شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عوامل خطر سرطان پستان در استان مازندران در سال ۱۳۸۳


بررسی عوامل خطر سرطان پستان در استان مازندران در سال ۱۳۸۳
‌● زمینه و هدف:
سرطان پستان شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان جهان و ایران به شمار می رود. تفاوت بروز این سرطان در نواحی مختلف جهان، نیاز به انجام مطالعات در نقاط مختلف را برای روشنتر شدن نقش عوامل موثر مطرح می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل خطر سرطان پستان در زنان استان مازندران انجام شده است.
‌● روش کار:
در بهار و تابستان ۱۳۸۳، مطالعه مورد - شاهدی در استان مازندران بر اساس سیستم ثبت سرطان ایستگاه تحقیقات بهداشتی بابل انجام شد. ۲۵۰ نمونه مبتلا به سرطان پستان تایید شده با بیوپسی و ۵۰۰ شاهد همسان شده فردی برای فاکتور سن با فاصله ۳ سال، در همسایگی موردها بررسی شدند. برای آنالیز داده ها نسبت های شانس خام و تعدیل شده با حدود اطمینان %۹۵ مربوطه با استفاده از مدل لجستیک شرطی محاسبه شدند.
‌● نتایج:
در این مطالعه ۲۵۰ نمونه بروز مبتلا به سرطان پستان و ۵۰۰ شاهد همسان شده بررسی شدند. سن در گروه مورد دارای میانگین ۴۸.۷ با انحراف معیار ۱۱.۳۷±، میانه ۴۸ و حداقل ۲۲ و حداکثر ۸۰ سال و در گروه شاهد دارای میانگین ۴۸.۰ با انحراف معیار ۱۱.۴۶±، میانه ۴۷.۵، حداقل ?? و حداکثر ۷۷ سال بود. در تحلیل چند متغیره، فاکتورهای زیر به عنوان عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان مشخص شدند: سطح تحصیلات دانشگاهی (نسبت به بی سواد) %۹۵ CI: ۱.۷۳ - ۲۰.۰۹) و (OR=۵.۸۹، سابقه یائسگی %۹۵ CI: ۲.۲۹ - ۶.۹۱) و (OR=۳.۹۸، سابقه سقط تحریکی %۹۵ CIL ۱.۰۹ - ۲.۲۲) و (OR=۱.۵۶ و BMI بالاتر %۹۵ CI: ۱.۰۱ - ۱.۰۳) و (OR=۱.۰۲). همچنین مدت طولانی تر شیردهی به عنوان عامل محافظت کننده %۹۵ CI: ۰.۹۹۰-۰.۹۹۹) و (OR=۰.۹۹۵ نشان داده شد.
‌● نتیجه گیری:
عوامل موثری که قابلیت تغییر دارند می توانند مورد توجه مداخلات مبتنی بر جامعه و برنامه ریزی مداخلات پیشگیری سرطان پستان قرار گیرند. در این راستا آگاه سازی جامعه در خصوص نقش BMI بالا و انجام سقط تحریکی در افزایش شانس سرطان پستان، یا نقش موثر شیردهی در محافظت زنان از این سرطان می تواند در استان مازندران مورد توجه باشد.
کورش هلاکویی نایینی
علی اردلان
محمود محمودی
عباس متولیان
یوسف یحیی پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید