جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زندگی نامه عماد مغنیه


زندگی نامه عماد مغنیه
عماد فائر مغنیه متولد سال ۱۳۴۱ شمسی برابر با جولای سال ۱۹۶۲ میلادی در روستای طیردبا از توابع شهر نبطیه در استان صور دیده به جهان گشود، خانواده او شیعه و متدین و به لحاظ اقتصادی فقیر بودند.
پدر او آیت الله شیخ جواد مغنیه از علمای برجسته شیعه در لبنان و مادر او زنی صبور و شیرزنی شجاع بود، عماد دو برادر داشت: جهاد و فواد.
جهاد در سال ۱۳۶۳ شمسی در عملیاتی علیه رژیم اشغالگر به شهادت رسید و فواد دیگر برادر عماد در یک عملیات جاسوسی توسط نیروهای موساد به جای عماد به شهادت رسید.
جریان از این قرار بود که یکی از جاسوسان صهیونیستی تحت پوشش تاجری فلسطینی به فواد که کارهای تجاری انجام می داد نزدیک شده و وی را به نزدیکی مناطق اشغالی کشاند.
تاجر( جاسوس) اسراییلی با وعده معامله تجهیزات نظامی قراری با فواد در مناطق اشغالی گذاشت و هدف او چیزی نبود غیر از اینکه عماد را به تله بکشاند تا یگان ویژه آدم ربایی موساد بتوانند عماد را بربایند ولی هوش سرشار و مراقبت های ویژه ای که عماد همواره از آن بهره مند بود مانع از این توطئه شد و هنگامی که اسراییلی ها پی بردند که دستشان به عماد نخواهد رسید به ناچار دستور به ترور فواد داده و او را به شهادت رساندند.
● اما عماد مغنیه چگونه عماد مغنیه شد؟
خانواده عماد مغنیه پس از مدتی از صور به جنوب بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که عماد، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن به دانشگاه امریکایی بیروت(AUB) وارد شد.
او در سن ۱۶ سالگی و در سال ۱۹۸۰ میلادی به جنبش فتح پیوست و به دلیل رشادت ها و توانایی هایی که از خود نشان داد به عنوان محافظ شخصی یاسر عرفات انتخاب شد؛ با تشکیل حزب الله در سال ۱۳۶۲ شمسی، عماد مغنیه همانند حجت الاسلام سیدعباس موسوی دبیر کل وقت حزب الله که بعدها در یک حمله تروریستی توسط بالگردهای اسراییلی به شهادت رسید و همچنین سیدحسن نصرالله دبیرکل کنونی حزب الله از جنبش امل که پایه گذاران آن امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران بودند خارج شده و به حزب الله پیوست.
عماد پس از اجرای چندین عملیات موفقیت آمیز به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب الله منصوب شده و پس از آن به عنوان مسوول عملیات ویژه حزب الله انتخاب شد. اما این چریک نامدار اسلام چه کرد که ۳۰ سال تمام سازمان های اطلاعاتی، جاسوسی امریکا و غرب و اسراییل و حاکمان کشورهای مرتجع عربی در پی او منطقه به منطقه روز و شب در جست وجو بودند؟ تا جایی که حتی FBI جایزه ای ۲۵ میلیون دلاری برای به دام انداختن او چه زنده و چه مرده انتخاب کرد.
عماد مغنیه تنها یک بار در سال ۱۳۶۲ شمسی در عملیاتی علیه امریکا در کویت به اسارت درآمد ولی با ترفندهای گوناگون از دست امریکایی ها رها شد و پس از آن بود که سازمان جاسوسی امریکا پی به شخصیت واقعی او برده و در پی او لبنان و خاورمیانه را زیر و رو کرد.
در سال ۱۹۸۳ میلادی سفارت امریکا در منطقه بیروت مورد حمله قرار گرفت که طی آن یک کامیون حاوی مواد منفجره و تی ان تی با سرعت زیاد به ساختمان سفارت امریکا برخورد کرده و ساختمان را منفجر کرد که طی آن ۲۶۹ امریکایی کشته شدند؛ شدت و اهمیت این انفجار به حدی بود که کارشناسان امریکایی این انفجار را بزرگ ترین انفجار غیراتمی بعد از جنگ جهانی دوم اعلام کردند؛ اما این پایان کار نبود و تنها به فاصله چند دقیقه از این حادثه محل تجمع کماندوهای فرانسوی در بیروت نیز مورد حمله قرار گرفت که به موجب آن ۵۸ چترباز فرانسوی کشته شدند.
به دنبال این وقایع، منابع امریکایی، غربی براساس تحقیقات انجام شده عماد مغنیه را به عنوان مجری و فرمانده این عملیات معرفی کردند به طوری که پس از این حوادث در هر جای دنیا که ترور یا عملیات و یا انفجاری بر علیه منافع امریکا و اسراییل انجام می گرفت، مظنون ترین شخص عماد مغنیه معرفی می شد.
پس از حادثه ۱۱ سپتامبر نام عماد مغنیه نیز پس از اسامه بن لادن در لیست ۲۲ نفره مظنونین این حادثه قرار گرفت؛ او در لیست تحت تعقیب FBI قرار داشت؛ ابتدا جایزه ای ۵ میلیون دلاری برای به دام انداختن او تعیین شد اما نتیجه ای در پی نداشت. پس از این، رقم را به ۲۵ میلیون افزایش دادند ولی باز هم موفق به دستگیری وی نشدند.
اما حادثه ای که سبب شد اسراییل عزم خود را جهت ترور و به شهادت رساندن عماد جزم کند شکست در جنگ ۳۳ روزه لبنان بود.
شکست در جنگ ۳۳ روزه پرستیژ شیشه ای نظامی اسراییل و افسانه شکست ناپذیر بودن این نیرو که داعیه قوی ترین نیروی خاورمیانه را نیز داشت فرو ریخت که عماد نقش پررنگی را در تحمیل این شکست به رژیم صهیونیستی داشت. او فرماندهی نیروهای حزب الله را در این جنگ به عهده داشت. اما سرانجام حاج عماد در زمستان ۲۰۰۷ در ماشینی که در صندلی آن بمبی تعبیه شده و در ۵ کیلومتری مدرسه ایرانی ها در دمشق سوریه قرار داشت به شهادت رسید.
ساعات اولیه ترور لحظات شادمانی و سرور اسراییل و امریکا و همپیمانانشان بود؛ به طوری که وزارت امور خارجه امریکا ساعاتی پس از ترور اعلام کرد که جهان پس از عماد جهانی بهتر خواهد بود.
اسراییل نیز از آن به عنوان دستاورد بزرگ اطلاعاتی و پاسخی به شکست جنگ ۳۳ روزه یاد کرد. اما چند ساعت بیشتر طول نکشید که اسراییلی ها پس از خوشحالی به دلیل ترور عماد وارد مرحله ترس شده و تمام واحدهای نظامی به حالت آماده باش درآمده و تدابیر امنیتی و حفاظتی تشدید شدند.
به دنبال این اقدام تروریستی اسراییلی ها، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله یک روز پس از خاکسپاری عماد مغنیه طی نطقی بر سر مزار شهید نشسته و بعد از قرائت فاتحه خطاب به این شهید گفت: نیازی به سوگند خوردن من نداری، هرگز به آنها مجال نخواهیم داد که حتی از این جنایت خود پشیمان شوند.
اما آنچه مشخص است آسمان جهاد و مقاومت، آسمان پرستاره ای است که با خاموش شدن ستاره ای چون عماد همچنان ستاره باران خواهد ماند و مکتب شیعی برگرفته از مکتب امام حسین (ع) هزاران عماد مغنیه دارد.
حماسه ای که او در لبنان آغاز کرد نوید بیداری ملت ها و الگوی جوانانی خواهد شد که راه او را با تاسی از افراد با غیرت بیشتر ادامه خواهند داد.
مازیار احمدی مقدم
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید