شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع ‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع ‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
● مقدمه:
اعتبارسنجی در آموزش عالی به منظور بهبود کیفیت آموزشی، با ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی توسط اعضای هیات علمی آغاز می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه‌های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۸۳-۱۳۸۲ از طریق ارزیابی درونی به عنوان اولین مرحله از فرایند اعتبارسنجی بود.
● روش‌ها:
این مطالعه توصیفی در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از طریق بکارگیری مراحل اجرایی فرایند ارزیابی درونی انجام گرفت. گردآوری داده‌ها با دو پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبه‌ای پنج درجه‌ای برای دانشجویان و اعضای هیات علمی، و فرم مصاحبه مدیران گروه و چک‌لیست امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی استفاده گردیده است.
● نتایج:
گروه مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی در همه مولفه‌ها به جز مولفه دانشجویان نسبتا مطلوب بود. گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مولفه‌های اهداف و رسالت و فرایند یاددهی - یادگیری، مطلوب و در دانشجویان نامطلوب و در بقیه نسبتا مطلوب بود. گروه مدارک پزشکی در مولفه‌های رسالت و اهداف و فرایند یاددهی - یادگیری و ساختارسازمانی و مدیریت مطلوب، درپژوهش نامطلوب و بقیه نسبتا مطلوب بود.
● نتیجه‌گیری:
ساختار علمی و آکادمیک نقش اساسی در اعتلای کیفیت آموزشی داشته است. در مجموع، نقش مولفه دانشجویان در برنامه‌های گروه‌های مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود مسوولین و مدیران گروه‌ها، ارتباط خود را بطور رسمی با دانشجویان بیشتر کنند و نقش آنان را در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند.
محمدحسین یارمحمدیان
افسانه کلباسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید