جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درمان سرطان داخل اپیتلیومی سرویکس با دو روش لوپ الکتروسرجیکال و کیرایوسرجری


درمان سرطان داخل اپیتلیومی سرویکس با دو روش لوپ الکتروسرجیکال و کیرایوسرجری
● سابقه و هدف:
اساس درمان سرطان داخل اپی تلیوم سرویکس Cervical intra epithelial neoplasia (CIN) پیشگیری از سرطان مهاجم سرویکس است، درمان آن تخریب موضعی اپی تلیوم سرویکس است که عمل جراحی نسبتا کم عارضه ای است. این مطالعه با هدف مقایسه نتایج درمان با دو روش الکتروسرجیکال و کرایوسرجری در بیماران مبتلا به CIN انجام شد.
● مواد و روشها:
مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی ۳۲ بیمار مبتلا به CIN در بیمارستان قائم (عج) و کلینیک خصوصی انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه ای حاوی اطلاعاتی مشتمل بر سن بیمار، میزان شدت CIN، نوع درمان، نحوه پیگیری، میزان عود ضایعه و مرگ و میر بیماران بود. برای کلیه افراد مورد مطالعه پس از اثبات ضایعه با انجام پاپ اسمیر، بیوپسی تحت هدایت کلپوسکوپی انجام شده و پس از اندیکاسیون درمان CIN بصورت تخریب موضعی اپلی تلیوم مبتلا، این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ۱۵ بیمار با کرایو سرجری و ۱۷ بیمار بالوپ الکتروسرجیکال تحت درمان قرار گرفتند. بعد از درمان، پیگیری بیماران بصورت کنترل سه ماه یکبار بود که در هر مراجعه معاینه واژینال و پاپ اسمیر گرفته می شد و در صورت لزوم بیوپسی تحت هدایت کلپوسکوپی نیز صورت می گرفت و در انتها نتایج دو روش درمان بررسی می شد.
● یافته ها:
میانگین سنی افراد مورد مطالعه ۳۵.۹۷±۱۰.۸ سال بود. شیوع انواع CIN به ترتیب عبارت بودند از CIN II (%۴۳.۲)، CIN I (۳۵.۱%) و CIN III (%۲۴.۵) بود. از نظر عوارض زودرس، مقاومت ضایعه و عود آن اختلاف معنی داری در دو گروه تحت درمان دیده نشد. میزان بهبودی در گروه درمانی با لوژ ۹۴.۱% و در گروه با کرایو ۱۰۰% بود ولی اختلاف در دو گروه معنی دار نبود.
● بحث و نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان داد که روش کرایوسرجری در درمان مبتلایان به CIN نسبت به روش لوپ الکتروسرجیکال موثرتر است. البته مطالعات با نمونه های بیشتری لازم است تا بتوان نسبت به نتیجه این روش ارزیابی نمود.
زهره یوسفی
نوریه شریفی
معصومه انبارلویی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید