شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

این ده نفر


این ده نفر
۱) محمود احمدی نژاد
رئیس جمهور ایران که با شعار«ما می توانیم» کشور را متحول کرده و توانسته چه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اخیراً ورزشی و چه در سیاست خارجی و دیپلماسی دستاورد های بسیاری را برای ایرانیان به ارمغان بیاورد که نتایج آن هم در زندگی روزمره مردم پیداست، اینک در شرایطی قرار گرفته که نمایندگان مجلس هشتم می خواهند او را به مجلس فرابخوانند و از او درباره «عدم واکنش به اظهارات خلاف امنیت ملی اسفندیار رحیم مشایی» سوال بپرسند. این اتفاق در شرایطی است که تاکنون هیچ یک از روسای جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به سوال به مجلس فراخوانده نشده اند. طرح سوال از رئیس جمهور توسط علی مطهری نماینده نزدیک به احمدی نژاد طراحی شده و در آن آمده؛ « چرا رئیس جمهور با وجود اعتراضات گسترده مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، رسانه ها و اقشار مختلف به اظهارات مشایی در مقابل این اعتراضات سکوت و حتی شائبه حمایت خود را از این اظهارات به وجود آورده است.» هرچند نمایندگان بانفوذ و مشهوری مثل احمد توکلی این طرح را امضا کرده اند اما از حالا روشن است که چه نتیجه یی در انتظار این طرح است. به نظر شما نمایندگانی که توانایی استیضاح وزیر آموزش و پرورش را ندارند، می توانند محمود احمدی نژاد را به صحن مجلس بکشانند؟
۲) مرتضی آقاتهرانی
هفته گذشته یک نقل قول از مرتضی آقاتهرانی (معلم اخلاق دولت، نماینده مردم تهران در مجلس و برادر مهدی کلهر) حاشیه ساز شد. روزنامه اعتماد با توجه به گفت و گوی مرتضی آقاتهرانی در راهرو های مجلس از او نقل کرد که «همین الان آیت الله بهجت در درس خارج، ۲۰ دقیقه از درس خارج رهبری ایراد می گیرند.» و این در حالی بود که یک روزنامه دیگر حرف های آقاتهرانی را بدین شکل منتشر کرد؛ «اصلاً این طور نیست که نتوان به مراجع انتقاد یا اشکال گرفت. شما سر درس خارج آیت الله بهجت بروید. زمان کلاس سه ربع بیشتر نیست، اما بیش از ۱۲۰ اشکال به آقا می گیرند.» بلافاصله پس از این مثل همیشه روزنامه کیهان وارد عمل شد و سخنان آقاتهرانی را این طور تفسیر کرد؛ «همان طور که به وضوح مشخص است، منظور آقاتهرانی از عبارت اشکال به آقا، ایراد گرفتن طلبه ها به استاد است.» و این یعنی آقاتهرانی هم تبرئه شد.
۳) احمد جنتی
کمتر کسی است که انتخابات مجلس چهارم، هفتم و هشتم و نیز انتخابات ریاست جمهوری نهم را فراموش کرده و از خدمات احمد جنتی به نظام جمهوری اسلامی بی خبر باشد. استاد که مبدع نظارت استصوابی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است و با همین نوع نظارت جمع بسیاری را از حضور در انتخابات منع کرده است، هفته گذشته در خطبه های نماز جمعه تهران گفت؛« من همین جا می گویم اگر کسانی از طرف من حق شان ضایع شده، اول مراجعه کنند، اگر بتوانم حق شان را به آنها باز می گردانم، اگر نه حلالم کنند.» حالا هم که روشن نیست دبیر محترم شورای نگهبان چگونه می خواهد حق آدم هایی که بی جهت در انتخابات گذشته ردصلاحیت شده اند را به آنها بازگرداند و نیز چگونه می خواهد عواقب رد کردن بی دلیل لوایح دوقلوی رئیس جمهور اصلاح طلب را جبران کند، بهتر است این افراد از رئیس جمهور اصلاح طلب تا نمایندگان مجلس ششم و همه آدم هایی که بی جهت شانس حضور در عرصه انتخابات را نیافته اند، ایشان را حلال کنند. فقط پیش از این آقای جنتی لطفاً بگویند در دور اول انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاقاتی رخ داد و چگونه شد که غلامحسین الهام (سخنگوی آن زمان شورای نگهبان و وزیر کنونی دولت نهم) پیش از وزارت کشور و برخلاف قانون انتخابات اعلام کرد احمدی نژاد به دور دوم راه یافته است. جنتی اگر همین را بگوید کافی است و همه حلالش می کنند.
۴) علی کردان
مثل اینکه صحت مدرک کردان دوباره زیر سوال رفته است. پس از اینکه علی لاریجانی از کمیسیون آموزش مجلس خواست صحت مدرک وزیر کشور را بررسی کند و این کمیسیون در نامه یی به وزارت علوم از این وزاتخانه خواست مدرک دکترای افتخاری علی کردان را بررسی کند، وزیر علوم در پاسخ به این درخواست مجلس گفت؛«ایشان تا این لحظه مدرکی مبنی بر داشتن دکترای علمی ارائه نکرده و همان برگه یی که به رسانه ها داده برای ما ارسال کرده که ارزش علمی ندارد.» این درحالی است که هنوز پاسخی برای وزارت علوم درباره صحت مدرک کارشناسی ارشد کردان از دانشگاه آزاد هم نیامده است. البته الیاس نادران خبر از این داده که عبدالله جاسبی داشتن مدرک کارشناسی ارشد کردان از دانشگاه آزاد را نفی کرده است. پس از این اخبار بود که علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور در وبلاگش نوشت؛« اینک زمان آن فرارسیده است که از آقای کردان، خواسته شود تا عدالت را در مورد خود اجرا کند و صدالبته عدالت اجرا نیز خواهد شد.» البته استاد جوانفکر (یکی از روشنفکران دولت نهم) ننوشته منظورش از عدالت چیست. ما هم بهتر است چیزی درباره اجرا شدن عدالت ننویسیم.
۵) علی مطهری
علی مطهری از جمله افرادی است که با آغاز به کار مجلس هشتم نامش در لیست نمایندگان مجلس قرار گرفت اما آنچه باعث می شود این روزها او تبدیل به یکی از افراد خبرساز شود به طور قطع این موضوع نیست، بلکه صحبت های او در مورد لایحه حمایت از خانواده است. علی مطهری که فرزند شهید مطهری و برادرزن رئیس مجلس است، مواضعی کاملاً متفاوت با رئیس مجلس در مورد لایحه دارد. به اعتقاد او تعدد زوجات، از افتخارات اسلام است و اجازه همسر اول برای ازداوج مجدد مرد خلاف قانون اسلام است. علی مطهری که سال ها در روزنامه کیهان قلم زده است تنها هدف از کاندیداتوری خود برای ورود به مجلس را نیامدن اصلاح طلبان به مجلس اعلام کرده بود. بنابراین عجیب نیست که به لاریجانی بگوید؛« تغییر لایحه حمایت از خانواده تحت تاثیر غرب زده ها و فمینیست هاست و این مجلس ششمی ها بودند که تحت تاثیر غرب زده ها قرار گرفتند.» مواضع علی مطهری در مورد دولت هم جالب است. او از مخالفان سرسخت بهبهانی و کردان بود.مخالفت های او با دولت محمود احمدی نژاد البته در همین موارد خلاصه نمی شود، علی مطهری در حال حاضر هم از مخالفان صریح اسفندیار رحیم مشایی است؛ فردی که طی هفته های گذشته به دلیل نوعی موضع گیری جدید درباره اسرائیل توجه ها را به خود جلب کرد.
۶) محی الدین حائری شیرازی
«نگاه کردن به چهره هنرپیشه ها یا مجریان زیبای تلویزیون هم می تواند روزه را باطل کند.»نقل این جمله از قول محی الدین حائری شیرازی روی خبرگزاری فارس، دلیلی شد تا این امام جمعه هفته گذشته در صدر توجهات قرار بگیرد و تبدیل به یکی از چهره های خبرساز بشود. البته خبرگزاری فارس، یک روز بعد از انتشار خبر از آیت الله حائری شیرازی عذرخواهی کرد، چون دفتر این نماینده ولی فقیه انتشار چنین خبری را نادرست دانسته و متن صحیح صحبت های امام جمعه شیراز را برای خبرگزاری فارس فرستاد. صحبت های درست به این شرح بود؛« طبیعت در خدمت فطرت و فطرت در خدمت خدا صراط مستقیم می شود. طبیعت فقط غذا و آب نمی خواهد، خشم گرفتن و انجام امور دیگر هم جزء طبیعت است، طبیعت انسان درهای زیادی دارد که نخوردن آب و غذا تنها یکی از این درها را می بندد. همه این درها باید بسته شود از جمله چشم. حال این بستن درها چگونه است؟ اگر هنرپیشه زیبایی در فیلمی حرفی می زند یا خبرنگار خیلی خوش سیمایی لبخندی هم می زند، چنانچه انسان لذت می برد، نباید نگاه کند، ربطی به روز و شب بودن و اینکه انسان روزه هست یا نیست ندارد، کنترل طبیعت انسان شب و روز نمی شناسد.»
۷) علی دایی
حتی اگر تندروترین منتقد علی دایی باشید باز هم پس از تساوی با عربستان در استادیوم ملک فهد ریاض بنا را می گذارید بر اینکه تا بیست و چهارم مهرماه کاری به کار سرمربی تیم ملی نداشته باشید. او در وضعی که تیم ملی نمایش چندان قابل قبولی در ریاض نداشت، اما توانست با یک تساوی قابل قبول به ایران برگردد تا دیگر نه کسی یادش بیاید او برای بازی ایران- عربستان، ۱۸ روز لیگ برتر را تعطیل کرده و نه کسی به یاد بیاورد غیبت علی کریمی و مهدوی کیا را در آخرین لیست دایی. با این حساب او تا دومین مسابقه تیم ملی که بیست و چهارم مهرماه در ورزشگاه آزادی با کره شمالی خواهد بود امنیت خوبی خواهد داشت. دایی پس از مسابقه با عربستان به قدری اعتمادبه نفس گرفت که در کنفرانس مطبوعاتی مسابقه مجید غلام نژاد را بهترین بازیکن زمین بداند. این انتخاب او پاسخ محکمی به منتقدانی بود که غلام نژاد را در استاندارد تیم ملی نمی دانستند. هرچند نباید فراموش کرد که جلال چراغپور در نود غلام نژاد را هفتمین بازیکن برتر ایران در بازی با عربستان دانست و فرضیه دایی را رد کرد.
۸) علی کریمی
علی کریمی برای یک فصل پوشیدن پیراهن پرسپولیس ۶۵ میلیون تومان پول به جیب می زند. این رقم برای کریمی که قید دستمزد سالیانه ۴ میلیون دلاری السیلیه قطر را زد، واقعاً مبلغ ناچیزی است. به هر حال اولین جرقه یی که پس از شنیدن این خبر به ذهن هر کسی می زند، این است که کریمی انگیزه پیدا کرده است. او که حتی در ماه های پایانی حضورش در بایرن مونیخ حتی برای تمرینات فلیکس ماگات هم انگیزه یی نداشت در دو سه روز ابتدایی حضورش در زمین شرکت واحد آنقدر انگیزه به خرج داده که همه را به خودش امیدوار کند. البته این را هم نباید فراموش کرد که فاضلی مدیر برنامه های رسمی کریمی خبر داده کریمی در وضعی به پرسپولیس برگشته که از تیم های بوندس لیگا هم پیشنهاد داشته است.به هر حال گویا او می خواهد پس از یک فصل حضور در پرسپولیس با انگیزه بالا به اروپا برگردد. این را هم از قلم نمی اندازیم که صدور رضایتنامه کریمی تنها ۳۵۰ هزار دلار برای پرسپولیس هزینه داشته است.
۹) ناصر تقوایی
جمعه شب بزرگداشت های دوازدهمین جشن سینمای ایران صحنه بیان نظرات یکی از چند فیلمساز جریان ساز سینمای ایران بود که در آن از گسست میان روشنفکران و توده مردم و نگاه همواره پر مساله حاکمیت در تاریخ ایران با روشنفکران صحبت کند. تقوایی که قرار بود جایزه بهرام بیضایی به عنوان یکی از چند سینماگر تقدیر شده جشن دوازدهم را اهدا کند در صحبت های طولانی اش همه، حتی مخاطبان را، در فیلم نساختن بیضایی مقصر دانست که «اگر فیلم خوب، موسیقی خوب و نقاشی خوب می خواهند چرا کمک به ساخت شان نمی کنند؟» تقوایی از مدیرانی صحبت کرد که در خلوت از فیلم های بیضایی تعریف می کنند اما کمکی به فیلم ساختن او نمی کنند. تقوایی که از نظر تعداد فیلم ساخته شده کارنامه یی حتی کم تعدادتر از بیضایی دارد شاید بیش از هر سینماگر دیگری با بیضایی همذات پنداری کند. صحبت های جمعه شب تقوایی را شاید بتوان تندترین اظهارنظرهای این سینماگر در چند سال اخیر دانست که شش سال از ساخت آخرین فیلمش می گذرد و در این مدت چندین طرحش حتی با انجام ۵۰ درصد فیلمبرداری به سرانجام نرسیده است.آنچه تقوایی در نحوه مواجهه با هنرمندان و روشنفکران در طول تاریخ برشمرد بیش از هر چیز شاید مخاطبانی در میان مدیرانی می یافت که تعدادی از آنها در میان حاضران در سالن دیده می شدند؛ مدیرانی که بعضی از آنها البته مورد تقدیر همان سینماگران قرار گرفتند تا بیش از هر چیز وضعیت متناقض جامعه فرهنگی مان مشخص شود.
۱۰) دارن آرونوفسکی
همین طور که پیش می رود بعید نیست که به زودی دارن آرونوفسکی جایزه بهترین فیلم اسکار و با نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کند. این فیلمساز که زمانی برای ساختن فیلمش برای به دست آوردن ۱۰۰ دلار کلی به دردسر می افتاد روز به روز وضعیت بهتری پیدا کرد تا آنکه توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره درجه یک را از آن خود کند. فیلم «کشتی گیر» توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است.آنچنان که پیش از اعلام برندگان در روز اختتامیه گمانه زنی های بسیاری در مورد برتری این فیلم وجود داشت. آرونوفسکی ۳۹ ساله خالق فیلم های تحسین شده یی همچون «عدد پی» و «مرثیه یی برای یک رویا» پس از دریافت شیر طلایی گفت؛ «این جایزه را به تمام کشتی گیرانی تقدیم می کنم که هنگام ساخت «کشتی گیر» با آنها برخورد کردیم کسانی که شبی ۲۰۰ دلار درآمد دارند و حاضرند بدن و روح خود را برای آن فدا کنند.»این فیلمساز پس از فیلم «عدد پی» به شهرت رسید. او برای ساختن این فیلم آنچنان درگیر مسائل مالی شد که حتی کامپیوتر خانگی اش را فروخت. با این همه «عدد پی» جهان سینما را با فیلمسازی نوجو و خوش فکر آشنا کرد. اما «مرثیه یی برای یک رویا» فیلمی بود که نام آرونوفسکی را بر سر زبان ها انداخت. او این روزها در حال بازسازی فیلم دیگر کلاسیک شده «روبوکاپ» است.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید