جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه تاثیر استامینوفن خوراکی با دو دوز رکتال بر بهبودی کودکان مبتلا به تب


مقایسه تاثیر استامینوفن خوراکی با دو دوز رکتال بر بهبودی کودکان مبتلا به تب
● سابقه و هدف:‌
با توجه به شیوع شکایت تب در کودکان و عوارض ناشی از آن و تأثیر متفاوت رژیم های درمانی کاهنده تب و به منظور مقایسه اثرات درمانی سه روش،‌ استامینوفن خوراکی با دوز معمولی، استامینوفن رکتال با دوز معمولی و استامینوفن رکتال با دوز بالا، این مطالعه روی کودکان بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال ۱۳۸۳ صورت پذیرفت.
● مواد و روش‌ها:
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی ۱۲۰ کودک ۶ ماه تا ۶ سال تب دار با درجه حرارت بیش از ۳۸°C (زیربغلی) انجام شد. بیماران به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول استامینوفن خوراکی با دوز معمولی (۱۰-۱۵ mg/kg)، گروه دوم استامینوفن رکتال با دوز معمولی (۱۰-۱۵ mg/kg) و گروه سوم استامینوفن رکتال با دوز بالا (۱۰-۱۵ mg/kg) دریافت کردند و درجه حرارت بدن ۶ و ۳ و ۱ ساعت بعد از تجویز دارو اندازه گیری شد و در صورت کاهش درجه حرارت به میزان یک درجه به عنوان بهبودی تلقی گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
تحقیق روی ۴۰ نفر در هر گروه انجام گردید بهبودی به ترتیب در دریافت کنندگان استامینوفن خوراکی با دوز معمولی، استامینوفن رکتال با دوز معمولی و استامینوفن رکتال با دوز بالا پس از یک ساعت از تجویز دارو در ۴ نفر (۱۰%)، ۶ نفر (۱۵%) و ۱۲ نفر (۳۰%). (p<۰.۰۵) و پس از ۳ ساعت در ۵۰ درصد، ۶۵ درصد و ۸۵ درصد (p<۰.۰۰۱) و پس از ۶ ساعت در ۵/۲ درصد، ۵/۷ درصد و ۲۰ درصد (N.S) دیده شد.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
استامینوفن رکتال با دوز بالا، تاثیر درمانی بهتری در کاهش تب در کودکان نسبت به استامینوفن خوراکی و رکتال با دوز معمولی دارد و به کار گرفتن توصیه می شود
احمد طالبیان
حمیدرضا شرکت العباسیه
محسن اربابی
سیدغلام عباس موسوی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید