جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ آبان؛ تبلور آرمان‌خواهی و مسوولیت‌پذیری


۱۳ آبان؛ تبلور آرمان‌خواهی و مسوولیت‌پذیری
۱۳ آبان در تقویم سراسر حماسه و افتخار مردم عزیز ایران زمین برگی زرین و مقطعی حساس و سرنوشت ساز است به طوری که حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند. اما بر فرزندان فهیم این سرزمین مهد تمدن و اندیشه است که نگاهی عمیق و تحلیلی به این روز بزرگ و عبرت آموز و درس ساز داشته باشند و پیام ۱۳ آبان را درک و در مسیر اشاعه آن تلاش کنند.
در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، روز نمایش قدرت علم و دانایی، روز وظیفه شناسی و مسوولیت پذیری در تاریخ ایران زمین، سه حماسه بزرگ که به فواصل زمانی مختلف اما دقیقا در روز ۱۳ آبان رخ داده به ثبت رسیده است.
در این روز شگفتی، در سال ۱۳۴۳ حضرت امام (ره) از کشور عزیزش به ترکیه تبعید شد و در ۱۳ آبان ۱۳۵۷، سربازان راستین امام که در ۱۳ ابان سال ۴۳ به تعبیرحضرت امام (ره) در گهواره بودند - اما آن روز جوانانی شهادت طلب و با شهامتی بودند - توسط رژیم طاغوت به خاک و خون کشیده شدند و بالاخره در ۱۳ ابان سال ۵۸ لانه جاسوسی شیطان بزرگ بوسیله دانشجویان انقلابی تسخیر شد.
حال، سوال ریشه‌ای این است که چه عواملی دست به دست هم دادند تا در ان مقطع حساس چنین جوانانی تربیت شوند؟ و نهایتا این جوانان غیور و فهیم آن رشادت‌های بی بدیل را در جای جایی تاریخ انقلاب اسلامی به وجود اورند؟ در پاسخ این سوال پرسش دیگری مطرح می شود که اساسا چرا انقلاب اسلامی رخ داد؟ از زوایای متعددی می توان به این سوال پاسخ داد اما در این مجال اشاره ای مختصر به یکی از ان صور می شود.
یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن و پیروزی انقلاب اسلامی،احیا زنده کردن هویت دینی و انقلابی مردم و بخصوص جوانان توسط حضرت امام (ره) و روحانیت محترم بود. به عبارتی یکی از ارزشمندترین هنرهای حضرت امام (ره) تربیت جوانانی با ضمیری روشن و آگاه و با هویت دینی و انقلابی بود که از دو شاخصه مهم و سرنوشت ساز بهره مند بودند: اولا مرد عمل و از سویی دیگر از بصیرتی بلند برخوردار بودند و در آن برهه حساس انقلاب چنین جوانانی بودند که به عصاره اندیشه حضرت امام (ره) یعنی استکبار ستیزی و عمل به اسلام ناب محمدی (ص) عینیت می بخشیدند.
زمانیکه انسان هویت حقیقی و انقلابی خود را پیدا کند مسوولیت پذیر خواهد شد، به عبارت دیگر وقتی جوان هویت فردی و اجتماعی دینی واصیل خود را دریافت و نسبت به آن معرفت و شناخت پیدا کرد، در این صورت در بستر ان هویت و شخصیت دینی و انقلابی نیازهایی را خواهد داشت که برخی از آنها در راستای هویت فردی است.
اینجاست که جوان در جهت عینیت بخشی به آن هویت دینی و انقلابی احساس مسوولیت خواهد کرد و در این هنگام میزان مسوولیت پذیری هر فرد، بیانگر مقدار معرفت و بصیرت آن به هویت و شخصیت دینی و انقلابی اش است.
مسوولیت پذیری آحاد مردم ایران و بویژه جوانان موتور محرک انقلاب در تمام مراحل آن بوده و هست و خواهد بود.
از سویی دیگر، یکر از خصیصه های بارز جوانان انقلابی و ارزشی، روحیه آرمانخواهی است. پیامد چنین روحیه‌ای که بر آمده از اندیشه‌های اعتقادی و ارزشی ماست تاریخ سراسر حماسه و افتخار ایران اسلامی است.
این روحیه آرمان خواهی و مسوولیت پذیری نشات گرفته از آن هویت دینی و انقلابی است که جوانان را در ۱۳ آبان سال ۵۷ به خیابانها می کشاند تا بر علیه رژیم طاغوت قیام کنند، این حس مقدس و ارزشی است که دانشجویان را در ۱۳ ابان سال ۵۸ به تسخیر لانه جاسوسی امریکا رهنمون می کند و این روحیه مسوولیت پذیری و تکلیف شناسی است که جوانان ما را ۸ سال، عاشقانه و عارفانه برای دفاع از میهن عزیزمان به جبهه های حق علیه باطل می کشاند تا ان صفحات زرین و رشادتها را در تاریخ دفاع مقدس رقم بزنند.
به همین ترتیب، مسوولیت پذیری مردمان یک جامعه نشانگر میزان رشد و پویایی، دانایی، نشاط و هویت اررشی آن جامعه است، بنابراین برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی باید این روحیه ارزشی و حیات بخش را در بین تمام اقشار جامعه علی الخصوص جوانان و نوجوانان حفظ و تقویت کنیم چرا که برای رسیدن به قله های پیشرفت وتوسعه و عدالت نیازمند نقش افرینی چنین روحیه ای در بین مردم هستیم
مالک رحمتی
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید