جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک


تجارت الکترونیک
این واژه تعاریف مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشد:
۱) تجارت الکترونیک را می‌توان، انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی بصورت وصل-خط۲ و از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد.
این امور می‌تواند شامل عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در کالاهای فیزیکی و غیرفیزیکی، ارائه سرویس‌های مختلف به مشتریان و دیگر موارد تجاری می‌باشد.
۲) تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره‌ای از نرم‌افزارها و سیستم‌هاست که خدماتی نظیر جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت بصورت برخط، گزارش‌گیری، مدیریت حسابها را در اینترنت بعهده می‌گیرند. این سیستمها زیربنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم می‌آورند.
۳) تجارت الکترونیک عبارت از مبادلهء تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن نوآوریهایی مانند مبادلهء الکترونیکی داده‌ها، پست الکترونیک، تابلو اعلانات الکترونیک، انتقال الکترونیک وجه و سایر فن‌آوریهای مبتنی بر شبکه بکار برده می‌شود.
تجارت الکترونیک نه تنها عملیاتی را که در انجام معاملات بطور دستی و با استفاده از کاغذ صورت می‌گیرد. به حالت خودکار درمی‌آورد بلکه سازمانها را یاری می‌کند که به یک محیط کاملاً الکترونیک قدم بگذارند و شیوه‌های کاری خود را تغییر دهند. ۳
● پست الکترونیکی
ارسال نامه بصورت الکترونیکی در چند سال اخیر بسیار پررونق و جذاب شده است و نه تنها مشکلات ارسال نامه بصورت سنتی را ندارد بلکه ویژگیهای قابل توجهی بدین شرح دارد: اول اینکه رسیدن نامه به مقصد موردنظر با توجه به شرایط موجود کاملاً تضمین شده و شما نیز هیچگونه نگرانی از این بابت نخواهید داشت. دوم زمان ارسال نامه کمتر از چند ثانیه طول می‌کشد و در واقع زمان دریافت واقعی، بستگی به زمان مراجعه طرف مقابل به صندوق پستی خود دارد.
سوم اینکه با توجه به امکانات بالقوه کامپیوتری، ارسال نامه‌های متعدد ولی با یک مضمون به اشخاص و شرکتهای مختلف بسیار آسان می‌باشد. سرویس دهنده‌های پست الکترونیک به دو دسته تقسیم می‌شوند. اول گروهی که سرویس‌دهندهء اینترنت در داخل کشور هستند و ما با مراجعه به آنها علاوه بر اینکه اجازه دسترسی به اینترنت را خواهیم داشت می‌توانیم یک آدرس پست الکترونیکی نیز دریافت کنیم.
اشکال این روش در این است که اگر سرویس‌دهنده بنا به دلایلی وجود خارجی خود را از دست بدهد، آدرس پست الکترونیکی، از بین خواهد رفت. روش دوم، استفاده از سرویسهای ارائه دهنده پست الکترونیکی بین‌المللی بصورت رایگان می‌باشد.
یکی از مزایای این روش این است که تا وقتی اینترنت وجود دارد. این سایتها نیز حضور خواهند داشت و دوم اینکه بابت سرویسی که آنها در اختیار شما قرار می‌دهند، پولی را دریافت نخواهند نمود.
● بانکداری‌الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی شامل انجام تمام فرآیند مالی بانکها از طریق مبادلهء الکترونیکی داده‌هاست که ارائه خدمات به مشتریان را سرعت بخشیده و انجام عملیات بانکی با دقت بیشتری انجام می‌پذیرد.
در ارتباط با بحث بانکداری الکترونیکی باید به سه سئوال زیر پاسخ داده شود:
۱) چگونه تکنولوژی بانکداری الکترونیکی می‌تواند در بهینه‌سازی ادارهء امور بانکی مؤثر واقع شود.
۲) چگونه استفاده از اینگونه تکنولوژیها، چرخه‌های کاری را در بانکها تغییر خواهد داد.
۳) چگونه بانکداری الکترونیکی می‌تواند ضامن سودآوری بانکها در آینده باشد.
البته پاسخ به سئوالات فوق تنها پس از رعایت مباحث زیر میسر خواهد بود:
الف) لحاظ نمودن الزامات و توقعات مشتریان حقیقی و حقوقی سیستم بانکی کشور در مناطق مختلف
ب) در نظر گرفتن فعالیت رقبای داخلی و خارجی در رابطه با تکنولوژی و خدمات
ج) تعیین توان فعلی بانکها در این زمینه و تعیین پیش نیازها
د) رعایت کلیهء انتخابهای ممکن، با توجه به الزامات عملکردی در زمینهء دقت، ایمنی و سهولت خدمات
هـ) تعیین، تدوین و پیاده‌سازی کلیهء تغییرات مورد نیاز در فازهای اجرایی منطبق بر وضعیت و توان بانکها
منبع : شبکه آموزش و آموزشگاه‌ها


همچنین مشاهده کنید