جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر میزان تکرار تحریک صوتی بر دو شکل موج I و V پاسخ شنوایی ساقه مغز بر حسب سن و جنس


بررسی تاثیر میزان تکرار تحریک صوتی بر دو شکل موج I و V پاسخ شنوایی ساقه مغز بر حسب سن و جنس
● سابقه و هدف:
دامنه شکل موج های (I-V) پاسخ شنوایی ساقه مغز در زمان ثبت با مقدار تحریک ۱۰ pps خیلی کوتاه است که با افزایش این میزان تحریک می توان امکان دستیابی به امواج شفاف تر نسبت به ثبت آنها در مقدار تحریک کمتر را تضمین کرد. برحسب شواهد موجود افزایش تکرار تحریک ساقه شنوایی مغز، امکان ارایه پاسخ سریع تر را فراهم می آورد و از طرف دیگر زمینه تفسیر آن دسته از اختلالاتی را که با مقدار تحریک کمتر ساقه شنوایی مغز امکان پذیر نیست مهیا می سازد.
● مواد و روش ها:
تحقیق با طراحی تجربی در جهت ثبت شکل موج های BAEP براساس سیستم ۱۰-۲۰ با ایجاد تحریک های ۱۰۰ pps، ۵۰ pps، ۲۰ pps، ۱۰ pps بر روی ۴۹ فرد عادی در گروه های سنی مختلف انجام شد و زمان وقوع امواج I و V همراه با اختلاف بین آنها با تحریک گوش چپ نسبت به راست و به تفکیک گروه های سنی و جنس با انجام آزمون تی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
با ارایه تحریکات ۱۰۰ pps، ۵۰ pps، ۲۰ pps، ۱۰ pps زمان وقوع شکل موج های I و V و اختلاف فواصل بین آنها (I-V) در زنان کمتر از مردان بود. به عنوان مثال، زمان وقوع برای شکل موج I در گروه سنی ۲۰-۱۳ با تحریک ۱۰ pps به ترتیب ۱.۴۸±۰.۰۶۳ میلی ثانیه و ۱.۵۴±۰.۰۴ میلی ثانیه و برای گروه سنی ۶۸-۵۰ با همین تحریک به ترتیب ۱.۶۶±۰.۰۲۸ میلی ثانیه و ۱.۹۰±۰.۰۲۸ میلی ثانیه را نشان داد در حالی که این میزان با افزایش تحریک ها از ۱۰ pps به ۱۰۰ pps برای موج I در گروه سنی ۲۰-۱۳ مردان به ترتیب ۱.۴۸±۰.۰۶۳ میلی ثانیه به ۱.۷۰±۰.۰۵۶ میلی ثانیه و برای زنان ۱.۵۴±۰.۰۴ میلی ثانیه به ۱.۸۸±۰.۰۱۵ میلی ثانیه همراه بود. همین مقادیر برای گروه گروه سنی (۶۸-۵۰) زنان معادل ۱.۶۶±۰.۰۲۸ میلی ثانیه به ۲.۰۰±۰.۰۲۰ میلی ثانیه و برای مردان مقادیر (p<۰.۰۰۳) ۱.۹۰±۰.۰۳۵ میلی ثانیه به ۲.۱۱±۰.۰۲۳ میلی ثانیه را نشان داد (p<۰.۰۰۵).
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد که افزایش تحریک صوتی موجب افزایش زمان وقوع شکل موج ها در همه گروه های سنی دو جنس می شود.
محمد فلاح تفتی
حسن ابوالقاسمی
احمد قره باغیان
پیمان محمدی طبری
محمود محمودیان شوشتری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید