جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نخستین نمره کامل «۱۰» در ژیمناستیک


نخستین نمره کامل «۱۰» در ژیمناستیک
▪ هجدهمین دوره (۱۹۷۶ مونترال)
این دوره از بازی های المپیک تابستانی تحت الشعاع تحریم مسابقات توسط کشورهای آفریقایی قرار گرفت. دلیل این اقدام، سفر تیم ملی راگبی نیوزیلند به آفریقای جنوبی در شرایط و دورانی بود که رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی بیداد و حق سیاهپوستان را پایمال می کرد و با این اوصاف سران المپیک مانع از حضور تیم های ورزشی نیوزیلند در این رقابت ها نشده بودند.
برای نخستین بار در تاریخ المپیک ها، رقابت های ویژه زنان در رشته های بسکتبال، پاروزنی و هندبال نیز برگزار شد، ولی خبرساز بزرگ مسابقات یک ژیمناست زن ۱۴ ساله از رومانی به نام نادیا کومانه چی بود که به نخستین ورزشکار تاریخ بدل شد که در این رشته به نمره کامل ۱۰ رسیده است. اولین نمره ۱۰ او که تاریخ را بازنویسی کرد، روی پارالل بود اما او در ۱۲ حرکت خود در این رقابت ها مجموعاً ۷ نمره ۱۰ گرفت و موفقیت هایش موجی تازه از رویکردهای مردمی به ورزش ژیمناستیک را در سطح جهان موجب شد.
در قسمت مردان شون فوجی موتو ژیمناست ژاپنی به هنگام اجرای برنامه در حرکات زمینی دچار شکستگی استخوان ساق پا شد، اما چون تیم ژاپن رقابت نزدیکی با شوروی داشت، فوجی موتو این مسئله را از دیگران پنهان نگه داشت.
با این وجود وقتی کار به دار حلقه رسید او به خاطر عارضه فوق دچار دررفتگی کشکک زانوی خود نیز شد و دیگر دستش رو شد (!) و مجبور به ترک مسابقات گشت.
در والیبال زنان تیم ژاپن تمامی بازیهایش را سه سته برد و در ۱۵ گیمی که با حریفان بازی کرد، فقط در یکی از آنها تیم رقیب از رقم ۹ فراتر رفت!المپیک هجدهم همانطور که پیشتر گفتیم ورزشکاری خبرسازتر از کومانه چی نداشت اما می توان به نفراتی دیگر از این قبیل هم اشاره کرد: کلاوس دی بیاسی شیرجه روی ایتالیایی سومین طلای متوالی اش را در شیرجه از سکوی مردان برد، ویکتور سانی یف از شوروی نیز در پرش سه گام مردان برای سومین بار متوالی قهرمان شد و ایرینا ژوینسکا از لهستان با فتح «دو»ی ۴۰۰متر زنان تعداد مدالهایش را طی ادوار مختلف حضورش در بازیهای المپیک به عدد ۷ رساند. او این تعداد مدال را در ۵ ماده متفاوت صید کرد. البرتو خوان توره نا غول دو و میدانی کوبا «دو»های ۴۰۰ و ۸۰۰ متر مردان را فتح کرد تا نخستین ورزشکاری شود که در یک دوره المپیک هر دو رشته فوق را برده است.
[وصال روحانی ]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید