جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تعیین اولویتهای پژوهشی حوزه سلامت از طریق نیازسنجی در استان کهگیلویه و بویراحمد


تعیین اولویتهای پژوهشی حوزه سلامت از طریق نیازسنجی در استان کهگیلویه و بویراحمد
● مقدمه و هدف:
تعیین اولویتها فرآیندی مهم در مدیریت پژوهش حوزه سلامت کشورها به شمار می‌رود. فرآیند تعیین اولویتها به طراحی برنامه‌های پژوهش در حوزه سلامت و تخصیص منابع پژوهشی و همچنین تقویت ظرفیت بومی مناطق کمک خواهد کرد، پروژه حاضر نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد به این منظور طراحی و اجرا گردید.
● مواد و روش کار:
برای انجام این پروژه از روشهای مختلف تحلیل وضعیت، شامل ارزیابی وضعیت بهداشتی، نظام مراقبتهای بهداشتی، نظام پژوهش حوزه سلامت، نیازها خواسته‌های استفاده کنندگان از خدمات بهداشتی درمانی استفاده شد. ابزار اصلی ارزیابی نیازهای استفاده کنندگان از خدمات، پرسشنامه‌ای بود که با مشارکت گروههای علمی و تخصصی دانشگاه، سایر بخشهای متولی سلامت در استان و نمایندگان مردم تهیه گردید و از طریق مصاحبه با اعضای ۱۰۰۰ خانوار شهری و ۱۰۰۰ خانوار روستایی تکمیل شد.
استفاده از روش بحث متمرکز گروهی و آراء صابنظران و افراد کلیدی، روشهای دیگر مورد استفاده در زمینه ارزیابی نیازها بود. اطلاعات به دست آمده از این روشها جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. و مشکلات حوزه سلامت استخراج گردید در کمیته راهبردی تعیین اولویتهای پژوهشی، اعضاء براساس روش‌های علمی و با در نظر گرفتن معیارهای میزان حدت، فراوانی، فوریت زمانی و میزان پذیرش/ تعهد/ اراده سیاسی و تعیین وزن برای این معیارها، به هر مشکل در خصوص هر معیار امتیاز دادند و میانگین امتیازات هر معیار در وزن آن ضریب شد و مجموع امتیازات معیارها برای هر مشکل جمع و رتبه‌بندی انجام شد و مشکلات حوزه سلامت اولویت‌بندی گردید.
● یافته‌ها:
نتایج این پروژه شامل میزانها و وضعیت برخی شاخصهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، شاخصهای بهداشت باروری، مرگ و میر، سلامت کودکان، بروز و شیوع بیماریها، امکانات رفاهی و بهداشت محیط خانوار، مواد غذایی و تغذیه، امکانات و تسهیلات بهداشتی درمانی، سوانح و حوادث بود.
● نتیجه‌گیری:
با توجه به این نتایج اهم مشکلات حوزه سلامت در استان، مشخص شد که مهمترین آنها عبارتند از: شیوع فزاینده بیماریهای غیرواگیردار و واگیردار با اولویت بیماریهای قلبی عروقی، روانی، گوارشی و سرطانها، شیوع فزاینده سوانح و حوادث، بالابودن بیکاری، فقر، بیسوادی و مشکلات رفاهی، سوء تغذیه اختلالات رشد و مشکلات غذایی و نامناسب بودن خدمات و استانداردهای بهداشت محیط در استان.
بهروز یزدان پناه
فریدون پوردانش
میترا صفری
مهرداد رضایی
رحیم استوار
حسین ماری اوریاد
نازآفرین حسینی
حمیدرضا غفاریان شیرازی
صدراله محرابی سی سخت
عبدمحمد موسوی
علیرضا رایگان شیرازی
عزیزاله پورمحمودی
فرزانه کریمیان
اسفندیار افشون
ناصر رضایی
رضا چمن
یعقوب غفاری
فرید مرادیان
معصومه افرا
داریوش دبیقی
عمران حسینی
خیراله خشنود
مهران یوسفی
علیرضا موسوی امجد
منوچهر حبیبی
علی آرام
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید