جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بازگشت غرورآفرین


بازگشت غرورآفرین
چشمان جهانیان روز چهارشنبه (۲۶ تیر ماه) نظاره گر صحنه های غرورآفرینی بود که نشان از تکرار پیروزی برای حزب الله و جنبش مقاومت در لبنان داشت.
بی تردید آزادی اسیران لبنانی و تحویل پیکر شهیدان مقاومت، تکرار پیروزی های مقاومت و جشن دوباره ملت لبنان است.
در این روز پیکر هشت شهید جنگ تابستان سال ۲۰۰۶ نیز در چارچوب مبادله اسیران تحویل داده شد و اجساد ۱۹۹ تن از شهدای مقاومت لبنان و فلسطین نیز روز بعد تحویل دولت لبنان شد.
رژیم صهیونیستی در ازای تحویل گرفتن اجساد دو نظامی اسیر خود نزد حزب الله علاوه بر تحویل پیکر شهدای مقاومت لبنان و فلسطین، پنج تن ازاسیران لبنانی از جمله سمیر قنطار و چهار تن دیگر به نام های خضر زیدان، ماهر کورانی، محمد سرور و حسین سلیمان را تحویل صلیب سرخ داد.
عملیات تبادل اسیران که عملیات رضوان نام گذاری شده بود در حالی انجام شد که مردم لبنان از روزهای گذشته، خود را برای این روز تاریخی آماده کرده بودند، روزی که برای حزب الله و مردم لبنان و فلسطین جشن و پیروزی و غرور و برای اسرائیلی ها حزن، اندوه، سرافکندگی و تحقیر به ارمغان آورد.
عملیات رضوان به اعتراف جامعه جهانی و شخصیت های مختلف سیاسی توانست جایگاه جنبش مقاوم حزب الله را در جهان تثبیت و حزب الله را به یک نهاد فرامرزی تبدیل کند.
هر چند پس از این پیروزی برخی طیف های سیاسی داخلی لبنان با کمک چند کشور عرب منطقه تلاش کردند تا این پیروزی را کمرنگ جلوه دهند اما حزب الله با در پیش گرفتن سیاستی حکیمانه توانست جریان سازی های سیاسی و تبلیغاتی را خنثی کند به خصوص آنکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود در مراسم استقبال از اسیران لبنانی از بعد داخلی لبنان فراتر رفت و تاکید کرد که حزب الله برای آزادی ۱۱ هزار اسیر فلسطینی و عرب که در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می برند از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
بدین ترتیب عملیات تبادل اسیران به عنوان سومین پیروزی سیاسی و نظامی حزب الله ازسال ۲۰۰۶ توانست بار دیگر معادلات منطقه ای را به سود حزب الله تغییر دهد و سبب شکست سیاست های رژیم صهیونیستی و آمریکا در کل منطقه خاورمیانه شود. از این رو بیوگرافی و مبارزات این اسیران تاریخ ساز و دلال مغربی از شهدای مقاومت فلسطین پیش روی شماست.
● سمیر قنطار
سمیر قنطار قدیمی ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی در ۲۰ جولای ۱۹۶۲ در روستای دروزی نشین « عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۷۸ میلادی طی یک عملیات ضد صهیونیستی در شهر صهیونیست نشین «نهاریا» به اسارت درآمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت.
سمیر قنطار در حالی که تنها ۱۶ سال داشت به همراه سه تن از اعضای گروه فلسطینی «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» به نام های «عبدالمجید اصلان» ، «مهنا المؤید» و «احمد الابرص» به شمال اسرائیل نفوذ کردند و به محل اقامت یک صهیونیست به نام «هاران» در شهر «نهاریا» یورش بردند و در اقدامی متهورانه او را ربودند.
در همین زمان با نیروهای پلیس مواجه و با آنان درگیر شدند که در جریان این درگیری یکی از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی کشته شد. در این درگیری دو تن ا ز همراهان قنطار یعنی «اصلان» و «مؤید» کشته ولی خود وی و «احمد ابرص» از سوی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی دستگیر شدند. رژیم صهیونیستی مدعی است که در جریان این درگیری قنطار پیش از دستگیری ، گروگان های خود را به قتل رسانده است.
سمیر قنطار برای اولین بار در تاریخ ۳۱ ژانویه زمانی که قصد داشت از مرز اردن و فلسطین اشغالی در منطقه «مزج بیسان» به همراه دو عضو دیگر جبهه آزادی بخش فلسطین عبور کند و یک کاروان اسرائیلی در مسیر بین منطقه بیسان و طبریا را در مقابل آزادی زندانیان دربند لبنانی در زندانهای رژیم صهیونیستی به گروگان بگیرد، دستگیر شده بود.
قنطار ۱۱ ماه در زندان اردن به سر برد. وی در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۷۸ به شرط اینکه دیگر وارد اردن نشود ، از زندان آزاد شد.
سمیر قنطار در تاریخ ۲۸ ژانویه ۱۹۸۵ از سوی دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به پنچ بار حبس ابد و نیز ۴۷ سال حبس محکوم شد. وی متهم است در قتل پنج صهیونیست و زخمی شدن یک صهیونیست دیگر دست دارد.
قنطار در زندان «هداریم» در فلسطین اشغالی به سر می برد و «ابرص» یکی از همرزمان وی نیز در ۲۱ می۱۹۸۵ در چارچوب معامله مبادله اسرا بین رژیم صهیونیستی و سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل - آزاد شد.
رژیم صهیونیستی پیش از این با آزادی قنطار مخالفت کرد و آزادی وی را منوط به ارائه اطلاعاتی درباره خلبان مفقود شده صهیونیست «ران آراد» کرده است. «ران آراد» خلبان اسرائیلی در سال ۱۹۸۶ حین پرواز بر فراز لبنان مفقود شد.
قنطار در طول دوران حبس توانست به عنوان دانشجوی آزاد (آموزش از راه دور) در دانشگاه تل آویو مشغول به تحصیل شود و در سپتامبر ۱۹۹۸ در ر شته ادبیات و علوم اجتماعی این دانشگاه موفق به اخذ مدرک لیسانس شود.
در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴ رژیم صهیونیستی در عملیات تبادلی که با حزب الله و بامیانجیگری آلمان انجام داد ، اسرای لبنانی را آزاد کرد اما بر خلاف مذاکرات انجام شده از آزادی «سمیر قنطار» سرباز زد ولی پس از آن «نسیم نسر» یکی دیگر از مهمترین اسرای لبنانی در بند رژیم صهیونیستی در اولین مرحله از عملیات تبادل اسرا ، دوازدهم خرداد از زندان آزاد شد.
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پیش از این اعلام کرد که علاوه بر دو نظامی صهیونیست اسیر شده در جریان عملیات «وعده صادق» اجساد نظامیان صهیونیستی کشته شده در جنگ ۳۳ روزه لبنان هم در اختیار مقاومت اسلامی است. این سخنان سیدحسن تا مدت ها جنجالی بزرگ را علیه مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بر پا کرد زیرا آنان خود را تنها برای مذاکره بر سر آزادی دو سرباز اسیر خود مهیا کرده بودند و در حالی که بیش از یک سال ونیم از پایان جنگ ۳۳ روزه می گذشت هیچ گونه اطلاعاتی پیرامون وجود بقایای اجساد نظامیان صهیونیست در میان اتباع این رژیم و حتی خانواده های مقتولین جنگ ۳۳ روزه منتشر نشده بود.
سید حسن نصرالله در همان سال ضمن احمق خطاب کردن سران صهیونیست به سبب ممانعت از آزادی سه اسیر (نسیم نسر، سمیر قنطار، یحیی اسکاف) ، قول داد که مقاومت اسلامی طی یک عملیات اسیرگیری دیگر این سه تن را ا ز چنگ رژیم صهیونیستی آزاد کند عملیات اسیرگیری سال ۲۰۰۶ موسوم به «وعده صادق» و جنگ ۳۳ روزه لبنان ثابت کرد که حزب الله لبنان و رهبر آن بر سر عهد خویش با مردم لبنان هستند و اسرای خود را فراموش نخواهند کرد.
ماهر کورانی متولد ۱۹۸۱ در روستای یاطر در جنوب لبنان. وی ازدواج کرده ویک کودک سه ساله دارد و ساکن روستای یاطر بود. اسرائیل در جریان جنگ تابستان ۲۰۰۶ منزل کورانی و خانواده اش را ویران کرده و او را دستگیر کردند.
حسین سلیمان متولد ۱۹۸۵ استان جبیل. وی مجرد بوده و به همراه خانواده خود در حومه جنوبی بیروت زندگی می کرد. منزل وی در جریان جنگ ویران شد و خانواده سلیمان مجبور به ترک حومه جنوبی و اقامت در بیروت شدند. وی دانشجوی دانشگاه لبنان بود و در جریان جنگ توسط اسرائیل دستگیر شد.
محمد سرور متولد ۱۹۸۷ در روستای عیتا الشعب در مرز باسرزمین های اشغالی. وی مجرد بوده و با خانواده خود در روستای عیتاالشعب زندگی می کرد. سرور در جریان جنگ توسط نیروهای اسرائیلی در روستایش دستگیر شد.
خضر زیدان متولد روستای مروانیه.
یحیی اسکاف متولد روستای المنیه در شمال لبنان . وی در تاریخ ۱۹۷۸.۳.۱۱ در جریان یک عملیات استشهادی بین حیفا و تل آویو دستگیر شد. علیرغم اینکه خانواده وی و اسرای آزاد شده تاکید دارند که اسکاف در قید حیات بوده و زندانی است، ولی اسراییل منکر وجود او شده است.
محمد فران که از قایق خود در نزدیکی شهر صور در سال ۲۰۰۵ ناپدید شد و سرنوشت وی هنوز مشخص نیست. قایق وی در حالی پیدا شد که آثار گلوله و خون بر آن وجود داشت.
در عین حال هشت نفر نیز در جریان جنگ تابستان ۲۰۰۶ شهید یا مفقود شدند که اثری از آنها نیست:
شهید موسی خنافر ، ۲۸ ساله متولد روستای عیناتا. وی ازدواج کرده و سه دختر دارد و در منطقه السد شهید شد.
شهید زید حیدر ۲۴ ساله متولد عیناتا. مجرد بوده و در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۶ در نبرد مربع تحریر شهید شد.
شهید مروان سمحات ۲۱ ساله متولد عیناتا که در نبرد مربع تحریر شهید شد.
شهید علی الوزواز ، ۲۳ ساله متولد روستای میس الجبل که در دومین هفته ا ز نبرد مارون الرأس شهید شد. وی متأهل بوده و دو فرزند دارد.
شهید محمد دمشق معروف به جواد عیتا، ۲۷ ساله . وی در دومین هفته از جنگ پس از نبرد قهرمانانه با نیروهای اسرائیلی در مارون الرأس شهید شد. شهید دمشق متأهل بوده و کودکی دارد که تولد او را هرگز ندید.
شهید موسی فارس ۲۷ ساله متولد مارون الرأس . وی نامزد داشته و در دهمین روز جنگ زخمی شد وچندی بعد به شهادت رسید.
هلال علویه متولد ارنون از مفقود الاثرها.
حسن کرنیب . دانشجو بوده و۱۱ روز پس از شروع جنگ به شهادت رسید.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید