جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی یکساله اپیدمیولوژی ضایعات رادیولوسنت در رادیوگرافی پانورامیک مراجعین به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد


بررسی یکساله اپیدمیولوژی ضایعات رادیولوسنت در رادیوگرافی پانورامیک مراجعین به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد
● مقدمه:
ضایعات رادیولوسنت از ضایعات شایع استخوان فک می باشد و می توانند بصورت پری آپیکال، پری کرونال، اینتررادیکولر و یا بدون ارتباط با دندان مشاهده شوند. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژی ضایعات رادیولوسنت در مراجعین به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد بود.
● مواد و روش ها:
این مطالعه توصیفی و از نوع Prevalence study بوده که در آن رادیوگرافی پانورامیک ۲۵۶ بیمار مراجعه کننده به بخش رادیولوژی به مدت یکسال مورد بررسی قرار گرفت و فراوانی این ضایعات بر حسب سن، جنس، تعداد، محل، شکل و حدود ضایعه و تاثیر بر روی ساختمان های مجاور بدست آمد. سپس نتایج حاصل با استفاده از آزمون نسبت ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
از میان ۵۱ ضایعه، بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به گرانولوم پری آپیکال (۱/۴۵ درصد)، بیماری پریودونتال (۶/۱۹درصد)، کیست رادیکولر (۷/۱۳درصد)، کیست دانتی ژور (۹/۳درصد) چروبیسم و کیست تروماتیک، اسکواموس سل کارسینوما و ژانت سل گرانولوم مرکزی هر کدام (۲ درصد) بود. این ضایعات بیشتر در دهه دوم زندگی (۲۰-۱۱ سالگی) و غالبا در مردان مشاهده شدند.
● نتیجه گیری:
سه ضایعه رادیولوسنت شایع در این مطالعه شامل گرانولوم پری آپیکال، بیماری پریودونتال و کیست رادیکولر بود. گرانولوم پری آپیکال بیشتر در فک پایین و بیماری پریودونتال و کیست رادیکولر در فک بالا شایعتر بودند.
ماهرخ ایمانی مقدم
سارا مرندی
سعید ابراهیم زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید