جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

معلم آفریدگار فرهنگ کشور


معلم آفریدگار فرهنگ کشور
قدر استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد
تأکید بر بزرگداشت مقام معلم، بیانگر اهمیت آن از دیدگاه اسلام است.
«مقام معظم رهبری»
با یاد «معلم» سیمای استاد شهید مطهری بر دیده و دل ما نقش می بندد. کیست که نداند هر کس به هر مقامی رسیده به برکت مقام معلم رسیده است؟ دوازدهم اردیبهشت را به عنوان بزرگداشت شهادت استاد متفکر، شهید مرتضی مطهری و روزارج نهادن به مقام و منزلت «معلم» می شناسیم.
«معلم» اسطوره صفا، تندیس محبت و عشق، نشانه پاکی و مهر است. سخن از اوست که مانند دریایی مواج، در دل خویش هزاران قطره را می پروراند. سخن از گلستان معرفت است و بلبل عاشق، سخن از پروازی ملکوتی در فضای نامتناهی علم است و بالاخره معلم... «معلم» به ماهی ای می ماند که ضمن حرکت در رود پرخروش هستی حتی یکدم از مزمزه این زمزم زلال غافل نیست و برای ثبات زندگی، هوشیارانه دم می زند.
«معلم» سکاندار کشتی علم، دانش، تمدن و تکامل انسانهاست. معلمان و استادان عاشق، همانند راهبران فرستاده شده از سوی خدا هستند، آری آنان شمع فروزان محفل معشوقان و شب زنده داران هستند! آنان شمع بزم هستی و حدیث عشقند! سعادت از این برتر که معلمان روشنی بخش روز ما چون مهرتابانند؛ برتری بر موجودات خاکی از این والاتر که رهروانی چون انبیاء داریم و حلاوت جان و شیره جان و هستی خود را به کاممان می ریزند.
«معلم» این موجود شریف و خدایی که وجود آدمیان به وجود او وابسته است: «معلمی شغل انبیاست». آری آنان نسیم صبایی و شراب ساقی و فرشته خدایی هستند. «معلم»، معماری است که بنایش ساختار عقل و اندیشه انسانهاست.
«معلم»، پاسداری است که سلامت اندیشه های سازنده و فکرهای مبتکر و خلاق محصول شب زنده داریهای اوست معلم نیازمندی است که نیازش رسیدن به کمال است «معلم» غنی است، زیرا که طبعش بلند و منیع است «معلم» یعنی عامل به گفتار خویش «معلم» میزان است، زیرا که سنجش علم بدون او مقدور و میسور نیست. «معلم» فرقان است زیرا که تشخیص دهنده آبشاری است که در سنگهای سخت جهل و نادانی روزنه ای به سوی علم می گشاید. «معلم» نوری است که شعاع آن اعماق ظلمتها را روشن می نماید، «معلم» سرچشمه آب زلالی است که تحت آن مرواریدها نمایان می گردد. معلم، گل خوشبویی است که عطرش شفابخش جانهای خسته و بیمار است. «معلم» هنرمندی است که هنرش تحمل رنج برای عطای گنج به دیگران است. «معلم» طبیبی است که نیازمندان را امید می بخشد.
«معلم» خورشیدی است که از تابش نور او، زندگی و حیات معنا می یابد. «معلم» ستاره ای است که در ظلمت شب راهنمای گمشدگان است. «معلم» آفتابی است که از برکت وجودش ناپاکیها و آلودگیها به طهارت مبدل می شود. معلم، نسیمی است که از حرکت آرامش، گلها شکوفا و شاداب می شوند. «معلم» بهار است که با او زندگی شیرین و امیدبخش می شود «معلم» عاشقی است که عشقش معرفت است. «معلم»، حکیمی است که حکمتش عقل و خرد است «معلم» ناخدایی است که کشتی سرگردان شده در گرداب را به سوی ساحل نجات هدایت می نماید.
«معلم» آینده ای است که صداقت و راستی در او تجلی می یابد. «معلم» اقیانوسی است که هر چه از او برداشت شود، خالی نمی گردد معلم به جهت فرهنگی بودنش الگوی فرهنگ جامعه است. «معلم» آفریدگار فرهنگ کشور است.
«معلم» آموزنده دانش، صفا و عشق است. «معلم» حقیقت است، زیرا که حقیقت، کهنگی و فرسودگی ندارد. «معلم» الگوی صبر و استقامت است. «معلم» الگوی حلم و علم است. «معلم» راهنمایی است که خود ایستاده تا دیگران را به مقصد برساند. «معلم» باغبانی است که محصول تلاش و فداکاریش، رشد گلهای معطر و زیباست. معلم درختی است که میوه اش علم است. «معلم» کانونی است که حلقه اتصالش به الله منتهی می شود. «معلم» مسافری است که سیرش به سوی خداست. «معلم» مایه حیات بخش است که شریانش دانش آموز است.
نام گذاری روز شهادت استاد مطهری به «روز معلم» متعالی ترین معنایی است که برای تکریم معلم در نظر گرفته شده است. نگاهی کوتاه به زندگی پرافتخار استاد شهید مطهری و تأملی در آرا و افکارش، پرده از راز شهادت وی برمی دارد و معاندان و مرتجعان را رسوا می کند. این است که استاد شهید مطهری به احیاگر تفکر دینی شهرت می یابد.
بدون شک راه معلمی، راه «تکاثر اموال» نیست که نفس این راه چنین اقتضا نمی کند در جایی که عده ای در این زمان می کوشند تا خودرو شخصی خود را به بالاترین مدل و منزل خود را به بهترین مکان تبدیل و تعویض سازند، این قشر معلم است که در منزل محقر و یا اجاره ای خود تا نیمه های شب بیدار می ماند تا با آمادگی بیشتری بتواند در کلاس درس حاضر شود و به تعلیم و تربیت آینده سازان میهن اسلامی بپردازد و اما جز «عشق» چه چیزی می تواند معلم را با تمامی تنگناها و مشکلات مادی موجود، روی پا نگه دارد؟ در پس این تلاش جز عشق چه چیزی می تواند کسی را به سمت معلمی بکشاند؟ بدون تردید آنانی که در این راه قدم می گذارند و مقاومت و پایداری می کنند، عاشقند؛ اگر این مطلب را بعد معنوی بدانیم از بعد مادی، «معلم» نیز انسانی است که احتیاجاتی دارد و نیازهایی را می طلبد یکی از کارشناسان ارشد امور فرهنگی عنوان می کند:
مگر می شود معلم مقروض، مستاجر، مریض دار و مشکل دار را با خیال راحت سر کلاس بفرستیم... باید آنقدر به زندگی معلم واقع بینانه نگاه کنیم(وآسایش فکری او را فراهم کنیم) که با خیال راحت سر کلاس برود.
حقیقت نیز این است که آرامش و آسایش فکر معلم، ابزار کار و اولین شرط موفقیت در تدریس، تعلیم و تربیت دانش آموزان است. دغدغه های فکری، ناملایمات روحی و فشارهای زندگی برای معلم، آثارزیانباری نیز بر کسانی می گذارد که با وی در ارتباطند. «معلم»، تأثیرگذار مستقیم و جدی در اندیشه ها و افکار دانش آموزان است.
شکی نیست که کارگزاران فرهنگی با درایت کامل به اهمیت معلمی و تاثیر آن در افکار و اندیشه ها و ارتقای فرهنگ میهن اسلامی عنایت دارند و مردم نیز بیش از پیش قدر و مقام معلمان را دریافته اند. معلم با «میم» مهر و محبتش، با «عین» عدالتش، با «لام» لطافتش و با «میم» مجاهدت و مهربانیش انسانها را راهنمایی می کند.
«معلم»، ابری است که همواره می بارد. ابر رحمت است، معرفت می باشد و آگاهی می بخشد، «معلم»، پرورش دهنده مرواریدها و مرجانهاست. «معلم» جهادگری است دانا و طبیبی است توانا که با جهادش با جهل می جنگد و با دارویش اخلاق جامعه را بیمه می کند.
در این ایام که به پاس بزرگداشت شهادت استاد مطهری، ارزش و منزلت مقام معلم نیز مورد تکریم واقع می شود انتظار می رود. با نگاه واقع بینانه به این قشر، زمینه ترویج و گسترش معنویت و توجه به زندگی پاک و معنوی در جامعه، فراهم آید و این مهم میسر نمی گردد مگر به دو شرط اول آنکه: معلم عاشق بماند و ارزش خود را به ملاکهای معنوی حفظ نماید. دوم آنکه، کارگزاران فرهنگی و مسئولان امر، شرایط رفاه مطلوب تا حد ایجاد آرامش فکری و یک زندگی آبرومند را برای معلمان فراهم آورند.
خداوند ما را در ادای دین استاد بزرگوار شهید مرتضی مطهری و تماس معلمان دلسوز جامعه توفیق عطا نماید.
معلمان لطفتان پایدار، وجودتان پر ز مهر و نگاهتان پرنور باد.
شهرام شیرکوند
کارشناس ارشد
مدیریت اجرایی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید