جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اتاق درس در آستانه مهر


كمتر از یك ماه دیگر به بازگشایی مدارس باقی مانده و این زمان اندك هم تا چشم روی هم بگذارید به پایان می رسد. هیچ كدام از بچه ها هم احتمالاً از بازگشایی مدارس استقبال نمی كنند. اما به هر حال چاره ای نیست مدارس كمتر از یك ماه دیگر آغاز به كار می كنند.
می خواهیم با استفاده از سلیقه فرزندانمان بدون نیاز به صرف هزینه ای برای آنها فضایی مناسب برای درس خواندن فراهم كنیم. البته با كمك خود آنها. باید از ابتدایی ترین كار برای تزیین اتاق آنها و اگر اتاقی نیست برای بخشی از خانه كه قرار است بچه ها در آن كارهای مدرسه را انجام دهند استفاده كنید. اجازه بدهید آنها در خصوص نحوه قرار گرفتن میز و صندلی و همچنین محل قرار گرفتن كتب درسی خود اظهار نظر كنند. اجازه بدهید چند تصمیم اصلی در خصوص اتاق را خود بچه ها بگیرند و در عین حال هسته مركزی و اصلی اتاق را خودتان طراحی كنید.
فضا را طوری طراحی كنید كه علاوه بر این كه مناسب درس خواندن باشد، برای بچه ها خسته كننده و كسالت آور نباشد.
فرزندان شما برای مطالعه نیاز به یك فضای آرام و البته پرنور دارند. به هر حال زمان، زمان تحصیل است. به فرزندانتان آموزش بدهید كه میز آشپزخانه محل مناسبی برای انجام تكالیف ریاضی آنها نیست و البته تختخواب آنها هم جای مناسبی برای درس خواندن نیست. طراحان داخلی منزل پیشنهاد می كنند یك اتاق خلوت و البته نسبتاً ساكت انتخاب كنید و گوشه ای از آن را برای درس خواندن معین كنید. یك اتاق بزرگ برای جمع بودن هوش و حواس و تمركز فكر زیاد مناسب نیست. برای تمركز بیشتر توصیه می شود میز درس بچه ها همانطور كه در بالا گفته شد در گوشه از اتاقی ساكت، روبه دیوار و بدون هیچ منظره ای از فضای بیرون قرار دهید. این كار به تمركز بیشتر بچه ها كمك می كند. نقطه ای را برای قرار دادن میز و صندلی درس خواندن بچه ها انتخاب كنید كه پر رفت و آمد و شلوغ نباشد. مثلاً این فضا را در نزدیكی آشپزخانه انتخاب نكنید. مطمئن شوید كه در نزدیكی محل مورد انتخاب شما تلویزیون، رادیو و امثال این وسایل وجود نداشته باشد.
انتخاب میز مناسب از دیگر مسائلی است كه شما باید آن را مد نظر قرار دهید. اندازه میز مهمترین چیزی است باید در نظر داشته باشید.
طوری كه كتاب ها و سایر وسایل نوشتاری روی آن جا شوند. اگر می خواهید كامپیوتر را هم روی آن بگذارید حواستان باشد فضای زیادی اشغال نكند. اگر اتاق به اندازه كافی دارید می توانید اتاقی دیگر را برای كامپیوتر و قرار دادنش در آن اتاق انتخاب كنید. صندلی هم باید در زیر میز جا شود و اندازه آن طوری باشد كه پای فرزندان شما به زمین برسد. البته نه به اندازه ای كه پای آنها در زیر جمع شود. به هر حال و با هر شرایطی باید اندازه صندلی به نحوی باشد كه نوشتن ساده باشد.
اما از وسایل دیگری كه لازم است تا محل درس خواندن فرزند شما مناسب باشد تهیه یك تخته سفید كوچك است. آن را می توانید در گوشه ای از اتاق قرار دهید كه بچه ها برنامه كاری و درسی خود را روی آن بنویسند و نكاتی كه باید به خاطر داشته باشند را روی آن بنویسند.
می توانید یك قفسه بالای میز ایجاد كنید تا بچه ها بعضی از كتاب های درسی را روی آن بگذارند. حواستان باشد ارتفاع آن زیاد نباشد تا بچه ها برای برداشتن كتاب مورد نظر با مشكل مواجه نشوند. چراغ مطالعه هم از نیازهای اتاق درس فرزندان است كه برای مطالعه راحت تر باید در اتاق بچه ها قرار بگیرد. برای این كارها فعلاً یك ماه فرصت دارید. پس با دقت و بدون عجله كارها را انجام دهید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید