شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی توانایی سیستم شنوایی در درک محرکات گفتاری ساده و پیچیده در کودکان مبتلا به اختلال شنوایی حسی – عصبی ۶ تا ۷ ساله فارسی زبان


ارزیابی توانایی سیستم شنوایی در درک محرکات گفتاری ساده و پیچیده در کودکان مبتلا به اختلال شنوایی حسی – عصبی ۶ تا ۷ ساله فارسی زبان
● مقدمه:
قبل از آغاز اقدامات درمانی (طبی و توانبخشی) در کودکان کم شنوا لازم است که توانایی سیستم شنوایی در درک محرک های گفتاری ارزیابی شود. سنجش شنوایی با استفاده از صداهای خالص نمی تواند این توانایی را تخمین بزند به همین منظور آزمون های ویژه ای برای تعیین توانایی درک گفتار در کودکان ساخته شده اند.
● مواد و روش کار:
با توجه به اطلاعات مورد نیاز برای آغاز درمان در کودکان مبتلا به کم شنوایی حسی – عصبی، پژوهشی در دو مرحله توصیفی و تحلیلی انجام گردید. ابتدا طی بررسی توصیفی گنجینه واژه ها و مفاهیم کودکان ۶ تا ۷ ساله فارسی زبان با تعیین فراوان ترین واژه های یک، دو و سه هجایی و افعال، از ۸۷۳ کتاب گروه سنی پیش دبستانی استخراج گردید. سپس آزمون درک شنوایی گفتار «مدرس» شامل چهار بخش از ساده به پیچیده برای ارزیابی توانایی های تشخیص واج، شناسایی واژه، شناسایی جمله و درک مطلب جمله ساخته شد. در نهایت در یک بررسی تحلیلی این آزمون بر روی ۶۰ کودک (۳۰ دختر و ۳۰ پسر) دارای کم شنوایی حسی – عصبی متوسط، شدید و عمیق (ANSI-۱۹۶۹) اجرا شد و روایی ساختار و امتیاز آزمون ساخته شده تعیین گردید.
● نتایج:
نتایج نشان داد که آزمون حاضر، ۹۷.۲۵% روایی محتوا دارد. با افزایش کم شنوایی امتیاز درک گفتار با استفاده از این آزمون کاهش نشان داد (P<۰.۰۰۱). کاهش امتیاز متاثر از افزایش کم شنوایی، در تمامی زیر آزمون ها نیز دیده شد (P<۰.۰۰۱) که نشانه روایی ساختار آزمون است. با اجرای مجدد آزمون بر روی کل جمعیت نمونه امتیازها در آزمون اولیه (=۳۵.۰۱±۱۲.۰۹میانگین) با آزمون مجدد (=۳۵.۱۰±۱۲.۰۵میانگین) تفاوتی نشان نداد. (P>۰.۰۵)
● نتیجه گیری:
می توان آزمون ساخته شده در این بررسی را به عنوان آزمونی روا و معتبر برای ارزیابی درک گفتار کودکان کم شنوای ۶ تا ۷ ساله فارسی زبان به کار برد.
سیده مهناز احمدی
یحیی مدرسی
نورمن.پی اربر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید