جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کلاورفیلد Cloverfield


کلاورفیلد Cloverfield
▪ کارگردان: مت ریوز.
▪ فیلمنامه: درو گودارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: مایکل بونویلین.
▪ تدوین: کوین استیت.
▪ طراح صحنه: مارتین وایست.
▪ بازیگران: لیزی کاپلان[مارلنا]، جسیکا لوکاس[لیلی]، تی. جی. میلر[هاد]، مایکل اشتال-دیوید[راب هاوکینز]، مایک وگل[جیسن هاوکینز]، اودت یوستمن[بث مک اینتایر]، مارگوت فارلی[جن]، تئو روسی[آنتونیو]، برایان کلاگمن[چارلی]، کوین یو[کلارک]، لیزا لاپیرا[هیدر].
▪ ٨٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ نام دیگر: Monstrous.
▪ ژانر: اکشن، راز آمیز، علمی تخیلی، مهیج.
پنج دختر و پسر نیویورکی در شب جشن تولد یکی از دوستان شان شاهد حمله هیولایی عظیم الجثه و ناشناخته به شهر خود می شوند.
یکی از آنان با استفاده از دوربین مینی دی وی خود حوادث قبل و هنگام بروز فاجعه را ضبط کرده و این نوار بعدها تبدیل به یکی از اسناد وزارت دفاع ایالات متحده شده است.
ما نیز با مشاهده این نوار شاهد شادی ها، هراس ها، تلاش آنان برای نجات یکی از دوستان خود، روابط عاشقانه میان دو نفر از آنها و سرانجام از میان رفتن شان می شویم...
● چرا باید دید؟
پروژه جادوگر بلر یادتان هست؟ چند نوجوان دوربین به دست که هنگام جست و جو در جنگل از بین می روند و تماشای نوارهای باقیمانده از آنان وقایع هولناکی را که بر سرشان آمده، فاش می کند.
کلاورفیلد پس از نزدیک به یک دهه همان ایده را با تغییر ژانر از ترسناک به فاجعه و صرف بودجه ای عظیم [٣٠ میلیون دلار]به سبک جری بروکهایمر به نمایش می گذارد.
البته ایده های کم مقداری چون استفاده جوانک دوربین به دست از نواری کهنه که باعث می شود به شکلی گذرا شاهد لحظات خوشی شخصیت ها در گذشته باشیم، نیز وجود دارد.
و باز هم خرابی به مقیاس عظیم از جمله کنده شدن سر مجسمه آزادی و تعبیرهای فرامتنی پس از ١١ سپتامبر که به زور بر تن این ایده قدیمی و به نوعی گودزیلا یا آرماگدون بازیافت شده پوشانیده شده است.
تعجب آورتر از همه فروش ٧٠ میلیون دلاری آن است که سبب شده تا منتقدان زبان به ملامت نوجوانان فیلم نشناس باز کنند[شخصاً مقدمه ١٨ دقیقه ای فیلم را که قرار است صرف معرفی شخصیت ها و رسیدن به لحظات فاجعه شود، کسالت آور یافتم].
متیو جورج ریوز متولد ١٩٦٦ راکویل سنتر نویسنده، تهیه کننده و کارگردان معروفی نیست. تنها نکته مثبت کارنامه وی همکاری در نگارش فیلمنامه یاردز و تهیه کنندگی آن است.
اولین بار که روی صندلی کارگردانی نشست حدود ١٢ سال قبل بود که حاصل آن فیلم ناموفق The Pallbearer بود و ترجیح داد تا با ساختن قسمت هایی از سریال های مختلف تلویزیونی خود را سرگرم کند.
کلاورفیلد دومین فیلم او در مقام کارگردانی است و با فروشی که از صدقه سر تماشاگران جویای تفریح ارزان و بی نیاز از تفکر به چنگ آورده، باید منتظر همکاری آتی او با جری بروکهایمر باشیم.
شاید هم کلاورفیلد ٢!!! کسی چه می داند؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید