جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شاخص‌های تن سنجی وزن، قد، چربی زیر پوست و نمایه توده بدن (BMI) در دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهری و روستایی آستانه اشرفیه سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸


بررسی شاخص‌های تن سنجی وزن، قد، چربی زیر پوست و نمایه توده بدن (BMI) در دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهری و روستایی آستانه اشرفیه سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸
نوجوانی دوره ایست که در آن فرد به بلوغ جسمی و فکری دست پیدا می کند و درحقیقت دوره مشخصی از تغییرات فیزیکی، فیزیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی است. متاسفانه در کشور ما مطالعات اندکی در جهت شناخت رشد و تغذیه نوجوانان پسر و دختر صورت گرفته است.
این تحقیق با هدف تعیین وضعیت تغذیه از طریق شاخصهای تن سنجی و نمایه توده بدن در دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهری و روستایی آستانه اشرفیه در سال ۷۹-۱۳۷۸ انجام شد.
مواد و روش ها: این تخقیق مقطعی بر روی ۳۳۶ دانش آموز دبیرستانی(۱۶۸ شهری، ۱۶۸ روستایی) ۱۷-۱۴ ساله در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸ انجام گرفت. در این پژوهش از زوش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. اندازه گیری وزن با دقت ۰.۵ کیلوگرم و قد با دقت ۰.۵ سانتی متر و ضخامت چربی زیر پوست در ناحیه پشت بازو توسط کالیپر انجام پذیرفت. سپس نمایه توده بدن محاسبه گردند و با صدکهای دختران نوجوان ایالت متحده در اولین بررسی جامع تغذیه و سلامت ملی (NHAES I) مقایسه گردید. اندازه های وزن برای سن قد برای سن روی نمودار NCHS نقطه گذاری و ضمن مقایسه با هم با مرجع NCHS نیز مقایسه گردید.
بر اسلس نتایج بدست آمده میانگین قد (سانتی متر)، وزن (کیلوگرم)، نمایه توده بدن (کیلوگرم بر متر مربع) و چربی زیر پوست (میلی متر) به ترتیب در شهر: ۵.۱±۱۵۷.۵، ۱۰.۰۹±۵۴.۲۲، ۳.۵۳±۲۱.۷۷ و ۱۳.۷۵±۶.۴۸و در روستا: ۴.۷±۱۵۶.۹۷، ۹.۰۳±??.?? و ۳.۲۵±۲۰.۹۹ و ۵.۳۶±۱۲.۶۷ بود. نمایه وزن برای سن دانش آموزان دبیرتانهای دخترانه شهر و روستا به ترتیب ۷.۶ و ۹ درصد موارد زیر پنجمین صدک و همچنین ۲ و ۰.۶ درصد موارد بالای نودوپنجمین صدک NCHS قرار داشت و در مورد نمایه قر برای سن به ترتیب ۱۳.۲ و ۱۱.۹ درصد دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر و روستا زیر پنجمین صدک و ۰.۵ و صفر درصد بالای نود و پنجمین صدک NCHS بود.
طبق BMI و TSF به دست آمده در مطالعه حاضر دختران روستایی و شهری در وضعیت تغذیه ای خوبی به سر می برند و بین دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهری و روستایی تفاوت معنی داری یافت نشد. ولی با توجه به اینکه کوتاهی قد در بین دختران شهری و روستایی بسیار شایع بود، اجرای برنامه های آموزشی تغذیه به جهت افزایش سطح دانش تغذیه ای، اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه و ارایه الگوهای مناسب مصرف مواد غذایی دختران نوجوان پیشنهاد می شود.
میترا ابتهی
حامد پورآرام
آزاده امین پور
ناصر کلانتری
بنفشه گلستان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید