جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تنها بعد از ۳۱روز


تنها بعد از ۳۱روز
«۱۲ خرداد تا ۱۲ تیر». تنها گذشت سی و یک روز کافی بود تا افشین قطبی برای بازگشت به ایران قانع شود. اگر او با چشمان اشکبار در فرودگاه امام خمینی با مردم وداع کرده بود، در عوض در روز بازگشت آنقدر هیجان داشت که حتی در یک اقدام غیرمتعارف دوربین یکی از عکاسان را گرفت تا خودش از جمعیت استقبال کننده عکس بگیرد. باید برگردیم به آخرین ملاقات قطبی با حبیب کاشانی؛ روزی که حبیب کاشانی برای نگه داشتن سرمربی تیمش به آپارتمان لوکس قطبی در بلوار گلستان، خیابان جردن رفته بود اما دید افشین و یوروم حتی وسایل شخصی شان را برای سفر به دوبی بسته بندی کرده اند. آن روزها کاشانی برای نگه داشتن قطبی دست به هر کاری زده بود. چند ملاقات طولانی بین مدیر و سرمربی در دفتر کاشانی در شورای شهر تهران به جای خوبی نرسیده بود. در آن ملاقات ها هر وقت کاشانی بحث را به جزئیات کشانده بود تا بفهمد قطبی چه شرطی برای ماندن در ایران دارد افشین از کلیات حرف زده بود. از اینکه «ساختار پرسپولیس مهیای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیست» و از اینکه «پرسپولیس برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا باید ورزشگاه اختصاصی، کمپ اختصاصی و زمین تمرین اختصاصی داشته باشد». حرف های قطبی بوی بهانه جویی می داد.
حتی زمانی که کاشانی برای نگه داشتن قطبی با وعده کنار گذاشتن حمید استیلی از کادرفنی تیم آخرین آس خود را رو کرد، باز هم اتفاقی نیفتاد. قطبی از پرسپولیس جدا شد. جدایی او با چشمان اشکبار رقم خورد و با ذکر اینکه؛ «حبیب کاشانی برادر بزرگ تر من است و من اگر بخواهم به پرسپولیس برگردم فقط با او کار می کنم.» قطبی رفت. البته پیش از آن خبر تمایل «الوصل» امارات به استخدام او دهان به دهان چرخیده بود. اما اقامت چند روزه در دوبی، به بن بست مذاکرات قطبی و الوصل ختم شد. الوصل برای استخدام یک ساله او ۵۰۰ هزار دلار پیشنهاد داد؛ رقمی معادل قرارداد سال گذشته پرسپولیس با قطبی. اما سرمربی قهرمان پرسپولیس به آن رقم رضایت نداد. او با قهرمانی در لیگ برتر انتظار پیشنهادهای بهتری را داشت؛ پیشنهادهای بهتر با رقم های بالاتر. اما معادلات او به هم ریخت. استراحت ده روزه قطبی در دوبی بدون پیشنهاد جدیدی به پایان رسید. او به هلند رفت؛ در وضعی که همه تصور می کردند قطبی برای ملاقات با پیم فربیک و دیک ادووکات به هلند رفته تا شاید سال آینده دستیار یکی از آنها در تیم ملی استرالیا یا زنیط سن پترزبورگ شود، اما او تنها به خاطر یوروم به هلند رفت؛ به خاطر دید و بازدیدهای خانوادگی یوروم با اقوامش که در هلند اقامت دارند. در این مدت مدیریت باشگاه پرسپولیس عوض شد.
حبیب کاشانی با توصیه محمد علی آبادی به اجبار استعفا داد تا داریوش مصطفوی به مدیریت پرسپولیس برسد. این اتفاق ریسک بزرگی برای علی آبادی بود. او مدیری را برکنار کرد که فصل گذشته توانست پس از هفت سال پرسپولیس را به قهرمانی مسابقات لیگ برتر برساند، برای همین اصلاً عجیب نبود که علی آبادی تمام انرژی خود را برای تقویت پرسپولیس در فصل آینده بگذارد. در این بین رئیس سازمان تربیت بدنی برای محو کردن خاطرات خوش حضور کاشانی به دنبال یک «پروژه ویژه» بود؛ پروژه یی که برتری تیم مدیریت کنونی را نسبت به مدیریت حبیب کاشانی محرز کند و البته برکناری حبیب کاشانی از مدیریت پرسپولیس را یک اقدام منطقی از سوی علی آبادی جلوه دهد. پس از گذشت چند روز از آغاز به کار داریوش با پیش کشیده شدن نام سانتینی، زاکه رونی و ایویچ برای سرمربیگری پرسپولیس، بالاخره علی آبادی به نام نهایی رسید؛ «افشین قطبی»، کسی که اگر مصطفوی می توانست او را به تیم برگرداند، حکم بی تدبیری کاشانی برای نگه داشتن قطبی در پرسپولیس به اثبات می رسید. حسین هدایتی بزرگ ترین تاجر استیل ایران که به خاطر نفوذ و البته بنیه اقتصادی بالای خودش به عضویت هیات مدیره جدید پرسپولیس رسیده بود، مامور بازگرداندن قطبی به ایران شد.
اولین ملاقات هدایتی و قطبی در هتل «حیات» دوبی که یکی از شعبه های هتل های زنجیره یی «هایت» در حوزه خلیج فارس است، آغاز شد. آنها در عرض ۴۸ ساعت شش ساعت و نیم با هم جلسه داشتند و جالب اینکه در سه ساعت پایانی یوروم هم در کنار افشین و هدایتی بحث می کرد. هدایتی برای جلب رضایت قطبی سیاست خوبی را در پیش گرفته بود. پیش از سفر به دوبی هدایتی فهمیده بود که یکی از فاکتورهای اصلی جدایی قطبی از پرسپولیس، نارضایتی یوروم از زندگی در ایران بود. پیشنهاد سپردن معاونت امور بین الملل به یوروم از سوی هدایتی هم توجیهی نداشت جز اینکه یوروم به زندگی در ایران ترغیب شود. البته از سوی دیگر هم هدایتی رقم چشمگیری را برای استخدام قطبی پیشنهاد داد تا دیگر کار یکسره شود. ۸۰۰ هزار دلار برای سال اول و ۹۰۰ هزار دلار برای سال دوم پیشنهاد مالی هدایتی به قطبی بود تا در کنار پیشنهاد ۳۰۰ هزار دلاری پرسپولیس به یوروم، این دو به بازگشت به ایران رضایت دادند، آن هم در وضعی که کمتر از یک ماه پیش قطبی در ملاقات های خودش از مشکلات ساختاری باشگاه و نبود کمپ و ورزشگاه اختصاصی حرف زده بود ولی گویا در یک ماه گذشته قطبی تمام آن شرط ها را فراموش کرده. شاید هم پیشنهاد وسوسه کننده هدایتی به قطبی و یوروم که سرجمع دو میلیون دلار بود، باعث کوتاه آمدن قطبی از اصول خودش و رضایت یوروم به زندگی در تهران شد. البته باید اضافه کرد که قرارداد قطبی با پرسپولیس یک بند ویژه دارد؛ بندی که به قطبی اجازه می دهد ماهانه دو تا سه مرتبه به دوبی سفر کند. گویا در مذاکرات قطبی با هدایتی قطعی شده که یوروم در امارات اقامت داشته باشد و از آنجا کارهای باشگاه پرسپولیس را انجام دهد و درخواست دو تا سه مرخصی ماهانه قطبی برای سفر به دوبی هم برای سر زدن به یوروم است.
شایعات حتی به جایی رسیده که انگار پرسپولیس متعهد شده هزینه محل اقامت یوروم در دوبی را هم بپردازد. با این حساب دیگر باید به جمع بندی رسید که در این معامله همه چیز به نفع خانواده قطبی تمام شده، هر چند مدیران پرسپولیس امیدوارند امتیازاتی که به قطبی دادند، در پایان فصل به قهرمانی تیم شان ختم شود. قطبی در روزهای گذشته همراه «ناصر عسگری» راننده اختصاصی خودش که از اقوام «مهدی حاج باقر» وکیل قطبی است، سر تمرینات پرسپولیس می رود تا رویای مدیران پرسپولیس تعبیر شود. رویای قهرمانی در دو سال متوالی در مسابقات لیگ آخرین بار در سال های ۷۷ و ۷۸ برای پرسپولیس اتفاق افتاد و آنها پس از گذشت ۱۰ سال به دنبال تکرار آن هستند.
مهدی امیرپور
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید