جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نتایج درمانی و رضایت از بهبودی در جراحی آندوسکوپی بینی و سینوسها بیمارستان امام، ۸۱-۱۳۷۷


نتایج درمانی و رضایت از بهبودی در جراحی آندوسکوپی بینی و سینوسها بیمارستان امام، ۸۱-۱۳۷۷
● مقدمه:
با گسترش روزافزون دانش پزشکی، روشهای نوینی برای درمان بیماریها ابداع می شوند. از این جمله می توان عمل آندوسکوپیک سینوس هاFunctional Endoscopic Sinus Surgery (FESS) رانام برد. با توجه به اهمیت آندوسکوپی درتشخیص و درمان بیماریهای بینی و سینوس، ارزیابی نتایج حاصله از این گونه اعمال جراحی و میزان رضایت بیماران عمل شده مورد توجه قرار گرفت.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه گذشته نگر پرونده بیمارانی که در پنج ساله اخیر در مجتمع بیمارستانی امام‌ خمینی (ره) جهت FESS بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند را مورد بررسی قرار داده ایم. در این پژوهش مشخصات بیماران، شکایت موقع مراجعه، طول مدت بیماری قبل از عمل جراحی آندوسکوپیک، عوامل زمینه ‌ساز، علائم بالینی موقع مراجعه، اقدامات جراحی، عوارض بعد از عمل و میزان رضایت بعداز عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این طرح میزان رضایت بر اساس پیگیری بیماران در مدت ۱‌ساله بعد از عمل جراحی می باشد و اطلاعات آن بر اساس بهبود علائم بیماری و رضایت بیماران و یا عدم بهبود کامل و شکایت از باقی ماندن برخی از علائم و همچنین معاینه بیماران تیظیم شده است.
● یافته‌ ها:
در این مطالعه از ۹۳ پرونده موجود ۷۰ پرونده از لحاظ اطلاعات مورد نیاز قابل بررسی بود که نتایج زیر بدست آمده است: بهبودی کامل در ۶۶% بیماران، بهبودی نسبی در ۲۷.۵% و عدم بهبودی در ۶.۵% مشاهده گردید و هیچکدام از بیماران بدتر شدن علائم بیماری را نسبت به علائم موقع مراجعه ذکر نکردند.
● نتیجه ‌گیری و توصیه‌ ها:
با توجه به نتایج بالا می توان بیان نمود که عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس روش موثر در درمان بیماریهای مزمن سینوسی می باشد، که نسبت به روشهای پیشین کارآمدتر بوده و در عین حال بیمار پس از عمل جراحی ناراحتی کمتری دارد. لذا توصیه می شود با توسعه امکانات در مراکز دانشگاهی و درمانی موجبات گسترش و ارتقاء این روش درمانی مفید، هر چه بیشتر فراهم گردد.
علیرضا کریمی یزدی
محمد صادقی حسن آبادی
عباس ندیمی تهرانی
مهناز محمدی
حمیدرضا ابراهیمیان
احمدرضا باقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید