جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر خرم آباد ۸۴-۱۳۸۳


بررسی میزان شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر خرم آباد ۸۴-۱۳۸۳
● مقدمه:‌
رفتارهای مخاطره آمیر بهداشتی عامل بروز بسیاری از این بیماری های مزمن و حوادث است. شیوع این گونه رفتارها بطور قابل ملاحظه ای به ویژه در میان نوجوانان و جوانان در حال افزایش است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر خرم آباد در سال ۸۴-۱۳۸۳ انجام شد.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی - مقطعی تعداد ۷۰۰ دانشجوی دانشگاههای لرستان، علوم پزشکی، جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد شرکت نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش خصوصیات دموگرافیک و ۶۶ سوال در مورد رفتارهای بهداشتی بود. روایی و پایایی پرسشنامه به روش محتوایی و آزمون مجدد تامین گردید. در هر دانشگاه پس از انتخاب کلاسها پرسشنامه بین کلیه دانشجویان کلاس توزیع و به روش خود ایفایی تکمیل گردید.
● یافته ها:
%۶۷.۱ دانشجویان شرکت کننده در مطالعه زن و %۸۷.۶ مجرد، با میانگین سنی ۲۱.۲۶ سال بودند. در خصوص رفتارهای مربوط به ایمنی فردی و خشونت مشخص شد که %۸۴.۴ کسانی که سابقه موتورسواری داشتند هرگز از کلاه ایمنی استفاده نکرده و %۴۴.۱‌ در اتومبیل از کمربند استفاده نکرده اند. %۱۳.۹ سابقه حمل سلاح و %۲۶.۳‌ سابقه زد و خورد در یک سال گذشته را بیان نمودند. مصرف روزانه میوه،‌ سبزی و لبنیات در رژیم بسیاری از دانشجویان وجود نداشت در حالیکه شیوع مصرف نوشابه و تنقلات کم ارزش بیش از ۵۰ درصد بود. شیوع رفتارهای غلط تغذیه ای در پسرها و دانشجویان خوابگاهی بیشتر بود (p<۰.۰۰۵).
از نظر تحرک فیزیکی اکثریت دانشجویان زندگی کم تحرک داشتند که البته فعالیت فیزیکی پسرها بهتر بود. %۲۵.۱ دانشجویان سابقه مصرف سیگار، %۲۹.۷ قلیان، ‌۹% مشروبات الکلی، %۸.۳ مواد مخدر و %۴.۳ داروهای غیرمجاز را ذکر کرده بودند. شیوع مصرف این موارد در پسرها بیش از دخترها بود (p=۰.۰۰۰۱). در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی مشخص شد که ۳۲% کسانی که سابقه مقاربت جنسی داشته اند دارای بیش از دو شریک جنسی بوده و %۳۹.۸ از هیچگونه وسیله محافظتی در هنگام مقاربت استفاده نکرده اند.
● نتیجه گیری:‌
شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان ضرورت توجه به این قشر از جامعه و ارایه آموزشهای لازم دراین زمینه را نشان می دهد.
مرضیه مومن نسب
سیدسعید نجفی
محمدحسین کاوه
فرناز احمدپور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید