جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی‌ها در انتظار تدوین ساختار نوین


روابط عمومی‌ها در انتظار تدوین ساختار نوین
تنوع انتظارات مشتریان سازمان‌ها و همچنین شور و اشتیاق مدیران و کارشناسان روابط عمومی برای اثبات توانمندی‌های خود، همه و همه از لزوم تسریع در برنامه‌ریزی‌های دقیق و اجرای برنامه‌های موردنظر سیاستگذاران و مجریان حوزه «روابط عمومی» حکایت می‌کند.
در چند روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها در حالی به نقل از مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور از اصلاح ساختار روابط عمومی‌ها و قرار گرفتن این موضوع در دستور کار دولت خبر دادند که هنوز نتایج مطالعات و بررسی‌های کار گروه ۱۱ نفره تعیین شده برای تعیین ساختار نوین روابط عمومی‌ها که حدود پانزده ماه پیش، اعضای آن توسط غلامحسین الهام، سخنگوی دولت معرفی شده بودند اعلام نشده است.
بیستم شهریور ماه گذشته بود که رسانه‌ها به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از ابلاغ احکام جداگانه الهام به یازده نفر از اشخاص حقوقی خبر دادند که ۹ نفر از این جمع (حسین‌زاده حسین، محمد قهرمانی، علی قنواتی، ‌عباس زارع‌نژاد، ‌محمدحسین انصاری‌فر، محمود هراتیان‌نژادی، ‌محسن احمدی، محمدمحسن اشرف‌پور و ‌مجید ملکان) به‌عنوان مدیرکل روابط عمومی در یکی از وزارتخانه‌ها مشغول انجام وظیفه بوده یا هستند و ۲ نفر دیگر (محمد پاریاب و احسان جهان‌دیده ) نیز از همکاران سخنگوی دولت در شورای اطلاع‌رسانی محسوب شده و می‌شوند.
غلامحسین الهام در احکام خود از این افراد خواسته بود با توجه به سیاست‌های دولت اسلامی جهت ارتقای کارآمدی حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و در چارچوب مصوبه ابلاغی هیات وزیران نسبت به پیشنهاد شرح وظایف و ساختار جدید سازمانی روابط عمومی‌ها به تفکیک هر دستگاه با توجه به اهداف، پراکندگی جغرافیایی و سایر موارد مربوط اقدام نمایند.
در واقع این کارگروه به منظور انجام تکالیفی تشکیل شد که در تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی (ابلاغی تیرماه ۸۶ توسط معاون اول رئیس‌جمهور) به سخنگو و شورای اطلاع‌رسانی دولت محول شده بود.
دراین تبصره تصریح شده است:
ـ «شرح وظایف و ساختار جدید سازمانی روابط عمومی‌ها جهت اجرای وظایف یاد شده با توجه به شرح وظایف، اهداف، پراکندگی جغرافیایی و سایر موارد مربوط ظرف چهار ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه با پیشنهاد سخنگوی دولت به تایید شورای اطلاع‌رسانی دولت رسیده و با تصویب معاونت ذیربط در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور) لازم‌الاجرا می‌گردد».
بنابراین فارغ از اینکه این کار گروه چه تلاش‌هایی انجام داده، به چه نتایجی رسیده و چرا در مدت زمان تعیین شده موفق به تعیین ساختار نوین نشده است ( در جای خود جای تأمل و بررسی دارد) به نظر می‌رسد تشکیل آن محمل قانونی داشته و منطبق بر مصوبات هیئت دولت بوده است.
اما از سوی دیگر ورود کلهر، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور به موضوع روابط عمومی‌ها نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کلهر در دو سال اخیر و پس از اعلام نارضایتی مسئولین ارشد کشور و شخص رئیس‌جمهور از نحوه نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها به یکی از منتقدان جدی این حوزه تبدیل شده است.
وی بارها در اظهار نظرات و گفت‌و‌گوهای رسانه‌ای خود از ضعف روابط عمومی‌ها سخن به میان آورده و آن را پاشنه آشیل دولت معرفی کرده است. کلهر در گفت‌وگوی اخیر خود نیز با یکی از خبر گزاری‌ها تأکید کرده: «متاسفانه حتی امروز در کشور بعضی از روابط عمومی‌های سازمانها و نهادها در انجام دادن حتی بخشی اندکی از وظایف خود ناتوان هستند و این ناتوانی نیز بر روی روند کلی اطلاع‌رسانی در کشور تاثیر منفی بر جای گذاشته است».
کلهر با اشاره به اینکه مردم حق دارند که از خدمات و برنامه‌های دولت در جهت آبادانی و عمران منطقه‌ای و کشوری با خبر شوند به مأموریت دکتر احمدی‌نژاد برای مطالعه وضعیت روابط عمومی‌ها اشاره کرده و یادآور شده: «در همین راستا برنامه‌های تشکیلاتی برای اصلاح ساختار روابط عمومی‌ها در کشور در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم هر چه سریعتر این برنامه اجرا و شاهد تغییر در روند فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در کشور باشیم».
اما مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور به طور واضح مشخص نکرده که منظورش از اصلاح ساختار روابط عمومی‌ها تداوم همان برنامه‌ای است که شرح آن در بالا آمد و وظیفه آن بر عهده سخنگو و شورای اطلاع‌رسانی دولت گذاشته شده یا گروهی جدید به مسئولیت وی، تدوین ساختار جدید روابط عمومی‌ها را بر عهده گرفته‌اند.
در مورد اول و از آنجایی که کلهر در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به سابقه تدوین ساختار جدید روابط عمومی‌ها در شورای اطلاع‌رسانی نداشته این فرض، شکل می‌گیرد که قرار است گروه جدیدی تولی‌گری تعیین ساختار جدید را بر عهده گیرد و همین فرض هنگامی از قوت بیشتری برخوردار می‌شود که کلهر می‌گوید:
ـ «با توجه به ماموریتی که دکتر احمدی‌نژاد به من محول کرد در عید سال گذشته تحقیقات کاملی را روی روابط عمومی بیش از ۲۰ استان کشور انجام داده و نتایج را تجزیه تحلیل نموده و نقاط ضعف و قوت برای برنامه‌ریزی بهتر در آینده را مشخص کردم».
خوشبینانه‌ترین نتیجه‌ای که از مقایسه این اظهارات و آنچه از تلاش‌های دولت و سخنگوی آن در ابلاغ آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و تشکیل کار گروه ۱۱ نفره تعیین شده برای تعیین ساختار نوین روابط عمومی‌ها بدست می‌آید این است که امروز «روابط عمومی» به درجه‌ای از اعتبار رسیده است که در عالی‌ترین سطوح اجرایی کشور مورد توجه است. در موردش بحث می‌کنند، آیین‌نامه می‌نویسند، کار گروه شکل می‌دهند و از اهمیتش در حل مسایل سازمان و مشتریان سازمان‌ها سخن می‌گویند. مواردی که در طول تاریخ ۵۴ ساله روابط عمومی در کشور کمتر شنیده و دیده شده است .
اما از سوی دیگر تأثیر گسترده فناوری‌های نوین در نحوه و کیفیت انجام وظایف روابط عمومی‌ها، تنوع انتظارات مشتریان سازمان‌ها و همچنین شور و اشتیاق مدیران و کارشناسان روابط عمومی برای اثبات توانمندی‌های خود، همه و همه از لزوم تسریع در برنامه‌ریزی‌های دقیق و اجرای برنامه‌های موردنظر سیاستگذاران و مجریان حوزه «روابط عمومی» حکایت می‌کند.
اگر اینگونه شود احتمالا «آقای کلهر پس از گذشت حدود ۱۵ ماه از تشکیل کار گروه تعیین و تدوین ساختار نوین روابط عمومی‌ها نه تنها از ضرورت بازنگری در ساختار روابط عمومی‌ها سخن نمی‌گفت بلکه مزایا و نتایج مفید بدست آمده از تغییر ساختار را تشریح می‌کرد .
امیر عباس تقی‌پور
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید