شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سطح آگاهی و نگرش پزشکان عمومی شیراز در مورد پوکی استخوان، ۱۳۸۳


سطح آگاهی و نگرش پزشکان عمومی شیراز در مورد پوکی استخوان، ۱۳۸۳
● مقدمه:
شکستگی های ناشی از پوکی استخوان ممکن است منجر به ناتوانی و حتی مرگ گردند. با توجه به اینکه پوکی استخوان معمولا تا پیش از ایجاد شکستگی بدون علامت است. پزشکان باید قادر به تشخیص افراد در معرض خطر و درمان مناسب مبتلایان باشند. هدف از انجام این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نگرش پزشکان عمومی شیراز درباره پوکی استخوان است.
● روش کار:
این مطالعه مقطعی با استفاده از یک پرسشنامه که بین کلیه پزشکان عمومی شاغل در شهر شیراز (با روش سرشماری) توزیع شد، به انجام رسید. در این پرسشنامه در مورد عوامل خطر، روش تشخیص و درمان بیماری و همچنین درباره نگرش آنها نسبت به بیماری، اهمیت پیشگیری و نقش پزشکان عمومی در این خصوص پرسش به عمل آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t و مجذور کای استفاده گردید.
● نتایج:
۲۴۱ نفر (۶۵%) از پزشکان تحت مطالعه پرسشنامه را تکمیل نمودند. این مطالعه نشان داد پزشکان شیراز در مورد جنبه های مهم پوکی استخوان از سطح آگاهی نسبتا پایینی برخوردارند. اگر چه بسیاری از پزشکان تحت مطالعه پوکی استخوان را یک مشکل عمده برای سلامتی افراد جامعه به شمار می آورند، اما حدود نیمی از آنها نقش خود را در کاهش شیوع بیماری با اهمیت نمی دانند.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه،‌نیاز به آموزش وسیع جهت ارتقا سطح آگاهی و نگرش پزشکان عمومی در مورد پوکی استخوان و همچنین تجدید نظر در نحوه ارایه دوره های باز آموزی پزشکان را نشان می دهد.
نگین هادی
رامین شیرالی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید