جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عوارض مکانیکی و عفونی کاتترهای دیالیز صفاقی در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی؛ بررسی هفت ساله


عوارض مکانیکی و عفونی کاتترهای دیالیز صفاقی در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی؛ بررسی هفت ساله
● زمینه و هدف:
هدف این مطالعه بررسی عوارض مکانیکی و عفونی کاتترهای دیالیز صفاقی کار گذاشته شده در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی طی هفت سال اول شروع این روش درمانی می باشد.
● روش بررسی:
از آغاز انجام دیالیز صفاقی در بیمارستان امام خمینی (آبان سال ۱۳۷۵) لغایت آبان سال ۱۳۸۲،۸۰ مورد کاتتر گذاری در ۶۹ بیمار (۵۲ مرد، ۲۸ زن) که به مرحله انتهایی نارسایی کلیه رسیده بودند، انجام شده است. پرونده بیماران و اطلاعات مربوط به پیگیری آنها که در واحد دیالیز صفاقی بیمارستان ثبت شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و عوارض مکانیکی و عفونی کاتترها تجزیه و تحلیل شد.
● یافته ها:
متوسط سنی بیماران ۴۸.۳۵ سال (۱۶تا۷۹ سال)، شایع ترین عارضه، عوارض عفونی (۷۱.۲۵%) و شایع ترین علت خروج کاتتر عوارض مکانیکی بود (۴۶.۵% در مقایسه با ۳۹.۵۵%)، بیشترین علت عوارض مکانیکی محل نامناسب کاتتر (۱۷.۵%) و شایع ترین عارضه عفونی پریتونیت (۶۲.۵%)، مهاجرت کاتتر به بالای شکم و عدم خروج مایع از دیگر عوارض مکانیکی بود که شیوع بالایی داشتند.
● نتیجه گیری:
به دلیل آنکه عوارض مکانیکی بیش از عوارض عفونی در خروج کاتترها موثر بودند، توصیه می شود جراحان کارگذاری کاتتر را یک عمل ساده فرض نکنند و با دقت نظر بیشتر در جهت کاهش عوارض مکانیکی تلاش نمایند تا طول عمر کاتترها افزایش یابد.
امیر کشوری
محبوب لسان پزشکی
مسعود یونسیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید