جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

Nokia N۹۵ ۸GB


Nokia N۹۵ ۸GB
● آنچه در بسته خریدرای شده شما موجود است
ـ گوشی
ـ باتری BL-۶F با گنجایش ۱۲۰۰mAh
ـ شارژر (۵- AC)
ـ هدست استریوی سیم دار(۴۵- HS) و کنترل از راه دور(۵۴-AD)
ـ کابل(USB (DKE-۲
ـ کابل اتصال فیلم برداری (CA- ۷۵U)
کمپانی نوکیا حدود یک سال قبل مدل N۹۵ را عرضه کرد که دارای ویژگی ها و کارایی عالی و اندازه مناسب بود . مدل N۹۵ ۸GB جانشین مدل N۹۵ است که دارای ویژگی های پیشرفته تری می باشد . روی بسته بندی اورجینال نوکیا N۹۵ برچسب N۹۵-۱ وجود دارد و تصور می شود که کمپانی نوکیا قصد دارد خانواده N۹۵ را توسعه دهد . نسخه ۸گیگابایتی گوشی N۹۵-۲ و نسخه امریکایی آن که از باندهای نسل سوم پشتیبانی می کند N۹۵-۳ نامیده می شود . N۹۵ ۸ گیگابایتی از نظر کارایی و همچنین ویژگی های سخت افزاری با N۹۵ تفاوت دارد . صفحه نمایش نسخه جدید ۰.۲ اینچ بزرگتر از مدل N۹۵ است و RAM آن نیز دو برابر شده است که سرعت گوشی را افزایش می دهد ( حتی اگر نرم افزارهای زیادی در زمینه در حال اجرا باشند ) . N۹۵ ۸GB شارژ باتری را در زمان طولانی تری حفظ می کند . نسخه جدید همچنین فاقد پوشش محافظ برای لنز دوربین است.
● طراحی، سایز، کنترل
ابعاد گوشی ۹۹´۵۳´۲۱میلیمتر وزن آن ۱۲۸ گرم است و با نوکیا N۹۵ کمی فرق کرده نوکیا N۹۵ با دوربین بر جسته به سطح گوشی افزوده است ولی سطح پشتی ‏N۹۵ ۸ گیگابایتی صاف است و دوربین آن برجسته نیست.
دوربین این گوشی محافظ لنز ندارد و این ایجاد مشکلاتی می کند. در درجه اول این که گردو خاک می گیردو دوم این که دوربین از سطح گوشی بیرون آمده و به همین علت در معرض فرسودگی قرار دارد و سریعتر شکل اولیه اش را از دست می دهد.
به N۹۵ این ایراد گرفته شده که دو نیمه آن به خوبی به هم وصل نشده اند و به نظر می رسد که گوشی خیلی محکم نیست. جلد نوکیا ۸ GB‏N۹۵ پلاستیک براق مشکی است که کثیف و خراشیده نمی شود.
جنس کلید های کنار گوشی ۸GB ‏N۹۵ از کرم است که به خوبی کنار هم قرار گرفته اند ولی اشکال فرسوده شدن را از N۹۵ همراه دارد همچنین دکمه OK تماماً به رنگ مشکی است و مطمئناً مشکلی از این دست ایجاد نخواهد کرد.
حالت کشویی این گوشی دو طرفه است، وقتی صفحه رویی را به پایین فشار می دهید کلید های مولتی مدیا را می بینید. و وقتی به سمت بالا حرکت دهید کلید های شماره گیری را می بینید.
● صفحه نمایش :
۸GB ‏N۹۵ دارای نمایشگر QVGA، ۲.۸ اینچ است (۲۴۰´۳۲۰ پیکسل) و قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ دارد روشنایی مناسب صفحه نمایش گوشی نیز وضوح عکس ها را زیاد کرده است بطوری که حتی در نور مستقیم خورشید می توانید به راحتی مطلب روی صفحه را بخوانید و یا فیلم نگاه کنید تعداد خطوط در صفحه از ۸ تا ۱۴ خط، قابل تنظیم است. روی صفحه نمایش نیز لایه محافظ پلاستیکی کشیده شده است. صفحه نمایش اثر انگشت را نشان می دهد و بجز این مورد نمی توان ایراد دیگری از آن گرفت. اگر بطور همزمان به تصاویر روی صفحه نمایش N۹۵ ۸GB و N۹۵ نگاه کنیم متوجه می شوید که صفحه نمایش نسخه ۸GB کیفیت بالاتری دارد . اندازه بزرگتر صفحه نمایش نیز می تواند بر کیفیت آن تاثیر عمده ای داشته باشد که در مقایسه با N۹۵ معمولی۰.۲ اینچ بزرگتر است
● صفحه کلید
کلیدهای زیر صفحه نمایش ساختار مناسبی دارند و شامل کلید حرکتی چهار جهتی ، دو کلید انتخاب ، کلید منو ، کلید چند رسانه ای ، کلید مداد ، کلید C و کلید های سبز و قرمز تماس است . اندازه کلیدهای چند رسانه ای و منو در مقایسه با N۹۵ تقریبا نصف شده است . تمام کلیدها بقدر کافی بزرگ هستند و تشخیص دادن آنها کار ساده ای است . کلید حرکتی نیز براحتی مورد استفاده قرار می گیرد و از قسمت مرکزی آن برای تایید انتخاب استفاده می شود . با باز کردن درب کشویی بطرف پایین ، کلیدهای اختصاصی موسیقی در دسترس قرار می گیرند که استفاده از آنها آسان است و بخوبی واکنش می دهند . زمانی که گوشی را بطور افقی در دست می گیرید صفحه نمایش نیز بطور اتوماتیک به حالت افقی چرخش پیدا می کند .
● باتری
باتری گوشی ۸GB ‏N۹۵ مدل (BL-۶ ) با ظرفیت۱۲۰۰ mAh است در حالی در N۹۵ معمولی(BL-۵F ) با ظرفیت۹۵۰ mAh استفاده شده و با این افزایش ۲۵ درصدی در ۸GB ‏N۹۵ می توانید ساعات بیشتری از آن استفاده کنید، البته باید در نظر داشت که در۸GB ‏N۹۵ بلندگوها و صفحه نمایش ارتقا یافته و مصرف باتری را افزایش می دهند.
● ابزار ارتباطی
USB گوشی نسخه۲.۰ ) سرعت انتقال اطلاعات ۶۵۰-۶۰۰ کیلوبیت در ثانیه) می باشد و با اتصال به PC می توانید از یکی از این حالت ها استفاده کنید:
ـ انتقال اطلاعات (Mass Storage USB) زمانی که سیستم عامل شما گوشی را بشناسد، کارت حافظه قابل استفاده است و نیازی به هیچ فعال کننده ای نیست
ـ PCSUITE که برای تنظیم گوشی به وسیله Nokia PC Suite بکار می رود و تمام ویژگیهای گوشی، backup اطلاعات و ...را فعال می کند.
ـ چاپ عکس
ـ Media player هماهنگ کردن اطلاعات با Windows Media Player
این گوشی هوشمند دارای بلوتوث نسخه ۲.۰ با EDR می باشد و با این پروفایل ها سازگار است:
ـ A۲DP
ـ AVCRP
ـ BIP-ImagePush
ـ DUN-GW
ـ FT-Server
ـ HandsFree-AG (۱.۰
ـ Headset-AG
ـ OBEX
ـ OPP-Client
ـ OPP-Server
ـ SIM Access-Server
بیشترین سرعت اتصال با بلوتوث حدود ۱۰۰ کیلوبایت در ثانیه است .
● Wi-Fi
این گوشی مجهز به Wi-Fi( IEEE ۸۰۲.۱۱ g) است که تمامی استانداردهای ایمنی را از جمله WPA۲/WPA/WEP با داشتن سایر تنظیمات پیشرفته پوشش می دهد. این گوشی استاندارد PnP (UPNP دارد با کمک Wi-Fi می توانید عکس به تلویزیون، موسیقی به سیستم استریو و عکس به پیرینتر ارسال کنید.
▪ Voip :این ویژگی برگرفته از سری E به سادگی قابل استفاده است. با پروتکل SIP می توانید به وسیله GSM-carrier تماس تلفنی بر قرار کنید(البته به یک اپراتور تلفنی ip نیز نیاز دارید) که موجب کاهش هزینه تماس های تلفنی می شود.
● دوربین
N۹۵ ۸GB دارای یک دوربین ۵ مگاپیکسل است که کارایی آن مانند دوربین مدل N۹۵ می باشد . تفاوت عمده دوربین های این دو گوشی در پوشش لنز دوربین است که مدل ۸GB فاقد پوشش لنز می باشد و با فشار دادن و نگه داشتن کلید دیافراگم ، دوربین فعال می شود . لنز دوربین بدلیل نداشتن پوشش براحتی خراشیده می شود . زمان بالا آمدن نرم افزار دوربین سریعتر از مدل های قبلی است و دوربین N۹۵ ۸GB در کمتر از ۳ ثانیه فعال می شود البته اگر حالت پیش نمایش اتوماتیک را غیر فعال کنید
منوی دوربین و تنظیمات آن در این گوشی درست مانند مدل نوکیا N۹۵ است که از تنظیم دستی رنگ سفید و میزان حساسیت ISO آغاز می شود و شامل تنظیم نوردهی ، کنتراست ، جلوه های ویژه مختلف و تنظیمات رنگ است . در این گوشی تصویری از خطوط شطرنجی وجود دارد که برای نمایاب از آن استفاده می شود و در کادربندی عکس ها به کاربر کمک می کند و با استفاده از آن می توانید سوژه های مورد نظر را روی خطوط یا نزدیک آنها قرار دهید و آنها را مرتب کنید تا عکس ها زیباتر و حرفه ای تر شوند . برای عکس های افقی نیز می توان از این خطوط استفاده کرد . برای مثال در زمان گرفتن عکس ، آسمان می تواند یک سوم یا دو سوم از کادر را اشغال کند و در مرکز قرار نگیرد .
حالت متوالی و Self-timer ( زمان دادن به دوربین برای گرفتن عکس ) نیز وجود دارد . فلش LED به چهار روش تنظیم می شود : اتوماتیک ، همیشه روشن ، کاهش قرمزی چشم و همیشه خاموش . توضیحات در فونت کوچک نشان داده می شود . کیفیت تصاویر بسیار عالی است . از دوربین ثانویه نیز برای گرفتن عکس استفاده می شود که از منوی دوربین در دسترس است و برای ایجاد تصاویر خود نگاره یا عکس مخاطب می توان از آن استفاده کرد . این دوربین از قابلیت فیلمبرداری نیز برخوردار است اما کلیپ های ویدئویی آن کیفیت خوبی ندارند .
N۹۵ ۸GB نوکیا با کیفیت عالی فیلمبرداری می کند و در تبلیغات این گوشی نوکیا اعلام کرده است که کیفیت کلیپ های ویدئویی آن در حد DVD است . این گوشی در وضوح VGA در ۳۰ fps فیلمبرداری می کند . ویدئوها در فرمت MPEG-۴ ذخیره می شود و دارای تعادل دستی یا اتوماتیک رنگ سفید مطابق با تنظیمات کاربر می باشند . سایر ویژگی های موجود شامل حالت شب و جلوه های ویژه رنگ است . ویدئوهایی که با این کیفیت ضبط می شوند خیلی سریع حافظه را پر می کنند . برای مثال ، یک دقیقه فیلمبرداری حدود ۲۰ MB از حافظه را اشغال می کند . اگر کل حافظه N۹۵ ۸GB خالی باشد می توان بیش از ۶ ساعت فیلمبرداری کرد .
● منوی مولتی مدیا
نوکیا N۹۵ ۸GB دارای سیمبین ۹.۲ با منوی سومین نسخه سری ۴۰ است . Feature Pack۱ نیز طبق معمول سایر تلفن های هوشمند نوکیا در این مدل وجود دارد . در این گوشی فقط قسمت های بسیار مهم برنامه در حافظه RAM بارگذاری می شود و بقیه قسمت ها در حافظه تلفن باقی می مانند و فقط در صورت نیاز بارگذاری می شوند . ۱۲۸MB RAM نیز تاثیر بسزایی در کارایی سیستم عامل دارد و استفاده از کل این حافظه تقریبا غیر ممکن است. هشدار " حافظه پر شده است " چیزی نیست که روی صفحه نمایش این گوشی مشاهده شود.
منوی اصلی گوشی دارای دو حالت مشاهده مختلف است که یکی بصورت ماتریس ۴ x ۳ از آیکن ها و دیگری به صورت لیست است . کاربر می تواند انتخاب کند که آیکن ها بصورت انیمیشن یا ساده نشان داده شوند . با وجود Feature Pack۱ در این گوشی حالت مشاهده V-Shape و Horse Shoe وجود ندارد . مرور در منوها با سرعت عالی انجام می شود . تمامی صفحات منو و حتی صفحه نمایش Standby در حالت افقی و عمودی قابل مشاهده می باشند . چرخش جهت صفحه نیز از N۹۵ اولیه سریعتر است . نوکیا هیچ تصویر انیمیشنی برای چرخش صفحه در نظر نگرفته است ، فقط صفحه محو می شود و سپس در حالت دلخواه ظاهر می گردد. یک دایره آبی نیز نزدیک به آیکن نرم افزار در حال اجرا نشان داده می شود تا به کاربر یادآوری نماید که نرم افزارهای غیر ضروری را غیر فعال کند .
صفحه نمایش Standby روش ساده ای برای ایجاد میانبر نرم افزارهای مورد نیازروی صفحه است . کاربر حتی می تواند میانبر وب سایت های مورد نظر را نیز برای دسترسی سریع تعیین نماید . ویژگی دو Softkey را می توان تغییر داد . با فشار دادن متوالی کلیدهای انتخاب چپ و راست ، صفحه کلید بطور استاندارد قفل می شود و بعد از فشار دادن کلید انتخاب چپ حدود یک ثانیه طول می کشد تا فرمان قفل اجرا شود . با بستن درب کشویی نیز قفل کلید بطور اتوماتیک فعال می شود و زمانی که تلفن در هر یک از جهت ها باز شود ، صفحه کلید از حالت قفل خارج می گردد .
● N-Gage و بخش بازی ها
این گوشی دارای نرم افزار N-Gage است. قابلیت دانلود بازی امکانپذیر است و بازی های آن عبارتند از Space Impact ، Asphalt ۳D و Fifa۰۷ است که همگی حالت (Demo) دارند.
● برنامه های از پیش نصب شده
▪ Video Center :امکان عضویت در شبکه هایی که ویدیو کلیپ هایی مشتمل بر آن چه از سایت YouTube دریافت شده را مهیا می سازد. تمام فیلم مستقیماً بروی گوشی منتقل می شوند و شما می توانید به راحتی آن را در حالت تمام صفحه (Full Screen) به صورت افقی یا عمودی نگاه کنید. بهترین راه برای انتقال فیلم برروی گوشی از طریق شبکه Wi-Fi خانگی است.
● (Quick Office)
نسخه خلاصه شده ای که با آن نمی توانید فایل های (Office) آفیس را ویرایش کنید برای ویرایش متون باید با پرداخت هزینه بیشتر، این برنامه را خریداری کنید.
● Adobe PDF
قابلیت خواندن فایل های Pdf
▪ ZIP :
قابلیت خارج کردن فایل از حالت فشرده
▪ مقایسه نرم افزاری نوکیا N۹۵۸GB با N۹۵
نکات زیادی هست که گوشی N۹۵۸gb را از N۹۵ مجزا می کند که به طور کل به دودسته تقسیم می شوند: نکات اساسی و نکات کم اهمیت
▪ نکات اساسی:
ـ تعدد میانبرها(Shortult) در راهنمای اتخاب Active Standby. اطلاعات بیشتری در منو ها داده می شود که بخشی از آن به علت صفحه نمایش بزرگتر و بخشی به علت نرم افزار N۹۵۸GB است.
ـ در گوشی N۹۵۸GB منوی مولتی مدیا مانند popup به صفحه وارد نمی شود.
ـ جستجوگر ۰/۴ به عنوان یک بسته مجزا قابل نصب(download) است.
ـ یک پارچگی Lifeblog نسخه ۲ به صورت " گالری" و سایر سرویس ها مثل You Tube برای آن ثانویه هستند.
ـ فروشگاه موسیقی (music shop)
ـ بالارفتن کیفیت upnp و (Home Media) مدیای خانگی ولی با این حال نمی توانید فایل ها را در وسیله دیگر جستجو کنید
ـ ادیتور در N۹۵۸GB
ـ ویدیو شبکه جدید قابل انطباق با سایت You Tube
ـ ارسال مطلب به شبکه اینترنت که از طریق منو گالری انجام می شود(مثل یک سرویس آنلاین)
ـ DRM نسخه ۰/۲ نصب گواهینامه (Certificate) فقط به صورت آنلاین قابل اجرا است و این موضوع برای کسانی که می خواهند گواهی های شخصی درست کنند، موضوع تعیین کننده ای است.
ـ ویرایش به روز شده پخش موسیقی با Pod casting نوکیا قابل انطباق است.
بخش موسیقی و ویرایش همانند N۹۵۸GB است:
ـ N-Gage برای فعال کردن برنامه بازی
ـ نقشه های بکار رفته در نوکیا ویرایش GB۸ جدید هستند که A-GPS و تغییرات دیگری در آن دیده می شود فعال شدن این Application حدود ۱۵-۲۰ ثانیه طول می کشد. تمام نرم افزارهای مربوط در نوکیا N۹۵ هم کار می کنند.
ـ هیچ تغییر بنیادی در تقویت کردن نرم افزارهای N۹۵۸GB صورت نگرفته و بیشتر ویژگی های جدید این ویرایش را می توان به N۹۵ اضافه کرد.
● در نهایت :
کیفیت N۹۵۸GB مطابق استانداردهای نوکیا است. برای هر دو طرف مکالمه واضح است. صدای زنگ با توجه به بلند گوهای استریو آنقدر زیاد است که آن را حتی از داخل کیفتان هم می شنوید که افزایش حدود ۱۰-۱۵ درصد نسبت به نوکیا N۹۵ داشته است.
مهمترین برتری ویرایش ۸GB نسبت به مدل قدیمی N۹۵ حجم RAM است که ۲ برابر شده می توانید برای انتقال اطلاعات از آن استفاده کنید.
N۹۵۸GB یک ویدیوی هوشمند است و فضای ذخیره فیلم مناسبی دارد و از مهمترین مواردی است که در این گوشی ارتقا یافته و در میان تمامی گوشی های سری N، گوشی N۹۵۸GB به عنوان یک دوربین جیبی مطرح است
منبع : سایت جی.اس.ام


همچنین مشاهده کنید