جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سنت شکنی کلینتون


سنت شکنی کلینتون
هیلاری کلینتون،همسر رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا که طی ماههای اخیر حملات تندی را علیه رقیب سیاهپوست سرسخت خود بر زبان رانده است،در مقطع حساس فعلی و در آستانه برگزاری انتخابات درون حزبی ایالت پنسیلوانیا دست به نوعی سنت شکنی یا شاید نیرنگ سیاسی زده است و اعلام نموده که اوباما می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.
بر این اساس هیلاری کلینتون قاطعانه اعلام نموده که باراک اوباما قادر است در انتخابات ریاست جمهوری پاییز امسال به پیروزی برسد.
در مناظره‌ی دونامزد حزب دموکرات که تنها شش روز پیش از انتخابات مقدماتی ایالت پنسیلوانیا برگزار شد، کلینتون به سوالی در خصوص احتمال انتخاب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: بله. بله. بله.
اوباما نیز در پاسخ به سوال مشابهی در خصوص رقیبش اظهار داشته است که قطعا وی در انتخابات پیروز خواهد شد و من این را بیش از این نیز گفته‌ام. در این مناظره که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، هر دو رقیب قول دادند مالیات‌ها را در خصوص افراد با در آمد کمتر از ۲۰۰ هزار دلار در سال افزایش نخواهند داد. هیلاری کلینتون در اظهاراتی که حاکی از جانبداری وی از رژیم صهیونیستی بود گفت که هرگونه حمله علیه اسراییل مقابله به مثل شدید آمریکا را در پی خواهد داشت.
ااین مناظره بیست و یکمین مبارزه‌ی تبلیغاتی این دو نامزد حزب دموکرات محسوب می‌شود که شاید هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها به طول بیانجامد. هیلاری کلینتون هم‌چنین در این مناظره نخستین بار به خاطر اشتباه در بازگویی خاطراتش از سفر به بوسنی در سال ۱۹۹۶ عذرخواهی کرد.
اوباما نیز از این که کلینتون از سخنان هفته‌ی گذشته‌ی وی درباره این که ساکنان شهرهای کوچک در پنسیلوانیا به خاطر مشکلات اقتصادی به مذهب و داشتن اسلحه روی آورده‌اند، انتقاد کرد. اوباما پیش از این، این سخنان را مربوط به اشتباه خود در بیان دیدگاهش عنوان کرده بود ولی هیلاری کلینتون با انتقاد از وی گفت: سوء تفاهم‌های اساسی درباره‌ی دین و ایمان (مردم) وجود دارد.
آخرین نظرسنجی در ایالت پنسیلوانیا بیانگر پیشتازی هیلاری کلینتون با اختلاف اندکی از اوباما است. در این حال، نظرسنجی جدیدی که در سطح ملی انجام شده است، بیانگر حمایت ۵۱ درصد پاسخ دهندگان از اوباما است.
تاکنون انتخابات مقدماتی حزبی در ۴۲ ایالت آمریکا برگزار شده است و اوباما از نظر تعداد ایالت‌هایی که در آنها به پیروزی رسیده، سهم به دست آورده در هیات‌های نمایندگی اعزامی ایالت‌ها به گردهمایی ملی حزب دموکرات و ابرنمایندگانی که از او حمایت کرده‌اند، از کلینتون جلوتر است.
گردهمایی ملی حزب دموکرات در اواخر ماه اوت برگزار می شود و نمایندگی اعزامی ایالت‌ها و ابرنمایندگان انتصابی در آن نامزد ریاست جمهوری این حزب را انتخاب می کنند. پیروزی در پنسیلوانیا با ۱۵۸ نماینده با حق رای در انتخابات مقدماتی، برای کلینتون که در نظرسنجی‌ها از رقیبش پیشی گرفته‌ بسیار حیاتی است زیرا امیدوار است پیروزی قاطعانه در این ایالت وی را در پیروزی در سایر ایالت‌های باقیمانده کمک کند.
البته اختلاف امتیازات اوباما و کلینتون به اندازه ای زیاد است که جبران آن از سوی همسر رئیس جمهور سابق آمریکا کمی سخت به نظر می رسد.هیلاری کلینتون جهت امیدواری نسبت به ادامه رقابتها با اوباما نیازمند پیروزی قاطع در پنسیلوانیاست.اما اگر این پیروزی به دست نیاید یا قاطع نباشد،اوباما همچنان بخت اول پیروزی در اردوگاه دموکراتها محسوب خواهد شد.از سوی دیگر،گذار از سیاستهای بوش پسر و فاصله گرفتن از رئیس جمهور فعلی آمریکا و نومحافظه کاران افراطی حامی وی به یکی از اصلی ترین استراتزیهای انتخاباتی نامزدهای فعلی انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا تبدیل شده است.مک کین،اوباما و هیلاری کلینتون به خوبی می دانند که هر اندازه وجه اشتراک آنها با بوش پسر بیشتر باشد،در آن صورت احتمال شکست آنها در انتخابات نیز بیشتر خواهد بود.
به دنبال گزارش ژنرال دیوید پترائوس به کنگره امریکا ، بار دیگر ایران درکانون مباحثات سیاسی در واشنگتن قرار گرفته است. این در حالیست که سناتور دموکرات هیلاری کلینتون و رقیب دموکراتش باراک اوباما آخرین دور ماراتون انتخاباتی خود را از پنسیلوانیا آغاز می کنند.
کلینتون که در آخرین مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات در پنسیلوانیا در برابر اوباما قرار می گیرد، در تلاشی برای تضعیف مواضع رقیب دموکراتش در سیاست خارجی از یکسو و ایجاد فاصله با سناتور جمهوریخواه جان مک کین کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری اذعان نموده است که رویکرد دولت بوش در برابر ایران رویکردی بازنده بوده است و نه به تغییر رفتار ایران منجر شده نه نتیجه ای در بر داشته است.
باراک اوباما، کلینتون را متهم می کند که موضعی چون مک کین در برابر ایران دارد. نظرسنجی رویترز و زاگبی سناتور جان مک کین و سناتور اوباما را در موقعیتی برابر نشان می دهد.
اسناتور دمکرات هیلاری کلینتون کاندیدای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا سیاست خارجی دولت بوش در برابر ایران را سیاست بازنده توصیف کرده است و معتقد است که واشنگتن برای خروج از بن بست فعلی باید با تهران وارد گفتگوهای دیپلماتیک در سطح پایین شود.
در همین حال سناتور جان مک کین کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری عهد کرده است که تهران را تحت فشارهای سنگین دیپلماتیک و اقتصادی قرار دهد. این در حالیست که تجربه دوران ریاست جمهوری بوش پسر نشان می دهد که نگاه تهدید محور آمریکا نسبت به ایران در نهایت گریبانگیر کاخ سفید خواهد شد ونتیجه ای جز انزوای بیشتر واشنگتن به همراه نخواهد داشت.
به عقیده برخی تحلیلگران،توصیه سناتور دمکرات هیلاری کلینتون برای گفتگوی مستقیم میان واشنگتن و تهران در سطح پایین در واقع شاید تلاشی است برای اتخاذ یک موضع متعادل میان رقیب دمکراتش باراک اوباما - که خواهان گفتگوی مستقیم بدون پیش شرط با رهبران جمهوری اسلامی است - و سناتور جمهوریخواه جان مک کین که فشارهای بین المللی و تشدید تحریم ها را راه تغییر رفتار تهران می داند.
جو سستاگ - عضو دمکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، دریابان پیشین ارتش آمریکا و مشاور ارشد نظامی سناتور کلینتون اظهار نموده است که آمریکا و ایران منافع مشترک بسیاری در منطقه دارند به اعتقاد وی ایران در پی خروج نیروهای آمریکا از عراق خواهان یک عراق بی ثبات با حضور القاعده نیست . وی دو بار تاکید کرده است که راه دیپلماتیک خروج نیروهای آمریکا از تهران می گذرد .
به نظر می‌ رسد با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چالش های تهران - واشنگتن به عنوان محور اصلی تبلیغات دموکرات‌ها وجمهوریخواهان برای راه یافتن به کاخ سفید تبدیل شود، چرا که نامزدهای این انتخابات از هم اکنون - نامزد نهایی دموکرات ها هنوز مشخص نشده است - تلاش می‌کنند برای پیشی گرفتن از دیگر رقبا از این موضوع بهره‌برداری تبلیغی نمایند بر این مبنا به نظر می ‌رسد اظهارات باراک اوباما مبنی بر اینکه درصورت راه یافتن به کاخ سفید آماده گفتگوی بدون شرط با جمهوری اسلامی ایران است به نوعی مواضع دونامزد دیگر این انتخابات را تحت الشعاع قرارداده است .
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید