جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تحلیل برآورد اثر متقابل ژن- محیط در بیماران مبتلا به سرطان پستان


تحلیل برآورد اثر متقابل ژن- محیط در بیماران مبتلا به سرطان پستان
● مقدمه و اهداف:
برآورد اثر متقابل ژن- محیط در مطالعات مورد- شاهد، به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. به دلیل برخی از مشکلات و محدودیت های مربوط به نمونه گیری گروه شاهد، روش های نوینی برای برآورد اثر متقابل ژن- محیط ابداع شده است که بدون نیاز به گروه شاهد، اثر متقابل ژن- محیط را برآورد می کند. یکی از این روش ها، مطالعه فقط- مورد است که در آن اثر متقابل ژن - محیط فقط بر اساس اطلاعات موجود در گروه مورد به دست می آید. هدف از این تحقیق برآورد اثر متقابل ژن- محیط در بیماران مبتلا به سرطان پستان مراجعه کنده به بیمارستان، با استفاده از روش آنالیز فقط- مورد و مقایسه نتایج حاصل با روش آنالیز مورد- شاهد است.
● روش کار:
در این تحقیق، متغیرهای باروری شامل سن در اولین بارداری، تعداد تولدهای زنده، یائسگی و تعداد سال های بعد از یائسگی به عنوان فاکتورهای محیطی انتخاب شدند. هم چنین سابقه فامیلی سرطان پستان در بستگان درجه اول به عنوان فاکتور ژنتیکی انتخاب شد. از دو روش آنالیز مورد- شاهد برای برآورد اثرات متقابل ژن- محیط استفاده شد. برای مقایسه کارایی آماری دو روش آنالیز مورد- شاهد و آنالیز فقط- مورد، خطای استاندارد و فاصله های اطمینان ۹۵% و نیز -۲loglikelihood مورد استفاده قرار گرفت.
● نتایج:
اثر معنی داری بین متغیر یائسگی و سابقه فامیلی سرطان پستان در هر دو روش آنالیز مشاهده شد (Cl=۱.۱۰-۱۶.۹۰، OR=۴.۳۲ در آنالیز مورد- شاهد و Cl=۱.۱۷-۹.۸۷ و OR= ۳.۴۰ در آنالیز فقط- مورد). هم چنین اثر معنی داری بین متغیر تعداد سال های پس از یائسگی و سابقه فامیلی سرطان پستان در هر دو روش آنالیز مشاهده شد (Cl=۰.۹۸-۱.۱۶ وOR= ۱.۰۷ در آنالیز مورد- شاهد و Cl= ۱.۰۱-۱.۱۲ ، شاهد کمتر بودند و -۲loglikelihood مدل های آنالیز فقط- مورد از مدل های متناظر خود در آنالیز مورد- شاهد نیز کمتر بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به کوتاه تر بودن فواصل اطمینان و -۲loglikelihood مدل ها، آنالیز فقط- مورد نسبت به آنالیز مورد- شاهد برا برآورد اثر متقابل ژن- محیط در بیماران مبتلا به سرطان پستان از نظر آماری کاراتر است.
پروین یاوری
محمدامین پورحسین قلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید