جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه فعالیت ضد کاندیدایی عصاره اتانولی جعفری مکزیکی (Tagetes Minuta) بر ضد ایزوله های کاندیداآلبیکنس حساس و مقاوم به فلوکونازول


مطالعه فعالیت ضد کاندیدایی عصاره اتانولی جعفری مکزیکی (Tagetes Minuta) بر ضد ایزوله های کاندیداآلبیکنس حساس و مقاوم به فلوکونازول
● هدف:
بررسی اثر ضد کاندیدایی جعفری مکزیکی بر روی گونه کاندیداآلبیکنس مقاوم و حساس به فلوکونازول.
● روش بررسی:
به این منظور عصاره الکلی از پیکره رویشی این گیاه به روش خیساندن (مسراسیون) تهیه و در شرایط خلا تغلیظ شد. رقتهای مختلف عصاره پس از مجاورت با مخمرهای مقاوم و حساس به فلوکونازول به محیط کشت اضافه و اثرات ضد قارچی آنها ارزیابی گردید.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که عصاره ضد قارچی بر روی گونه کاندیداآلبیکنس مقاوم و حساس به فلوکونازول موثر است. مقادیر غلظت باز دارندگی از رشد گونه حساس به فلوکونازول کاندیداآلبیکنس ۳۴.۵ میکروگرم بر میلی لیتر و گونه مقاوم به فلوکونازول ۶۹ میکرو گرم بر میلی لیتر می باشد. نتایج این مطالعه بیان می کند که این گیاه ارزش بالقوه در مهار رشد کاندیداالبیکنس در شرایط آزمایشگاهی را دارد.
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج به دست آمده در تحقیق حاضر، عصاره گیاهی جعفری مکزیکی بیشترین تاثیر ضد قارچی را علیه ایزوله های مقاوم به فلوکونازول در مقایسه با ایزوله های حساس به فلوکونازول نشان داد. استفاده گسترده از داروهای ضد قارچی به ویژه ترکیبات ازول در درمان کاندیدیازیس حاد منجر به مقاومت در گونه های کاندیدا شده است؛ از این رو استفاده از تست های مناسب ضد قارچی قبل از انتخاب داروی مناسب برای هر یک از عفونت های ذکر شده ضروری است که این امر منجر به کاهش مقاومت های ثانویه و انتخاب پروتکل های درمانی مناسب می گردد. با توجه به نتایج به دست آمده در مورد اثر مهاری عصاره فوق بر روی رشد ایزوله های کاندیداآلبیکنس این عصاره به عنوان منبع ضد قارچی موثر در کنترل کاندیدیازیس به شمار می رود.
آزاده اسکندری
مرضیه هلاکویی
محمدحسین یادگاری
امیر قائمی
حسین زرین کفش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید