جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر آدنوتونسیلکتومی بر سطح IgG ،IgM ،IgA سرم افراد زیر ۱۵ سال


تاثیر آدنوتونسیلکتومی بر سطح IgG ،IgM ،IgA سرم افراد زیر ۱۵ سال
● مقدمه:
عمل جراحی خارج کردن لوزه سوم و لوزه‌های کامی را می‌توان شایع‌ترین عمل در حیطه کار گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن دانست که به‌طور عمده روی افراد زیر ۱۵ سال انجام می‌شود. این بافت‌ها به عنوان سیستم‌ دفاعی مخاطی در ابتدای محل ورود مواد مختلف قرار گرفته‌اند و نقش آنها در تولید ایمنوگلوبولین‌ها کاملا شناخته شده است. بنابراین، این نوع عمل جراحی ممکن است روی سطح سرمی ایمنوگلوبولین‌ها تاثیر داشته باشد.
● هدف:
تعیین اینکه آیا واقعا عمل جراحی لوزه سوم و لوزه‌های کامی تاثیر مهمی روی سطح سرمی ایمنوگلوبولین‌ها دارد یا خیر؟ مواد و روش ها: این مطالعه از نوع شبه‌تجربی است و روی ۳۰۰ نفر از افراد زیر ۱۵ سالی که به درمانگاه گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن بیمارستان امیرالمومنین رشت مراجعه نمودند و نیاز به عمل جراحی داشتند، انجام شد. سرم خون این افراد ۲ بار، یک مرتبه بلافاصله قبل از عمل و مرتبه دوم یک‌ماه بعد جهت اندازه‌گیری ایمنوگلوبولین‌های سرم گرفته می‌شد. روش اندازه‌گیری ایمنوگلوبولین‌ها به طریقه انتشار ایمنی شعاعی یک‌طرفه (SRID) بود. عمل جراحی لوزه سوم با استفاده از کورت و آدنوتوم و عمل جراحی لوزه‌های کامی هم به روش Incision Blunt Dissection Snare در تمام بیماران بود.
● نتایج:
IgG سرم قبل و بعد از عمل در همه افراد در محدوده نرمال بود. IgM سرم قبل از عمل در ۲۸۹ نفر در محدوده نرمال بود که بعد از عمل از این تعداد ۲۷۸ نفر در محدودة نرمال باقی ماندند و ۱۱ نفر قبل از عمل IgM نرمال داشتند که بعد از عمل سطح سرمی آنها پایین آمد. ۱۱ نفر دیگر هم قبل از عمل سطح سرمی IgM پایین داشتند که از این تعداد بعد از عمل ۴ نفر به سطح نرمال رسیدند و ۷ نفر دیگر همچنان در محدودة پایین باقی ماندند.
IgAسرم قبل از عمل در ۲۹۶ نفر نرمال بود که بعد از عمل هم در محدودة نرمال باقی ماند. از ۴ نفر باقی مانده ۲ نفر بعد از عمل سطح سرمی نرمال پیدا کردند، ۲ نفر دیگر همچنان در سطح سرمی پایین و غیرنرمال باقی ماندند.
● نتیجه‌گیری:
آدنوتونسیلکتومی تأثیر معنی‌داری از نظر آماری بر سطح ایمنوگلوبولین‌های سرم ندارد.
عبدالرحیم کوشا
عبدالرسول سبحانی
فریدون احمدی نژاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید