جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه باکتریهای هوازی جدا شده از عفونتهای گوش خارجی و تعیین حساسیت آنها


مطالعه باکتریهای هوازی جدا شده از عفونتهای گوش خارجی و تعیین حساسیت آنها
● زمینه و اهداف:
اوتیت خارجی که به نامهای مختلف در تمام دنیا شناخته شده است بیماری دردناکی است که گاهی با تهدید زندگی شخص مبتلا همراه می‌باشد. علاوه بر انسان سایر پستانداران نیز به این نوع عفونت مبتلا می شوند. به دست آوردن اطلاعات نسبتا کافی از عاملین هوازی اوتیت خارجی و تعیین حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیکها می تواند در درمان این بیماران موثر باشد.
● روش بررسی:
نمونه حاصل از ۷۵ بیمار مبتلا به اوتیت خارجی با روشهای میکروسکوپی و کشتهای هوازی تحت مطالعه قرار گرفتند.
● یافته ها:
از کل ۷۹ ارگانیسم جدا شده ۶۵ مورد را باکتریها و ۱۴ مورد دیگر را قارچهای مخمری و میسلیوم دار تشکیل دادند. در میان باکتریهای جدا شده سودوموناسها با ۲۵ مورد (%۳۱.۶۵) و سویه‌های مختلف انتروباکتریاسه‌ با ۱۹ مورد (%۲۴.۰۸) و استافیلوکوکهای اورئوس با ۱۳ مورد (%۱۶.۴۵) به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
سفالوسپورینهای نسل سوم بجز در موارد استثنایی صد درصد بر روی انتروباکتریاسه‌ها موثر می‌باشند. سفتازیدیم یکی از سفالوسیپورینهای نسل سوم و سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین از کینولونهای جدید بر روی کلیه سودوموناسهای جدا شده موثر بودند. کاربنی سیلین بر روی سودوموناسها و پنی سیلین G بر روی استافیلوکوکهای اورئوس بی‌اثر بودند. هفت سویه (%۵۳.۸) از استافیلوکوکهای اورئوس و هشت سویه (%۳۲) از سودوموناسهای جدا شده تولید پنی‌سیلیناز کردند.
● نتیجه‌گیری:
باکتریهای هوازی و هوازی اختیاری ودر میان آنها سودوموناسها وانتروباکتریاسه ها جزو اصلی تری عاملین اوتیت خارجی بوده و به ترتیب نسبت به کینولونهای جدید و سفالوسپورینهای نسل سوم حساس می باشند. کاربنی سیلین اثر خود را بر روی سودوموناسها از دست داده است.
محمدتقی اخی
عطااله احمدیان
محمد نژادکاظـم
رشید رمضان زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید