شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر تجویز آلوپورینول بر کسر جهشی بطنی در مبتلایان به نارسایی بطن چپ


تاثیر تجویز آلوپورینول بر کسر جهشی بطنی در مبتلایان به نارسایی بطن چپ
● مقدمه:
اثربخشی داروهای مهارکننده‌ی فعالیت گزانتین اکسیداز بر قدرت انقباضی میوکارد مشخص نیست. این مطالعه برای تعیین تاثیر داروی آلوپورینول بر کسر جهش بطن چپ (LVEF) در بیماران مبتلا به نارسایی بطن چپ انجام شد.
● روش ها:
در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی کنترل شده، اثر تجویز آلوپورینول در وضعیت کسر جهشی بطن چپ در بیماران مبتلا به نارسایی بطنی کلاس ۲ و ۳ طبقه‌بندی انجمن قلب نیویورک، همراه با به کارگیری دارونما بررسی شد. به ۱۶بیمار، داروی آلوپورینول خوراکی ابتدا به میزان ۱۰۰ میلی‌گرم روزانه به مدت سه روز و سپس ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه به مدت سه روز و پس از آن (در صورت تحمل بیمار) ۳۰۰ میلی‌گرم روزانه تا پایان دوره به مدت یک ماه تجویز گردید. در گروه شاهد (۱۵بیمار) نیز دارونما به میزان مشابه به کار رفت. قبل از شروع و در پایان دوره درمانی برای تمام نمونه‌ها اکوکاردیوگرافی به روش Simpson انجام و LVEF محاسبه شد.
● یافته ها:
میانگین مقادیر LVEF در گروه مورد مداخله دارویی قبل از شروع و پس از اتمام مطالعه به ترتیب ۳۸.۸±۹.۹ و ۴۱.۹±۹.۷ محاسبه گردید (P<۰.۰۵). میانگین مقادیر LVEF در گروه دارونما قبل از شروع مطالعه و پس از اتمام آن به ترتیب ۳۷.۰۵۰۱۷۷۵.۷ و ۳۷.۱±۵.۶ محاسبه شد (P>۰.۰۵). میانگین تغییرات مربوط به کسر جهش بطنی در گروه درمان شده با آلوپورینول (۳.۱±۰.۵) به طور معنی‌دار از گروه دارونما (۰.۰۵±۰.۳) بیشتر بود (P<۰.۰۵) و LVEF در گروه دریافت کننده دارو معادل ۳.۱% مقدار پایه افزایش یافت.
● بحث:
این مطالعه نشان داد که تجویز آلوپورینول می تواند در بهبود LVEF بیماران مبتلا به نارسایی بطن چپ تا حدودی موثر باشد؛ البته استفاده بالینی از آن مستلزم تایید اثربخشی آن در کارآزمایی های بیشتر در شرایط مختلف و دوره های درمانی طولانی تر می باشد.
محمود هادی زاده
محمد گرگ یراقی
معصومه صادقی
فاطمه هادی زاده
بهرام نشاط دوست
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید