شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بی میلی به شرکت ششم!


بی میلی به شرکت ششم!
با عرضه سهام پالایشگاه اصفهان به عنوان ششمین شرکت مشمول اصل ۴۴ سرمایه گذاران بازار سهام از این شرکت تازه وارد به دلایل مختلف استقبال نکردند. در حالی که برخی از سایت های تحلیلی با توجه به کف قیمتی ۲۳۳۴ ریالی این سهم بر اساس صورت های مالی سال ۸۶ شرکت پالایشگاه نفت اصفهان وظرفیت آن، حدودا ۸۵۰۰ ریال به ازای هر سهم برآورد کرده بودند هر سهم با قیمت ۵۸۰۰ ریال در بازار سرمایه قیمت خورد.
اما بر خلاف تحلیل مزبور، در روز اول عرضه اولیه سهام شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در بورس ۱۳/۵ میلیون سهم روی میز باقی ماند، بطوریکه عدم استقبال ازسهم در روز دوم نیز منجر شد تا عرضه ۱۰ درصد دیگر این سهم به تعویق افتد تا انتقاد معاون سازمان خصوصی سازی در عدم توجه به ارزش ذاتی سهم برانگیخته شود.در واقع تاکید برخی از کارشناسان بازار سرمایه در عدم ورود حقیقی ها به این سهم منجر شد تا این سهم تنها از سوی سرمایه گذاری صندوق نفت و ۱۴هزار نفرکارکنان ملی شرکت ملی پالایش و پخش خریداری شود.
بنا به اظهارات علی صحرایی ناظر معاملات بازار، در چهارمین روز ورود این سهم در بازار سرمایه ( چهارشنبه دوازدهم تیرماه)، ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۴۲۸ سهم مورد معامله قرار گرفته است و درحال حاضر این سهم با تقاضای خرید ۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۳ سهمی مواجه است که در صورت افزایش تقاضا، با توجه به جلسه اخیر سازمان خصوصی سازی با وزارت نفت سهم در روزهای آتی عرضه خواهد شد.روز یکشنبه گذشته سازمان خصوصی سازی ۵ درصد از سهام پالایشگاه اصفهان را به عنوان ششمین شرکت مشمول اصل ۴۴ با قیمت گذاری هر سهم ۵۸۰ تومان وارد بورس کرد.
این عرضه بعد از واگذاری پتروشیمی فنآوران در سال گذشته به عنوان دومین واگذاری مجموعه وزارت نفت شناخته شد اما به دلایل مختلف به مانند ۵ شرکت مشمول اصل ۴۴ ملی مس، فولاد مبارکه، ایرالکو، فولاد خوزستان و پتروشیمی فناوران با استقبال مناسبی از سوی سرمایه گذاران مواجه نشد به طوری که علاوه بر باقی ماندن ۱۳/۵ میلیون سهم قابل عرضه در روز اول، بیش از ۴/۵ میلیون سهم باطله نیز در روز دوشنبه و سه شنبه عرضه شد و برنامه سازمان خصوصی سازی برای واگذاری یک درصد دیگر (بیش از ۴۱ میلیون سهم) محقق نشد و از سوی دیگر زمینه واگذاری ۱۰ درصد دیگر از سهام (بیش از ۴۱۶ میلیون) تا قبل از برگزاری مجمع سالیانه شرکت پالایشگاه اصفهان فراهم نشد. وضعیت معاملات اولین شرکت پالایشگاهی حاضر در بورس نشان می دهد که در روز دوم یعنی دوشنبه گذشته بیش از ۱۹ میلیون سهم این پالایشگاه از سوی خریداران روز اول فروخته شد که این عرضه در روز بعد یعنی سه شنبه ادامه یافت و این شرایط غیر قابل پیش بینی منجر شد تا برخی از شرکت های وابسته به دولت اقدام به جمع آوری سهام این شرکت کنند تا مانع از کاهش قیمت سهام پالایشگاه اصفهان به کمتر از ۵۸۰ تومان شوند.
دلایل عدم اقبال بازار از پالایشگاه اصفهان
شرکت ۴۱۶ میلیارد تومانی پالایشگاه اصفهان در شرایطی به عنوان بهترین و اولین شرکت از بخش پالایشگاهی کشور قدم به تالار شیشه ای بورس گذاشت که در بررسی دلایل این وضعیت باید موارد گوناگونی را مدنظر قرار داد.
این شرکت که از ماه ها پیش مراحل آماده سازی را پشت سر گذاشت در شرایطی به جمع شرکت های بورس پیوست که ابهامات موجود در نرخ تخفیف نفت دریافتی و بودجه و همچنین فروش محصولات باعث شد که بخشی از سرمایه گذاران کم ریسک از همان ابتدای عرضه، قیمت ۴۱۲ تومانی را مورد تقاضا قرار دهند اما سازمان خصوصی سازی به عنوان رکن اصلی واگذاری ها به کشف قیمت سهام آن بر روی چنین قیمتی اعتقادی نداشت و مدیران این سازمان با تکیه بر رشد چندین درصدی سهام شرکت های فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خراسان و فولاد خوزستان حاضر به فروش سهام پالایشگاه اصفهان نشدند چرا که محدوده قیمتی مشخصی را برای کشف قیمت سهام ششمین شرکت اصل ۴۴ مدنظر داشتند. برخلاف نظر مدیران سازمان خصوصی سازی به قیمت بیش از ۶۰۰ تومان، غالب سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی (که از روزهای قبل با تجهیز نقدینگی آماده خرید سهام پالایشگاه اصفهان بودند) بر این باور بودند که حداکثر قیمت مناسب و منطقی این سهم در محدوده حداکثری ۵۰۰ تومان است. در این رابطه هادی بیدختی از دست اندرکاران سابق سازمان بورس گفت: عدم شفاف سازی کامل و روشن نبودن وضعیت واقعی شرکت و ارایه اطلاعات در آخرین روزهای قبل از عرضه سهام پالایشگاه اصفهان و عدم فرصت کارشناسان برای تجزیه و تحلیل وضعیت این شرکت، با توجه به عدم فرصت زمانی بین جلسه معارفه در روز شنبه و عرضه در روز یکشنبه موجب شد تا ریسک این شرکت افزایش یابد. وی در خصوص دیگر دلیل عدم اقبال مطلوب بازار سرمایه از ششمین شرکت اصل ۴۴ اظهار داشت: عدم توجه به تقاضاهای بازار و عدم درنظر گرفتن کشش بازار در شرایط عرضه ۲۰۰ میلیون سهم فولاد مبارکه قبل از واگذاری ۲۰۸ میلیون سهمی پالایشگاه اصفهان موجب شد که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از بورس خارج شود.
جلوگیری از کاهش قیمت عرضه بیش از ۱۸۹ میلیون سهم پالایشگاه اصفهان در حالی توسط ۱۲۳ سرمایه گذاری حقوقی و ۶۶۳ خریدار حقیقی معامله شد که با توجه به حساسیت مسئولین عنوان شد که با جمع آوری سهام از عبور و نزول نرخ سهام پالایشگاه از مرز ۵۸۰ تومان جلوگیری خواهد شد. بر اساس برآوردها علاوه بر کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش که از جمله مشتاقان خرید سهام پالایشگاه اصفهان بودند ، سرمایه گذاری صندوق نفت با خرید ۱/۳ درصد از جمله فعالان اصلی این شرکت است چرا که بخشی از مواد اولیه زیر مجموعه های این شرکت سرمایه گذاری از پالایشگاه اصفهان تهیه می شود. علاوه بر آن شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی و بانک ملی نیز از دیگر جمع کنندگان سهام پالایشگاه اصفهان هستند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید