جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دره فرشتگان Valley of Angels


دره فرشتگان Valley of Angels
▪ نویسنده و کارگردان: جان راستن.
▪ موسیقی: مارک پتری.
▪ مدیر فیلمبرداری: آرماندو سالس.
▪ تدوین: جان راستن، اسپنسر وینسلو.
▪ طراح صحنه: مونا ناهم.
▪ بازیگران: دنی تره خو[هکتور]، جورج کات[زاکاری "زوس" اندروز]، کارولاین میسی[لیزا]، رنی جورج[ساندرا]، میگل آنخل مونگویا[میگل]، هیدر ترزینا[ناتالی]، جسیکا مارتین[ماریا].
▪ ٩٩ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ برنده جایزه بهترین بازیگر/دنی تره خو، بهترین بازیگر تازه کار/جورج کات و جایزه بزرگ هیئت داوران برای بهترین فیلم از جشنواره فیلم های مستقل نیویورک.
▪ ژانر: جنایی، درام.
غرب لس آنجلس. زیستگاه جوانان بی بند و بار و ثروتمند. زاکاری اندروز ٢٥ ساله ملقب به زوس، نیز در این منطقه زندگی می کند. در کودکی از شیکاگو به این شهر آمده و هرگز نتوانسته خود را با این محیط و فرهنگ آن تطبیق دهد.
زوس برای گذران زندگی راه ناخوشایندی نیز برگزیده و آن پخش مواد مخدر میان بچه پولدارهاست. او نومیدانه به دنبال راهی برای تغییر سرنوشت خویش است، تا اینکه با دختری روبرو می شود که به دنیایی غیر از دنیای تبهکاران خرده پا تعلق دارد.
اما واقعیت های تلخ و بی رحمانه دنیای مواد مخدر به زودی خانواده زوس را از هم می پاشد. او باید راهی برای بیرون رفتن از این دنیای خطرناک پیدا کند و به مکانی روشن برسد که مدت هاست به دنبال آن است...
● چرا باید دید؟
یک محصول قابل اعتنای دیگر از سینمای مستقل آمریکا که توانسته در جشنواره ها خوش درخشیده و نام سازنده اش را به عنوان استعدادی تازه به منتقدان و تماشاگران بشناساند. دره فرشتگان همان گونه که از نامش پیداست، به شهر فرشتگان یا لس آنجلس و زندگی در آن می پردازد. فیلمی که قرار است سویه تاریک و سیاه زندگی در این شهر دلفریب را که مرکز کارخانه رویا سازی آمریکا است، به معرض نمایش بگذارد [و به خوبی نیز این کار را می کند].
شهر فرشتگان درام جوان هایی است که در این شهر زندگی می کنند و با خرده فرهنگ کوته بینانه ای که رسیدن به ثروت را از هر راه کوتاه و پر مخاطره ای مجاز می داند، همدلی دارند. زوس یکی از این مردان سرگشته ای است که به همراه خواهرش در یک آپارتمان در غرب لس آنجلس زندگی می کند. زندگی او از راه خرده فروشی مواد می گذرد. همه چیز یکنواخت و بیهوده است تا اینکه با دختری آشنا می شود که تبدیل به گریز راه وی می شود.
فیلم که با فلاش بک و فلاش فورواردها متعدد فاصله زمانی ٤ ماهه آشنایی این دو و حوادث متعاقب آن را تصویر می کند، تابلویی خوفناک از روابط دنیای تبهکاران می سازد.
زوس که از هکتور مواد دریافت می کند، شبی بعد از دریافت محموله ای یک کیلویی، مجبور می شود ماریا دوست دختر هکتور را به خانه برد.
به نظر می رسد در پی حمله گروه رقیب هکتور کشته شده و همین امر باعث می شود زوس به فکر غارت پول های پنهان شده وی بیفتد. به این امید که با محبوب بگریزد. اما همه چیز با پیدا شدن سر و کله هکتور به هم می ریزد. خواهر زوس، میگل و ماریا کشته می شوند و خود زوس نیز زخمی مهلک برمی دارد و سرانجام روی آسفالت خیابان جان می سپارد.
بر اساس چنین قصه ای فیلم های مشابه فراوانی ساخته شده که می شود به نمونه فرانسوی اش از نفس افتاده و ایرانی اش تنگنا اشاره کرد. اما شهر فرشتگان نه سرخوشی از نفس افتاده را دارد و نه تلخی تنگنا را...
دره فرشتگان اولین ساخته جان راستن است. یک درام خوب که قصه اش را با طمانینه و وقاری قابل اعتنا بازگو می کند. فیلم با تصاویری از خیابان های لس آنجلس آغاز و با نمای دوری از همین شهر تمام می شود. کسانی می میرند و شهر به زندگی خود ادامه می دهد.
راه گریزی نیست یا حداقل برای زوس و نزدیکانش چنین است. اما در میان این دو سکانس راستن ما را به خانه هایی می برد که هیچ چیزی از رویای آمریکایی در آنها یافت نمی شود. هر چه هست پلشتی و دود مواد مخدر و ناسزاست و مرگ...
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید