شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

میزان رضایت استفاده کنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارایه شده سال ۱۳۸۳


میزان رضایت استفاده کنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارایه شده سال ۱۳۸۳
به منظور ارزیابی میزان رضایت استفاده کنندگان از منابع موجود و خدمات ارایه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در یک مطالعه توصیفی – پیمایشی ۴۰۰ پرسشنامه توسط پژوهشگر، بین استادان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مراجعه کننده به کتابخانه مرکزی توزیع گردید. این مطالعه در شهریور و مهرماه ۱۳۸۳ انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. یافته های پژوهش نشان داد منابع موجود در کتابخانه مرکزی جوابگوی نیازهای اطلاعاتی مراجعان نیست و به روز نبودن این منابع بیش از تعداد آنها موجب نارضایتی افراد مورد پژوهش می باشد. ضمنا از منابع موجود نیز به دلیل ناتوانی برخی از اعضای هیات علمی و دانشجویان در انجام جستجوهای رایانه ای و یا دسترسی به منابع الکترونیک و احتمالا دریافت نکردن کمک کافی، استفاده بهینه نمی شود. لذا به منظور ارتقای بهره وری در کتابخانه مرکزی و جلب رضایت مراجعه کنندگان، توصیه می شود ضمن اصلاح فرایندهای کاری، دوره های کوتاه مدت آموزشی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان و در زمینه آشنایی با منابع و امکانات موجود در کتابخانه و چگونگی جستجوهای رایانه ای برگزار گردد. همچنین، آموزش کتابداران و دستیاران آنها در کمک رسانی موثرتر به استادان و دانشجویان در زمینه جستجوهای رایانه ای توصیه می گردد.
پوران رییسی
عزت ابراهیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید