جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اثرات مفید مصرف آب آلبالو بر کاهش برخی عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲


اثرات مفید مصرف آب آلبالو بر کاهش برخی عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
● مقدمه:
خطر بیماری های قلبی عروقی در دیابت بالاست، بنابراین دستیابی به سطوح مناسب چربی های خون در این بیماران، از اهمیت خاصی برخوردار است. تغذیه و از جمله مصرف آنتوسیانین ها، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی و فشار خون دارد. در این مطالعه، اثر مصرف کنسانتره آب آلبالو به عنوان یک منبع غنی از آنتوسیانین ها، بر سطح چربی ها و فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفت.
● روش ها:
در این مطالعه نیمه تجربی، ۱۶ زن دیابتی نوع ۲ با قند خون ناشتای ۱۱۰ mg/dl و LDL-C? ۱۰۰ mg/dl مورد بررسی قرار گرفتند و ۴۰ g/day کنسانتره آب آلبالو به مدت ۶ هفته مصرف کردند. وزن، چربی های خون و سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در شروع و پایان مطالعه اندازه گیری شد. همچنین مصرف غذای ۲ روز نیز توسط بیماران به ثبت رسید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها، از آزمون ویلکاکسون استفاده شد.
● یافته ها:
میانگین (±SD) سن، وزن، کلسترول تام، LDL-C و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در ابتدای مطالعه به ترتیب ۸.۸±۵۳.۶ سال، ۱۴.۹±۷۲.۸ کیلو گرم، ۲۷.۰±۲۱۳.۹ mg/dl، ۱۴.۷±mg/dl ۱۱۸.۴ ،mmHg۱۲۹.۱±۱۵.۷ و۸.۱ ±۸۱.۷ mmHg بود. در پایان مطالعه مقادیر وزن، کلسترول تام، LDL-C و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بطور معنی داری کاهش یافتند (۰.۰۵>P). تغییرات مشاهده شده در سطح HDL-C و تری گلیسیرید سرم از نظر آماری معنی دار نبود.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف آب آلبالو، به بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.
عسل عطایی جعفری
رامین حشمت
محمد پرویز
سرمه رییس زاده
مهدی یوسفی
محمد پژوهی
سعید حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید