جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بیشترین موانع توسعه IT توسط دولت ایجاد می‌شود


بیشترین موانع توسعه IT توسط دولت ایجاد می‌شود
مسوول دامنه‌های .ir در مرکز تحقیقات فیزیک نظری می‌گوید: میزان کارهای انجام نشده در حوزه فناوری اطلاعات بسیار چشمگیر است که بسیاری از آنها موانعی است که دولت برای توسعه IT ایجاد کرده است.
"سیاوش شهشهانی" با اشاره به معنی دولت به معنای عام افزود: به دخالت دولت در همه امور عادت کرده‌ایم و انتظار داریم که دولت هر کاری برای ما بکند.
وی معتقد است: تا زمانیکه راه برای رقابت باز نباشد، نمی‌توانیم به کیفیت خوب برسیم و تا زمانی که همه چیز دربست در اختیار یک حاکمیت مرکزی باشد، همین وضعیت ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه مساله راهبری اینترنت به طور رسمی از سوی دبیرکل سابق اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان یک دغدغه مطرح شد، تصریح کرد: اما این موضوع، مساله کشورهای جهان سوم نیست.
مشکل کشورهای جهان سوم، نداشتن و گرانی عرض باند و سانسورهای داخلی و فیلترینگ است که ارتباطی به حاکمیت اینترنت ندارد که ITU حاضر نشده با این مسایل روبرو شود و فقط در حاشیه مسایل ورود می‌کند.
به گفته شهشهانی، مشکلات کشورهای جهان سوم، هیچگاه موضوعات مساله اصلی این اجلاس‌ها نبوده و مسایل اصلی اجلاس‌های ژنو و تونس، موضوعاتی بودند که ایران نیز زیاد با آنها درگیر نبوده است.
وی معتقد است: ایران در جاهایی مثل IGF آنقدر حرف برای زدن ندارد و به تناسب آنچه که هستیم باید خود را درگیر کنیم وگرنه آلت دست قرار می‌گیریم چراکه قدرت‌های بزرگ رقابت‌هایی با هم دارند که ما نباید شلوغش کنیم چراکه ما چیزی در مورد حاکمیت اینترنت نداریم که بخواهیم بحث کنیم.
شهشهانی، عوامل قدرت در اینترنت را شبکه فیزیکی اینترنت، تولید نرم‌افزار و تولید محتوا عنوان می‌کند که نقش ایران در این زمینه‌ها خیلی محدود است و می‌افزاید: وقتی خود را وارد بحثی مانند اداره اینترنت می‌کنیم، چون عوامل قدرت در اختیار ما نیست و نقشی در آن نداریم باید با احتیاط جلو برویم و منافع خود را درک کرده و در جهت منافع خود کار کنیم.
وی می‌گوید: اینکه چرا اساسا روت در اختیار آمریکا است، مساله‌ای است که کشورهایی مثل ما را به راحتی تحریک می‌کند. اینکه روت دست آمریکا نباشد و نهادهای مردمی و بین‌المللی که تحت‌تاثیر دولت ها نیستد، آن را اداره کنند، موضوع خوبی است اما ITU به دنبال این بود که این امور در دست یک آژانس بین‌المللی یعنی خودش بیفتد.
شهشهانی اضافه می‌کند: وقتی این امر دست یک نهاد دولتی بیفتد، اوضاع خیلی بدتر می‌شود چراکه به جای یک وزارت بازرگانی آمریکا، ۲۵۰ وزارت بازرگانی از کشورهای مختلف دنیا با رقابت‌های سیاسی مختلف در این زمینه اعمال نظر خواهند کرد.
وی ادامه می‌دهد: الان چون وزارت بزارگانی آمریکا زیر سوال است، خیلی مراقب است تا به تبعیض محکوم نشود اما اگر قرار باشد موضوعاتی مانند روت در دست یک آژانس بین‌المللی بیفتد، اعمال نظرهای مختلفی صورت خواهد گرفت و اگر اقتدار اینترنت در دست دولت‌ها بیفتد، مشکلات زیادی خواهیم داشت.
شهشهانی اظهار می‌دارد: درست است که وضعیت فعلی که وزارت بازرگانی آمریکا در این موضوعات دخیل است، مطلوب نیست اما گزینه‌های دیگر هم خیلی مطلوب نیستند و باید اجازه دهیم تا به صورت تدریجی به سمت مطلوب حرکت کنیم.
وی، خیلی از فشارهای پشت پرده درخصوص حاکمیت اینترنت را از سوی اروپایی‌ها می‌داند که کشورهای جهان سوم را تحریک می‌کنند تا بتوانند بخشی از این موضوع را در اختیار خود بگیرند و می‌افزاید: لزومی ندارد در همه چیز خیلی سر و صدا کنیم. درحال حاضر سیاست معقول‌تری را مسوولان در پیش گرفته‌اند. خیلی شلوغ نکرده و ریخت و پاش نمی‌کنند چراکه خیلی نقش نداریم و هر وقت اتصال اینترنت در کشور قوی‌تر شد و ضریب نفوذ اینترنت افزایش یافت، و حرفی برای زدن داشتیم، می‌توانیم پررنگ در صحنه‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم.
وی، ایران را بی‌نیاز از صرف هزینه‌ها و مخارجی همچون کشورهای آفریقایی می‌داند که وصل شدن به اینترنت از لحاظ مالی برایشان دشوار است و می‌افزاید: نه مانند این کشورها ضعیف هستیم و نه صاحب تولید هستیم و نه نقش قدرتی داریم که اگر قرار باشد قدرت داشته باشیم، باید از شبکه قوی برخوردار باشیم که توزیع اینترنت و میزان آزادی استفاده از آن کاملا مشهود است.
وی درخصوص ترس ایران ناشی از قطع شدن روت دامنه .ir می‌گوید: اینکه از وزارت بازرگانی آمریکا به verisign و آیکان دستورداده شود ارتباط روت .ir را قطع کند، به قدری فجیع است که از نظر روابط عمومی هم ردیف اعلان جنگ است و هزینه سیاسی خیلی بالایی دارد.
شهشهانی با اشاره به اینکه در صورت چنین اتفاقی که اصلا قابل توجیه نیست، اعتراض جهانی نسبت به آمریکا صورت خواهد گرفت، می‌گوید: احتمال حمله فیزیکی آمریکا به شبکه ما بیشتر از قطع آن از سوی خودشان است چراکه حمله‌های فیزیکی راحت‌تر است از اینکه از طریق روت این کار انجام شود زیرا همچون بمب در دنیا صدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه امکان واقع بینانه‌ای برای اینکه دامین ما را از روت قطع کنند، وجود ندارد، می‌افزاید: موافقم که باید روت از دست آمریکا خارج شود اما راه آن این نیست که با قلدری گرفته شود و به یک آژانس بین‌المللی تحویل داده شود چراکه خود ITU نیز اوایل با اینترنت مخالف بود و همین امر دلیل محکمی بود تا شرکت‌های مخابراتی عضو آن نیز با این پدیده مخالفت کنند.
شهشهانی، تعداد دامین‌های .ir ثبت شده را ۵۴ هزار و ۹۱ دامنه و تعداد دامنه‌های ثبت شده دات ایران را دو هزار و ۳۹ دامنه عنوان می‌کند و این میزان دامنه ثبت شده را بدون وجود تجارت الکترونیکی در کشور، یک شاهکار می‌داند.
فاطمه ملکی - آرش کریم بیگی
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید