شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه تاثیر ترامادول پتیدین و شبه دارو در پیشگیری از لرز بعد از بیهوشی


مقایسه تاثیر ترامادول پتیدین و شبه دارو در پیشگیری از لرز بعد از بیهوشی
● مقدمه:
لرز از عوارض نسبتا شایع بیهوشی است که میزان مصرف اکسیژن را تا ۱۰۰% افزایش داده و برای بیماران پر خطر بالقوه خطرناک است. مطالعه حاضر اثر ترامادول، پتیدین و شبه دارو را بر روی پیشگیری از وقوع لرز بعد از بیهوشی بررسی نموده است.
● مواد و روشها:
در این مطالعه بالینی تصادفی شده دو سوکور ۱۲۰ خانم حامله A S A یک و دو که بصورت انتخابی برای انجام سزارین مراجعه کرده بودند بصورت تصادفی به سه گروه ۴۰ نفره پتیدین (p)، ترامادول (T) و شبه دارو (N) تقسیم شدند. القا و نگهداری بیهوشی در سه گروه مشابه بود. در پایان عمل جراحی برای بیماران گروه های T، P و N به ترتیب۱ mg/kg ترامادول، ۰.۵ mg/kgپتیدین و ml ۲ سالین نرمال بصورت وریدی تزریق شد. زمان خارج کردن لوله تراشه، زمان ریکاوری از بیهوشی (زمان انجام کارهای دقیق به پیشنهاد)، درخواست مسکن و وقوع لرز در بیماران در چک لیست ثبت شد. اطلاعات گردآوری شده با نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از تستهای آماری Chi-square و T test تجزیه و تحلیل گردید.
● یافته‌ها:
زمان لازم برای خارج کردن لوله تراشه و باز کردن چشم‌ها به درخواست پزشک، انجام کارهای معمولی و دقیق در سه گروه اختلاف معنی‌داری نداشت. وقوع لرز بعد از بیهوشی و نیز درخواست مسکن در گروههای پتیدین (۵% و ۳۵%) و ترامادول (۵% و ۵/۳۲%) مشابه و بطور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل (۴۰% و ۵/۶۷%) بود (۰۵/>p).
● نتیجه‌گیری:
نتایج مطالعه ما نشانگر آن بود که هم ترامادول و هم پتیدین از وقوع لرز بعد از بیهوشی پیشگیری می ‌کنند. همزمان درخواست مسکن در اطاق ریکاوری را نیز کاهش ‌داده و بر روی سرعت ریکاوری از بیهوشی نیز تاثیر منفی ندارند. ما استفاده پروفیلاکسی از پتیدین یا ترامادول را برای پیشگیری از لرز بعد از بیهوشی پیشنهاد می‌کنیم.
کریم ناصری
بهزاد احسن
شعله شامی
محمودرضا کهن
فریبا فرهادی فر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید