جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مدیاستینیت حاد به دنبال عفونت فضاهای عمقی سر و گردن


مدیاستینیت حاد به دنبال عفونت فضاهای عمقی سر و گردن
● هدف:
شناخت مدیاستینیت ناشی از عفونت فضاهای عمقی گردن و انتخاب روشهای درمانی موثر جهت کاهش میزان ابتلا به این عارضه خطرناک و کاهش میزان مرگ و میر در صورت موجهه با این بیماران می باشد.
● روش بررسی:
دراین مطالعه ۵ ساله ۱۳۸۱-۱۳۷۶ تعداد ۴۸ بیمار با تشخیص عفونت فضاهای عمقی سروگردن از طریق اورژانس بیمارستان بقیه اله الاعظم «عج» بستری گردیدند. در سیر درمان چنانچه بیماری از نظر بالینی دچار علائم در قفسه سینه یا تنگی نفس تاکیکاردی یا تاکی پنه می شد به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شده و تحت بررس رادیو لوژیک و سی تی اسکن، قفسه سینه قرار می گرفت و در صورت دیدن هوا و یا وسیع شدن فضای مدیاستین با تشخیص مدیاستینیت حاد تحت جراحی سر و گردن و توراکوتومی و درمان طبی قرار می گرفت.
● یافته ها:
از ۴۸ بیمار بستری ۳ بیمار تحت درمان طبی و ۴۴ بیمار تحت درمان طبی و جراحی قرار گرفتند. که ۷ بیمار مبتلا به عوارض جدی شدند و تحت عمل جراحی مجدد و بستری در ISU قرار گرفتند.
● نتیجه گیری:
با توجه به ارتباط میان شروع علایم و زمان شروع درمان وابتلا به مدیاستینیت با کاهش زمان تریاژ میزان ابتلا بیماران به عفونت های عمقی سرو گردن به عوارض جدی و مدیاستینیت حاد کاهش می یابد و در صورت ابتلا به مدیاستینیت حاد با تشخیص سریع و درمان جراحی وسیع سرو گردن همراه با توراکوتومی و درمان چند آنتی بیوتیکی میزان مرگ و میر به حداقل می رسد.
اصغر اخوان
محمد باستانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید