جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بروز مشکلات جدید در جایگاه‌های بنزین در پی تغییرات سهمیه‌بندی


بروز مشکلات جدید در جایگاه‌های بنزین در پی تغییرات سهمیه‌بندی
دولت ابتدای این هفته اجرای دوره سوم سهمیه بندی بنزین در کشور را اعلام‌کرد و در این مرحله تغییراتی در نحوه توزیع به‌وجود آورد.
این تغییرات برخلاف گذشته که با دست‌‌ودلبازی به افزایش سهمیه‌ها ختم‌می شد به کاهش و حتی حذف سهمیه برخی خودروها منجر شده‌است.
برای آگاهی از آثار این تغییرات در مراکز توزیع با بیژن حاج محمد رضا، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی صاحبان جایگاه‌های فروش سوخت گفت‌وگو کرده‌‌ایم.
با تحول جدید در سهمیه‌های بنزین از سوی دولت در نحوه توزیع سوخت چه تحولی رخ‌خواهد داد؟
مصوبات دولت را ما به‌عنوان بخش نهایی توزیع سوخت از طریق رادیو شنیدیم و جزئیات آن را در روزنامه‌ها خواندیم. هنوز به‌طور رسمی این امر به ما ابلاغ نشده است. متأسفانه از ابتدای آغاز سهمیه‌بندی هماهنگی با جایگاه‌ها انجام نشد تا نظر جایگاه‌داران برای تسهیل امور در نظر گرفته شود.
در این مرحله نیز با توجه به اطلاع‌رسانی ناقصی که شده است انتظار بروز مشکل در مرحله جدید توزیع سوخت در جایگاه‌ها دور از انتظار نیست.
▪ این تغییرات چه مشکلی برای جایگاه‌داران ایجاد می‌کند؟
ـ این تغییرات همانگونه که اشاره کردم برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند. در‌واقع تا تیرماه مقداری مراجعه به جایگاه‌ها افزایش خواهد یافت.
دلیل افزایش مراجعه و شلوغی جایگاه‌ها به حذف سهمیه برخی خودروها مربوط می‌شود. این موجب می‌شود که برخی برای ذخیره‌سازی به جایگاه‌ها مراجعه کنند. مسئله دیگر اعلام حذف کوپن است.
حذف کوپن نیز که حدود ۲ میلیون لیتر در روز بوده و توسط فرمانداری‌ها توزیع می‌شد به افزایش صف در جایگاه‌ها دامن می‌زند.
بی‌شک افرادی که کوپن دارند برای استفاده از سهمیه‌هایی که به آنان اختصاص داده شده تا پیش از آغاز تیر حجم مراجعه بیشتری را در جایگاه‌ها خواهند داشت.
در عین حال حذف سهمیه‌های برخی خودروها سوءتفاهم‌هایی برای صاحبان خودروها ایجاد می‌کند. این باید برای صاحبان خودرو بیشتر توضیح داده شود، در غیراین‌صورت موجب مشکل در هنگام سوخت‌گیری می‌شود.
علاوه‌براین کاهش سهمیه ماشین‌های عمومی مثل ماشین‌های مسافر بر برون‌شهری، تاکسی‌ها، وانت‌ها و آژانس‌ها و آموزشگاه‌ها نیز موجب می‌شود بخشی از مصرف بازار سیاه را به سوی بنزین آزاد هدایت کند.
▪ افزایش قیمت بنزین سوپر از قیمت بنزین آزاد عادی به چه دلیل اعمال شده‌است؟
ـ با توجه به کیفیت بنزین سوپر این قیمت شاید باید بیشتر نیز باشد. ارزش فعلی نفت خام افزایش قیمت بنزین را موجب شده و طبیعی است قیمت بنزین افزایش یابد. درحال حاضر عرضه بنزین سوپر بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بنزین معمولی است که سهم عمده‌ای در شبکه توزیع دارد.
با افزایش قیمت این بنزین مصرف آن کاهش می‌یابد و بخشی به سوی بنزین آزاد هدایت می‌شود. البته برخی خودروها باید از بنزین سوپر استفاده‌کنند.
این مسئله ارزش افزوده بیشتری برای دولت به‌وجود می‌آورد و می‌تواند بخشی از کمبود بودجه واردات بنزین را جبران کند. تاثیر دیگری که آزاد‌سازی‌ برخی انواع فرآورده دارد این است که‌ مدیریت در توزیع به جایگاه‌ها و مصرف‌کننده باز می‌گردد.
البته هنوز حدود ۷۵ درصد سوخت در شبکه توزیع کارت سوخت انجام می‌شود که بی‌شک تا ابتدای سال ۹۱ که ۴ سال دیگر فرا می‌رسد، توزیع سوخت در مجموع آزاد می‌شود.
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید