جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بر سر پول های من در بورس چه می آید و بورس با آنها چه می کند؟


بر سر پول های من در بورس چه می آید و بورس با آنها چه می کند؟
برای درک کارکرد های بورس, در این بخش نیاز است که بدانیم, که پول هایی مردم که جذب بورس می شود و یا به نوعی در این بازار سرمایه گذاری می شود, چه فرایندی را تجربه می کند. برای درک بهتر این مسله, جا دارد که یکی از زاویه های نگاه به بورس را جراحی کنیم.
بازار بورس بعد از پروسه رقابت با سایر رقبا مثل بانک و مسکن و... پول افرادی از جامعه را به خود جذب می کند. بازار این پول ها را در اختیار یکی دیگر از بازیگران خود یعنی شرکت های پذیرفته شده در بورس می گذارد. شرکت هایی که در بورس پذیرفته می شوند, دلایل مهم و اهداف استراتژیکی را دنبال می کنند. یکی از این دلایل, جذب آسان تر و ارزان تر وام و منابع مالی است. همانطور که می دانید مهمترین دغدغه های یک شرکت در حال توسعه و هدف مند برای توسعه فعالیت ها و راه اندازی خط تولید های جدید و یا تولید محصولات جدیدتر, نیاز مداوم به منابع مالی است.
بورس از یک طرف پول افراد جامعه را به سمت خود جذب می کند و بعد از بررسی پرونده های درخواست و رسیدگی به صلاحیت آن شرکت ها که در خواست وام نموده اند به آنها اجازه می دهد که درصد مشخصی از پول افراد را جذب خود کنند. شرکتی که موفق شود بخشی از پول های وارد شده به بورس را جذب کند مطمئنا روند فعالیتش روبه جلو بوده و دارای برنامه ها و طرح های توسعه است, هر چند این روند همراه با میزان مشخصی از ریسک خواهد بود. این شرکت ها پول جذب شده را مستقیما به توسعه کسب و کارهای خود وارد می کنند تا بتوانند چرخه تولید خود را ضمن بهینه تر نمودن, به سمت اهداف خود هدایت نمایند. تولید بیشتر چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی, ضمن بوجود آوردن سودهای بیشتر, درصدی از اشتغال زایی جامعه را نیز پوشش می دهد. صادرات را افزایش و درآمد ارزی نیز به سبد درآمدهای خود می افزاید.
بخشی از سود هایی که این شرکت ها کسب می کنند طبق قوانین بورس و عرف بازار بورس, به افرادی که به این شرکت ها در بورس وام داده اند یا به قولی در قبال خرید سهام آن شرکت ها, پول پرداخت کرده اند اختصاص می یابد. در این میان افرادی که در بورس سرمایه گذاری نموده اند در یک چرخه "برد-برد" قرار می گیرند. و از طرف دیگر شرکت های بورسی که این پول ها را وام گرفته اند نیز به منفعت می رسند. و از همه مهمتر کل جامعه یک کشور به مرور مزایای این معاملات را در رشد اقتصادی خود لمس می کند.
اهمیت کار بورس در همین قسمت قصه خلاصه می شود. که افراد جامعه با مشارکت در بورس ضمن کسب منافع مالی, در رشد اقتصادی یک کشور تاثیر به سزایی می گذارند.
اما جالب ترین موضوع در این بین, زمانی است که افراد سرمایه گذار تصمیم می گیرند پول خود را که به شکل برگه های سهام در آورده اند تبدیل به نقد کنند, حالا به هر دلیل!
خاصیت و برتری بورس در همین نقدشوندگی بالاست . یعنی افراد می توانند با فروش سریع برگه هاهی سهم, در بازار معاملات بورس این روند را تجربه می کنند.
بستر ادامه حیات بورس بر چرخه رقابت نهاده شده است. بطور مثال از بین حدود ۶۸۰ هزار شرکت ثبت شده در ایران, تنها کمتر از ۴۵۰ شرکت موفق به حضور در بورس شده اند و این موضوع, اهمیت رسمی بورس را می رساند. بطور مثال شرکتی که قصد ورود به بورس را دارد باید در ابتدا "سهامی عام" باشد. سپس به مدت سه سال صورت های مالی شرکت مورد نظر با تایید حسابرسان معتمد بورس بصورت مداوم بازدهی مثبت را نمایان کند.همچنین بورس, قوانین بسیار مشخصی در روند پذیرش یک شرکت را دارد و شرکت ها تنها با پشت سر نهادن این شرایط, مجوز حضور در تالار معاملات را خواهند داشت تا بتوانند از فرصت تامین منابع مالی, کسب شهرت و... بهر مند شوند. تازه در این قسمت دو تالار اصلی و فرعی را در مقابل خود می بیند که معمولا ابتدا وارد تالار فرعی خواهد شد. تالار اصلی دارای قوانین به نسبت متفاوتی است از جمله میزان سرمایه شرکت ها برای ورود به تالار اصلی باید به یک حد مشخصی که قوانین بورس مشخص می کند برسد تا نماد آن شرکت در تالار اصلی مورد معامله قرار گیرد.
نگاه کردن از زاویه شرکت ها به بورس , مزایای دیگری نیز را نشان می دهد. شرکت ها علاقه مند هستند وام های سنگینی که دریافت می کنند را در یک پروسه بلندمدت بازپرداخت نمایند و این مزیت تنها در بورس قابل کسب است. زیرا بانک ها برای ارایه وام های بلندمدت بهره های بیشتر درخواست می کنند ضمن اینکه به صرفه بانک ها نیست که وامی را برای مدت مثلا ۱۵ سال به یک شرکت پرداخت نماید. اما بازار بورس این امکان را به شرکت ها می دهد. البته تضمینی برای سود بردن سرمایه گذاران در بورس وجود ندارد , بلکه تصمیم گیری های خرید و فروش و نگهداری سهام همیشه توام با مقداری ریسک خواهد بود که کنترل نمودن این ریسک متناسب با میزان انتظار سود, به تجزیه و تحلیل اطلاعات وابسته است.
● جمع بندی
شما پول مازاد خود را از طریق خرید سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس,به امید کسب سود, سرمایه گذاری می کنید. شرکت های حاضر در بورس, که همگی شان به شدت درگیر رقابت با یکدیگر هستند, در تلاش هستند بخشی از پول شما را جذب خود نمایند و در اینجا موفق ترین استراتژی برای جذب پول موردنیاز, داشتن مدیریت بهتر, کسب سود بیشتر و از همه مهمتر برنامه های آتی آنها است. شرکت ها با این نیت سعی می کنند منابع مالی خود را از طریق بورس تامین کنند,که بتوانند برنامه های خود را درست یا غلط پیش ببرند تا علاوه بر دست یابی به اهداف خود, تعهدات خود را نیز در قبال بازار و وام دهندگان خود ایفاء نمایند.بنابراین موفقیت شرکت ها, برابر است با ثروتمند تر شدن افراد سرمایه گذار و در کل تولید محصولات بهتر و بیشتر و درآمد بیشتر و همچنین رشد اقتصادی کشور.
هر ریال از پول های مردم که در سطح جامعه به صورت سرگردان حضور دارند, پتانسیل های نیرومندی در صورت سرمایه گذاری شدن در بازار بورس را خواهند داشت. زیرا پول به تنهایی سرمایه به شمار نمی آید. شاید بتوان گفت که بهینه ترین, دمکراتیک ترین و عاقلانه ترین روش سرمایه گذاری که منافع عظیم ملی نیز در بر خواهد داشت, هدایت این پول های سرگردان به سمت بازار بورس می باشد. اما در فرایند توافق وام دهنده(سرمایه گذاران شخصی و حقوقی) با وام گیرندگان حقوقی(شرکت ها), بازیگران و عناصر و عوامل و پارامترهای مختلفی حضور دارند که همگی آنها برای موفق تر شدن این معامله شکل گرفته اند.
محمد حسن یاری
منبع : پارس تاجران


همچنین مشاهده کنید