جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شیوع دیابت قندی و اختلال تحمل گلوکز در افراد بالای ۲۵ سال قزوین


شیوع دیابت قندی و اختلال تحمل گلوکز در افراد بالای ۲۵ سال قزوین
● مقدمه:
دیابت از عمده ترین مشکلات بهداشتی همه کشورهاست و داشتن اطلاعات همه گیر شناسی برای آگاهی از وضعیت یک بیماری، نیاز اولیه برای حل مشکلات مربوط به آن است.
● هدف:
این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع دیابت یا اختلال تحمل گلوکز در قزوین انجام شد.
مواد و روش ها: طی یک مطالعه مقطعی، ۱۰۰۰ فرد بالای ۲۵ سال ساکن شهر قزوین به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند تا جهت معاینه، آزمایش های لازم و پرکردن پرسش نامه مراجعه کنند. تشخیص دیابت و اختلال تحمل گلوکز با توجه به معیارهای سازمان جهانی بهداشت و بر اساس قند پلاسمایی ناشتا و آزمون تحمل قند خوراکی گذاشته شد.
● یافته ها:
میزان شیوع دیابت قندی در مردان %۹/۱۵ و در زنان %۷/۱۲ بود.میزان شیوع اختلال تحمل گلوکز، در مردان %۷ و در زنان %۱۰ بود. اختلاف شیوع بین زنان و مردان در هیچ یک از دو گروه به لحاظ آماری معنی دار نبود. در این مطالعه میزان شیوع دیابت و اختلال تحمل گلوکز با افزایش سن، بیشتر می شد(P<۰.۰۰۰۱) . فقط %۳۷ از بیماران از ابتلا خود به دیابت اطلاع داشتند.
● نتیجه گیری:
دیابت قندی و اختلال تحمل گلوکز در جمعیت شهری قزوین یک مشکل همه گیر بهداشتی است ؛ به طوری که از هر ۵ فرد بالغ این شهر، ۱ نفر به دیابت یا اختلال تحمل گلوکز مبتلاست. به نظر می رسد برنامه های مداخله ای و پیشگیری های منظم برای کنترل این مشکل بهداشتی در قزوین ضروری است.
محمدباقر اردشیرلاریجانی
حسین ملک افضلی
محمد پژوهی
طاهره سماوات
علیه حجت زاده
رضا قاسمی
رضا برادرجلیلی
حسین ادیبی
ابراهیم جوادی
علیرضا شفایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید