شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دموکراتها و معضلی به نام لیبرمن


دموکراتها و معضلی به نام لیبرمن
جو لیبرمن یکی از افراطی ترین سیاستمداران آمریکا محسوب می شود. اگرچه لیبرمن در حزب دموکرات عضویت دارد اما مواضع وی به جمهوریخواهان نزدیک تر است.بازهای افراطی از لیبرمن به عنوان یکی از مهره های خود در مجلس سنا یاد نموده و همواره از وی حمایت می کنند.سخنرانی اخیر لیبرمن در کنگره حزب جمهوریخواه و اعلام حمایت وی از جان مک کین در انتخابات سال ۲۰۰۸ سبب نارضایتی و خشم طرفداران حزب دموکرات شده است....
جو لیبرمن سناتور ایالت کانکتیکات است و به احاظ تقسم یندیهای حزبی یک دموکرات محسوب می شد.او حتی در سال ۲۰۰۰ به عنوان معاون رئیس جمهور دموکرات ها برای الگور نامزد شد.حمایت وی از جرج دبلیو بوش در حمله به عراق سبب شد تا برخی از چهره های اصلی حزب دموکرات او را طرد کنند .جو لیبرمن از خانواده ای یهودی و لهستانی تبار است واز دانشگاه ییل مدرک اقتصاد و سیاست گرفت.
حمله شدید لیبرمن سناتور افراطی یهودی آمریکا در گردهمایی حزب جمهوریخواه به باراک اوباما نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری ، خشم دموکراتها را برانگیخته است . لیبرمن که مواضع جنگ‌طلبانه او بویژه در خصوص کشورهای اسلامی شدیدا با دیدگاههای جان مک کین نامزد جمهوریخواهان همخوانی دارد، در انتخابات پیش رو از مک کین حمایت می‌کند.?وی هشت سال قبل در رقابت میان ال‌گور(نامزد دمکراتها) و جرج بوش برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، معاون ال‌گور بود که در نهایت شکست خورد. لیبرمن پس از آنکه حزب دمکرات از وی خواست بخاطر مواضع افراطی دیگر برای کسب کرسی سنا از ایالت کانتیکت نامزد نشود، به دمکراتها پشت کرد و در نهایت نیز با کمک جمهوریخواهان موفق شد نامزد دمکرات را در آن ایالت شکست دهد.
سناتور شورشی حزب دمکرات در گردهمایی حزب جمهوریخواه اعلاکم نموده است:
“ در حالی که اوباما تلاش می‌کرده بودجه نیروهای آمریکا در عراق را قطع کند مک کین سیاستی درست در رابطه با عراق را پیش گرفت و من از همفکران خود در حزب دمکرات می‌خواهم تا به مک کین رای دهند.”
وی که به هری رید رئیس اکثریت سنای آمریکا و سناتور ارشد حزب دمکرات قول داده بود که بدون انتقاد از اوباما از مک کین تمجید کند، بارها نام اوباما را به عنوان فردی بی‌تجربه ذکر کرد. لیبرمن با حمایت دمکراتها ریاست کمیته امنیت ملی سنا را برعهده دارد وی بدون این که شناختی از سارا پیلین داشته باشد از او تعریف کرد و او را یک اصلاح طلب و تغییردهنده سیاست واشنگتن دانست . این درحالیست که که لیبرمن در عمده مسائل با پیلین اختلاف نظر دارد.
آنچه مسلم است اینکه اعلام حمایت جولیبرمن از جان مک کین،با توجه به سوابق این سناتور افراطی چندان دور از انتظار نبوده است.البته هضم این مسئله هنوز برای برخی دموکراتها دشوار است.- به دنبال سخنرانی لیبرمن سناتور صهیونیست و افراطی آمریکا در کنوانسیون حزب جمهوریخواه و تحریف حقایق مربوط به باراک اوباما نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سران حزب دمکرات آینده لیبرمن را بررسی کرده و به او اخطاریه داده اند.
لیبرمن که خود را دمکرات مستقل نامیده سناتورهای دمکرات را با توجه به اکثریت ضعیف آنها در سنا به گروگان گرفته است. در صورتی که او به سمت جمهوریخواهان برود سنا۵۰ به ۵۰ خواهد شد و معاون بوش حق رای در موارد ۵۰ رای مثبت به ۵۰ رای منفی را دارد و در عمل جمهوریخواهان اکثریت سنا را بدست می‌گیرند.
جیم منلی سخنگوی هری رید رئیس اکثریت سنا معتقد است:
لیبرمن در تحریف حقایق نسبت به سابقه اوباما زیاده روی کرده است. از نظر هری رید لیبرمن به هر کس که بخواهد می‌تواند رای دهد و برای هر حزبی که می‌خواهد می تواند سخنرانی کند اما او حق ندارد سابقه اوباما را به این صورت تحریف کند و سناتور رید از سخنرانی لیبرمن بسیار ناامید شده است.
دمکراتها وضعیت لیبرمن را احتمالا بعد از انتخابات بررسی خواهند کرد. مسلما در آن صورت اعضای حزب دموکرات در خصوص اخراج لیبرمن از حزب متبوع خود اختیار عمل بیشتری خواهند داشت.
باراک اوباما و جو بایدن هم اکنون باید تلاش لیبرمن را در جهت تخریب دموکراتها مهار نمایند.البته اوباما در مقابل لیبرمن برگ برنده ای دیگر دارد و آن اعلام حمایت کاندولیزارایس از سناتور ایالت ایلنویز است.حمایت رایس از اوباما به مراتب از حمایت لیبرمن از مک کین غیر قابل پیش بینی تر و تاثیرگذار تر خواهد بود.مقابله با جو لیبرمن سناتور شورشی در حزب دمکرات که اکنون پابه پای مک کین علیه اوباما مبارزه می کند، بخشی از کار بایدن در ماههای اخیر بوده است .
لیبرمن با بهره گیری از نفوذ گسترده صهیونیست ها در رسانه های آمریکا، پیوسته مقالاتی درباره سیاستهای اوباما بویژه در قبال ایران منتشر و او را “سازشکار” معرفی می کند.بایدن در پاسخ به یکی از مقاله لیبرمن و خطاب به او نوشته بود سیاست گفت و گو با مخالفان خود، سیاستی است که روسای جمهوری بزرگ آمریکا در تاریخ اعمال کرده و به نتیجه رسیده اند.
بایدن معتقد است : به خاطر سیاستهای بوش و ادامه آنها توسط مک کین تمامی خاورمیانه خطرناکتر شده است و آمریکا و متحدان ما امنیت کمتری دارند.
انتخابات نوامبر فرصتی حیاتی برای آمریکایی ها است تا آغازی تازه داشته باشند. این فضا نیاز به رهبری عاقل و نه تنها یک سرباز بزرگ دارد.
بایدن تصریح کرده بود:بحث درباره مذاکره با ایران بسیار آموزنده است و مک کین آشکارا گفته است که گفتگو با ایران انجام نخواهد شد و این کاری خام و بی تجربه است .”
در نهایت اینکه مهار لیبرمن تلاش جمعی حزب دموکرات را می طلبد.تلاشی که تاکنون نشانه ای از آن مشاهده نشده است.هم اکنون رقابت مک کین و اوباما به نقطه اوج خود رسیده است.نکته جالب توجهی که در جریان برگزاری کنوانسیون حزب جمهوریخواه به چشم می خورد حضور اندک رنگین پوستان بود.هرچند بخشی از سیاهپوستان طرفدار حزب جمهوریخواه امریکا هستند اما در کنوانسیون این حزب در شهر سنت پل، به سختی می شد سیاهپوستی را یافت و از رنگین پوستان دیگر هم تقریبا اثری نبود.
از دو هزار و سیصد و هشتاد نماینده کنوانسیون جمهوریخواهان در سنت پل ،تنها سی و شش نفر سیاهپوست بودند و بقیه نمایندگان ،تقریبا همگی، سفید پوست بودند.
به گفته «مرکز مشترک مطالعات سیاسی و اقتصادی » که یک انجمن مستقل متخصص اقلیتها در امریکا می باشد، ظرف چهل سال گذشته این اولین باری است که حضور نمایندگان اقلیت در کنوانسیون یک حزب بزرگ سیاسی این قدر کم رنگ است. کابر اساس امارهای رسمی اداره امار امریکا، طی شش سال گذشته هیچیک از فرمانداران ، سناتورها و نمایندگان حزب جمهوریخواه درکنگره امریکا سیاهپوست نبودند ، درحالی که دوازده ممیز چهار دهم درصد مردم امریکا سیاهپوست وچهارده ممیز هشت دهم درصد اسپانیولی تبار هستند. این در حالیست که یک هزار و هشتادو هفت تن از نمایندگان کنوانسیون حزب دمکرات امریکا که تقریبا یک چهارم نمایندگان این حزب میباشد، سیاهپوست بودند.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید