شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات فصلی عملکرد و ترکیبات اسانس آویشن (.Thymus vulgaris L) در تراکم ‌های مختلف کاشت


تغییرات فصلی عملکرد و ترکیبات اسانس آویشن (.Thymus vulgaris L) در تراکم ‌های مختلف کاشت
اسانس آویشن غنی از ترکیبات فنلی است که دارای خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی هستند و همچنین به عنوان چاشنی در صنایع غذایی نیز استفاده می‌شود. تغییرات فصلی و تراکم کاشت از جمله فاکتورهای مهمی هستند که روی کمیت و کیفیت گیاهان اسانس‌دار تأثیر دارند. به همین دلیل در این تحقیق تغییرات کمی و کیفی اسانس گیاه آویشن در طی یک دوره رشد و در تراکم‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
این مطالعه در مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی طی سال زراعی ۷۸- ۱۳۷۷ به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی در سه تکرار و دو فاکتور فاصله کاشت ( در سه سطح ۱۵، ۳۰ و ۴۵ سانتی‌متر) و برداشت ( در تاریخ‌های ۱۲/۲/۷۸، ۲۱/۲/۷۸، ۲/۳/۷۸، ۳۰/۳/۷۸ و ۲۱/۷/۷۸ ) به اجرا در آمده است.
حداکثر عملکردهای ماده تر و خشک، اسانس و تیمول در فاصله کاشت ۱۵ سانتی‌متر وبرداشت آخر (مهر ماه ۷۸) حاصل شده است. تغییرات فصلی اثر معنی‌داری (p<۰.۰۱)روی درصد اسانس داشت و بیشترین درصد اسانس در برداشت چهارم (اواخر خرداد ۷۸) حاصل شد. درصد اسانس و تیمول در فاصله کاشت‌های مختلف از نظر آماری تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. به هرحال، فاصله کاشت و تغییرات فصلی اثر معنی‌داری را روی عملکرد کمی و کیفی آویشن داشتند.
حسن علی نقدی بادی
داراب یزدانی
فاطمه نظری
ساجد محمدعلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید