جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر زاویه قطع ریشه بر میزان سیل اپیکالی


بررسی اثر زاویه قطع ریشه بر میزان سیل اپیکالی
● بیان مساله:
هدف از انجام یک جراحی اندودنتیک موفق، ایجاد سیل مناسب و کافی در ناحیه اپیکال می‌باشد؛ بنابراین در حین جراحی، اقدام به قطع ریشه برای ایجاد شرایط مناسب و دسترسی کافی، ضروری است.
● هدف:
این مطالعه با هدف تعیین مناسب‌ترین زاویه قطع ریشه به منظور ایجاد سیل آپیکالی کافی در جراحی پری‌آپیکال انجام شد.
● روش بررسی:
۴۵ دندان سالم سنترال فک بالا به صورت تصادفی در سه گروه ۱۵ تایی تقسیم شدند. دندانها به روش تراکم جانبی، درمان ریشه (پر) شدند و انتهای آپکس دندانهای هر گروه به ترتیب با زاویه‌های صفر، ۳۰ و ۴۵ درجه از ۳ میلیمتری انتهای ریشه قطع شد. در مرحله بعد تمام سطوح دندانها به جز سطح برش خورده، توسط لاک پوشانده و به مدت یک هفته در محلول متیلن بلو قرار داده شدند. در پایان هفته، لاک از روی دندانها، پاک شد و دندانها در مقطع باکولینگوال از وسط برش خوردند؛ سپس مقدار نفوذ دای در دندانها، زیر میکروسکوپ Stereozoom (Lope) با بزرگنمایی ۴ و با استفاده از لنز چشمی مدرج بر حسب میلیمتر اندازه‌گیری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل گردید.
● یافته‌ها:
میزان نفوذی دای در گروه اول (صفر درجه)، گروه دوم (۳۰ درجه) و گروه سوم (۴۵درجه) به ترتیب ۳.۳۴±۷.۲۳، ۸.۴۶±۳.۰۱ و ۴.۱۱±۹.۷۴ میلیمتر بود. بین سه گروه از نظر آماری اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (p>۰.۰۵).
● نتیجه‌گیری:
در صورت افزایش عمق حفره رتروگرید، زاویه اثر محدودی بر میزان سیل اپیکالی دارد.
حسن رزمی
اشکان یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید