شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


وقایع نامه اسپایدرویک The Spiderwick Chronicles


وقایع نامه اسپایدرویک  The Spiderwick Chronicles
▪ کارگردان: مارک واترز.
▪ فیلمنامه: کاری کیرک پاتریک، دیوید برنبائوم، جان سیلز بر اساس کتابی از تونی دی ترلیزی و هالی بلیک. ▪ موسیقی: جیمز هورنر
. ▪ مدیر فیلمبرداری: کالیب دشانل.
▪ تدوین: مایکل کان.
▪ طراح صحنه: جیمز دی. بیزل.
▪ بازیگران: فردی هایمور[جرد/سایمون]، مری لوئیز پارکر[هلن]، نیک نولتی[مولگارت]، سارا بالجر[مالوری]، اندرو مک کارتی[ریچارد]، جوآن پلورایت[عمه لوسیندا]، دیوید استراتیرن[آرتور اسپایدرویک]، هاگسکوئل[ست روگن]، تیمبلتاک[مارتین شورت].
▪ ١٠٧ و ٩٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ نام دیگر: The Spiderwick Chronicles: The IMAX Experience.
▪ ژانر: ماجرایی، خانوادگی، فانتزی، مهیج.
هلن گریس که به تازگی از شوهرش جدا شده، به همراه پسران دوقلویش جرد و سایمون و دختر بزرگش مالوری به خانه ای قدیمی در املاک اسپایدرویک متعلق به عمه لوسیندا اثاث کشی می کنند. در شب اول اقامت شان در خانه جدید، مالوری پشت دیواری کاذب یک آسانسور کوچک و یک کلید عجیب پیدا می کند. جرد با استفاده از آسانسور و کلید به اتاقی مخفی راه پیدا می کند که متعلق به صاحب قدیمی خانه آرتور اسپایدرویک است.
جرد با استفاده از کلید صندوقی را باز کرده و نوشته های آسپایدرویک را می یابد. کتابچه ای که حاوی اسرار سرزمین پریان است و اسپایدرویک طی یاداشتی از یابنده خواسته تا محتویات خطرناک کتاب را نخواند. اما جرد اخطار را نادیده گرفته و مهر از کتاب برمی گیرد.
مدتی بعد جرد با موجود کوتوله ای به نام تیمبلتاک برخورد می کند که از موجوداتی کوچک و معمولاً نامرئی با وی سخن می گوید و اینکه موجودی پلید به نام مولگارت در صدد دستیابی به کتابچه اسپایدرویک است تا بر تمامی سرزمین پریان حکمرانی کند.
اسپایدرویک سال ها قبل ناپدید شده، اما قبل از رفتن حصاری جادویی پیرامون خانه برای حفاظت از دخترش تعبیه کرده است. جرد موضوع را با برادر و خواهرش در میان می گذارد، اما آنها حرف های جرد را جدی نمی گیرند. تا اینکه سیمون توسط گابلین های شرور مولگارت دزدیده و به اسارت گرفته می شود. همزمان جرد با گابلینی خوش قلب و دشمن مولگارت به نام هاگسکوئل آشنا می شنود. مولگارت سایمون را رها می کند تا کتابچه را برای وی بیاورد.
اما جرد و مالوری او را از کار برحذر می کنند و در نتیجه با حمله گسترده گابلین ها به خانه روبرو می شوند. به نظر می رسد تنها کسی که می تواند به آنها کمک کند وارث خانه، یعنی لوسیندا دختر سالخورده اسپایدرویک است. اما عمه لوسیندا به آنها می گوید تنها راه نجات آنها یافتن آرتور اسپایدرویک است...
● چرا باید دید؟
مارک استفن واترز متولد ١٩٦٤ کلیولند، اوهایو آمریکاست. از سال ١٩٩٧ با نوشتن و کارگردانی فیلم خانه تفاهم شروع به کار کرد. خانه تفاهم در جشنواره سندنس با نامزدی جایزه داوران و بعدها در جشنواره های شیکاگو و دیوویل خوش درخشید.
اما دو فیلم بعدی او کمدی درام های معمولی بودند که توجه کسی را جلب نکردند. تا اینکه در سال ٢٠٠٤ واترز با ساختن دختران شرور توانست آب رفته را به جوی بازگرداند و اولین جوایزش را نیز دریافت کند.
دختران شرور نیز یک کمدی درام به شدت زنانه بود که هفت جایزه از جشنواره های آمریکایی مانند انتخاب نوجوان ها و MTV Movie Awards به دست آورد و موقعیت او را در میان تهیه کنندگان تثبیت کرد. فیلم بعدی وی که در همین صفحات معرفی شد همچون بهشت نام داشت که یک کمدی عاشقانه ٥٨ میلیون دلاری با مایه های ماوراء الطبیعه و شباهت های فراوان با روح دیوید زوکر بود. فیلم جدا از فروش معقول توانست ستایش منتقدان را به خاطر بازی هنرپیشگانش، مخصوصاً مارک روفالو، کسب کند.
وقایع نامه اسپایدرویک ششمین فیلم بلند واترز است که با بودجه ای سنگین در حدود ٩٠ میلیون دلار ساخته شده و در طول مدت کوتاهی که از نمایش آن می گذرد ٧٠ میلیون دلار در سینماهای آمریکا به دست آورده است.
فیلم بر اساس مجموعه پنج جلدی کتاب های محبوب نوجوان به همین نام نوشته تونی دی ترلیزی و هالی بلیک ساخته شده است. اولین جلد این مجموعه در سال ٢٠٠٣ منتشر شد و چهار جلد دیگر در همین سال و سال بعد راهی بازار شدند.
در سال ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ نیز دو جلد تازه تحت عنوان فراسوی وقایع نامه اسپایدرویک به چاپ رسید. فیلم هر چند تفاوت هایی اندک با این مجموعه دارد و بیشتر روی حوادث جلد چهارم آن متمرکز شده، تا امروز نقد های خوبی از سوی منتقدان آمریکایی دریافت کرده است.
با این حال فیلم از سه گانه ارباب حلقه ها یا قطب نمای زرین و حال و هوای حماسی آنها-حتی هری پاتر- دور است و در نتیجه بر خلاف آنها چندان جایی در ذهن ها اشغال نخواهد کرد.
با این حال واترز ماجراهایی قابل حدس را به شیوه ای هوشمندانه پشت سر هم روایت کرده و تماشاگر را مجذوب فیلم می سازد.
شخصاً فیلم را یک سرگرمی زیبا و آبرومندانه برای نوجوانان ارزیابی می کنم که جلوه های ویژه رایانه ای قابل قبولی نیز دارد، اما جادوی آن مقداری اندک است.
ستاره اصلی فیلم بی تعارف فردی هایمور است که قبلاً او را در فیلم های چارلی و کارخانه شکلات سازی و آرتور و آدم کوچولوها دیده بودیم. بازی او در نقش دو برادر دوقلو بسیار باور پذیر است. فیلم تا این لحظه فروش جهانی ١٥٠ میلیون دلار را نیز پشت سر گذاشته و بدون شک یکی از موفق ترین فیلم های نوجوان در سال ٢٠٠٨ خواهد بود.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید