جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شیوع دردهای مزمن و اثرات آن در زندگی روزمره نوجوانان شهر قزوین


شیوع دردهای مزمن و اثرات آن در زندگی روزمره نوجوانان شهر قزوین
● زمینه:
دردهای مزمن در بین نوجوانان باعث افزایش غیبت از مدرسه، اختلال در خواب، اختلال در انجام فعالیت های جسمانی و ورزشی، اختلال در تفکر، مشکل در اشتها، محدودیت در زندگی اجتماعی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی می شود.
هدف:
مطالعه به منظور تعیین شیوع دردهای مزمن و مشکلات ناشی از آن در زندگی روزمره نوجوانان شهر قزوین انجام شد.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه تحلیلی که در سال ۱۳۸۴ در شهر قزوین انجام شد، ۲۰۰ نوجوان دختر و پسر ۱۲ تا ۱۵ ساله با نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. جهت بررسی اعتبار علمی پرسش نامه از روش اعتبار محتوا و برای بررسی اعتماد علمی آن از آزمون مجدد استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون های دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته ها:
شایع ترین دردها سردرد (%۳۶)، چشم درد (%۲۱.۵) و شکم درد (%۲۱) بودند. شیوع درد در دختران بیش تر از پسران (%۸۶ در مقابل %۶۶) و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<۰.۰۰۱). %۸۰ نوجوانان اثرات شدید تا متوسطی از درد را در زندگی روزمره خود مطرح نمودند. از جمله عوامل روانی تشدید کننده درد، عصبانیت (%۵۸.۱) و تنش (%۴۵.۶) و از جمله عوامل فیزیکی تشدید کننده درد، سرماخوردگی (%۴۴.۴) بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به شیوع بسیار بالای دردهای مزمن در نوجوانان و اثرات بسیار وسیع این دردها در زندگی روزمره و کیفیت زندگی ایشان، لازم است مربیان، معلمان و والدین با اهتمام بیش تری به غربال گری دردهای مزمن در نوجوانان بپردازند.
لیلی یکه فلاح
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید