جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر ویتامین A در جلوگیری از بیماری مزمن ریه در نوزادان نارس با وزن تولد زیر ۲۵۰۰ گرم


تاثیر ویتامین A در جلوگیری از بیماری مزمن ریه در نوزادان نارس با وزن تولد زیر ۲۵۰۰ گرم
● سابقه وهدف:
دیسپلازی برونکوپولمونر به طور معمول در نوزادان نارسی که نیاز به اکسیژن (به طور مستقیم یا با ونتیلاتور) پیدا کرده‌اند مشـاهده می‌شود و جهت پی‌گیری و کاهش آن مطالعات مختلفی انجام شده که دارای نتایج متفاوتی بوده‌اند. این مطالعه تاثیر ویتـــامین A در پیشگیری از بیماری مزمن ریه در نوزادان نارس کمتر از ۲۵۰۰ گرم را طی سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳ در زنجان مورد بررسی قرار داده است.
● مواد وروش‌ها:
در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور، نوزادان نارس کمتر از ۳۶ هفته با وزن تولد زیر ۲۵۰۰ گرم و نیاز به اکسیژن در ۳ روز اول تولد، وارد مطالعه شدند و نوزادانی که تا ۳ روز بعد از تولد فوت نمودند و یا دارای ناهنجاری‌های مادر‌زادی و بیماری قلبی واضح بودند از مطالعه خارج شدند. ۶۶ نوزاد در ابتدای کار به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که ۱۲ نفر در ۳ روز اول زندگی فوت نموده و از مطالعه خارج شدند. سایر نوزادان به طور تصادفی در دو گروه شاهد (۲۸ نفر) و مورد (۲۶ نفر) قرار گرفتند. گروه مورد ویتامین A به میزان ۰۰۰/۱۰ واحد به صورت عضلانی در روز چهارم و هشتم دریافت نمودند. متغیر‌های نیاز به اکسیژن مکمل، وزن نوزاد در روز ۲۸ تولد و میزان مرگ و میر نوزادان قبل از روز ۲۸ به عنوان معیارهای پی‌گیری در نظر گرفته شدند. نتایج با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو، محاسبه خطر نسبی و برآورد حدود اطمینان ۹۵ درصد در جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته‌ها:
۵۴ نوزاد تا روز ۲۸ تولد پی‌گیری شدند. یک نفر از گروه مورد و ۳ نفر از گروه شاهد قبل از رسیدن به روز ۲۸ تولد فوت نمودند. از ۵۰ نوزاد باقی مانده، ۶ نفر در گروه مورد و ۱۲ نفر در گروه شاهد وابسته به اکسیژن شناخته شدند (اشباع اکسیژن شریانی کمتر از ۹۵ درصد). در روز ۲۸ تولد اختلاف مشخصی در وزن گیری ) (P=۰.۹۶، نیاز به اکسیژن (P=۰.۷۷) و مرگ و میر (P=۰.۳۳۶) نوزادان دو گروه مشاهده نشد.
● نتیجه‌گیری و توصیه‌ها:
اگر چه بر اساس نتایج تحقیق حاضر، این میزان ویتامینA در کاهش بروز دیسپلازی برونکوپولمونری، کاهش مرگ و میر و افزایش وزن گیری نوزادان تاثیر نداشته است، ولی این مطالعه امکان اثر ویتامینA با دوز بیشتر را در جلوگیری از بیماری رد نمی‌کند. از این رو انجام مطالعاتی با حجم نمونه بیشتر و میزان بالاتری از ویتامین A به ویژه در نوزادان با وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم توصیه می‌گردد.
عاکفه احمدی افشار
اسفندیار نجفی توانا
سیدنورالدین موسوی نسب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید