شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


سهم واقعی ایران از منابع انرژی پارس جنوبی


سهم واقعی ایران از منابع انرژی پارس جنوبی
وزارت نفت در حالی اعلام کرده است پنج مرحله از مجتمع عظیم پارس جنوبی را تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رساند که کشور مشترک در این میدان هم، گویا برداشت از آن را در دستور کار دارد.
تاکنون یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های مختلف این منطقه انجام شده که سهم بخش خصوصی از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
مسئولان وزارت نفت با بیان اینکه مراحل یک تا پنج پارس جنوبی ۵۰درصد گاز کشور را تأمین می کند، معتقدند مراحل ۹ و ۱۰ از جمله طرح های مهمی است که سال آینده به بهره برداری می رسد.
سه شرکت نفت و گاز پارس، صنایع پتروشیمی و صادرات گاز اصلی ترین شرکت های حاضر در عسلویه هستند و برای توسعه کامل این منطقه باید ۲۴ مرحله پالایشگاهی و ۲۵ واحد پتروشیمی ساخته شود.
براساس این گزارش کشف میادین بزرگ نفتی، ایران را با ۶۳۰ میلیارد بشکه نفت درجا و ۱۱ و یک دهم درصد ذخایر نفتی کل جهان در رتبه دوم کشورهای دارنده طلای سیاه قرار داده است.
بیش از ۶۲ درصد نفت جهان در خاورمیانه است که ۶۰درصد آن در اختیار پنج کشور عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت و امارات متحده عربی است.
در یک دهه اخیر ۱۰ میدان نفتی با حدود ۷۰ میلیارد بشکه نفت درجا در اقصی نقاط میهن اسلامیمان کشف شده که از این میزان حدود ۱۵ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است.
این موضوع در حالی است که مصوبه عملیاتی شدن اجرای پروژه پارس شمالی از طرف دولت ابلاغ شده است. کلنگ شروع عملیات پروژه بزرگ پارس شمالی فروردین ماه سال آینده به زمین زده می شود.
محدوده پارس شمالی در شهرستان های دیر؛ دشتی و تنگستان ۹۰ کیلومتر طول و ۱۶ هزار هکتار وسعت دارد و گاز مورد نیاز این پروژه از میدان های گازی گلشن، فردوس، مند و فارسی تامین می شود.
هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از پروژه های پارس شمالی به مناقصه رفته است و تا پایان دهه فجر ۴۰ طرح عمرانی به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در منطقه عسلویه به بهره برداری رسید.
کشف دومیدان نفتی بزرگ آزادگان و یادآوران با مجموع نفت درجا به ظرفیت بالغ بر ۵۰ میلیارد بشکه بخشی از توانمندی کشورمان در زمینه کشف میدانهای بزرگ نفتی بود به گونه ای که تنها کشف میدان آزادگان در سال ۷۸ موجب شد شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۹۹۹ میلادی رتبه نخست اکتشافات نفتی را بین شرکتهای بزرگ جهان از آن خود کند.
کشف میدان آزادگان با ۳۴میلیارد بشکه نفت درجا و یادآوران با ۱۶ میلیارد بشکه نفت درجا از جمله افتخارات شرکت ملی نفت ایران در سالهای اخیر است. در میدان آزادگان بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه و در میدان یادآوران بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه نفت قابل استحصال وجود دارد. از حدود اواخر سال گذشته حفر چاه دیگری در شمالی ترین نقطه میدان نفتی آزادگان آغاز که هم اکنون حفاری بیش از ۱۱۰۰ متر آن انجام شده است و پیش بینی می شود با اتمام عملیات حفاری حجم ذخیره این میدان در مقایسه با برآوردهای گذشته افزایش چشمگیری یابد.
ضریب چاههای موفق حفر شده در کشور بالغ بر ۷۴ درصد است یعنی از هر ۴ حلقه چاهی حفر شده سه حلقه به نفت و گاز رسیده و این در حالی است که متوسط ضریب موفقیت دستیابی به مخازن در جهان حدود ۳۳ درصد است و از هر سه حلقه چاه یک حلقه به نتیجه می رسد.
با این حال برای افزایش تولید، عملیات متعدد اکتشافی با ۱۱ دکل در قسمتهای مختلف کشور در حال اجرا است که پیش بینی می شود با دسترسی به منابع جدید نفتی و نیز اقداماتی که برای افزایش ضریب برداشت در میادین فعلی صورت می گیرد میزان تولید روزانه کشورمان تا ۷سال آینده به بیش از ۵ میلیون بشکه در روز برسد.
اما در زمینه تداوم روند کشف میادین جدید نفتی و گازی باید گفت که یکی از بزرگترین عملیات لرزه نگاری سه بعدی خاورمیانه را در سال گذشته در میدان های مارون، کوپال و آغاجاری شروع کردیم و هم اینک از سه هزار کیلومتر مربع محدوده این میادین در ۲۷۰۰ کیلومتر مربع عملیات انجام شده است و بقیه لرزه نگاری نیز تا پایان سال جاری به انجام می رسد.
از مجموع حدود ۱۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت قابل استحصال کشورمان روزانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت برداشت می شود که در زمینه صادرات، ایران پس از عربستان دومین عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و چهارمین کشور جهان پس از عربستان، نروژ و روسیه محسوب می شود.
هم اکنون حدود ۴۰درصد ذخایر گازی جهان در منطقه خاورمیانه قرار دارد و عمده گاز موجود این منطقه را ایران و قطر در اختیار دارند و در این باره کشورمان با ۲۸ تریلیون متر مکعب گاز دومین دارنده ذخایر گاز در سطح جهان محسوب می شود.
وسعت حوزه های رسوبی کشور که احتمال کشف نفت و گاز در آن وجود دارد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کیلومتر است که در ۱۰ سال گذشته ۱۴ میدان گازی از جمله میدان بزرگ گازی کیش با ۴۸ تریلیون فوت مکعب گاز درجا (در سال گذشته) در کشور کشف شده است.
وزیر نفت هم هفته گذشته گفته بود با تولید ۴ میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه نفت، رکورد تولید نفت بعد از انقلاب اسلامی در کشور شکسته شد.
غلامحسین نوذری گفته امیدواریم تا آخر سال تولید نفت به ۴ میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز برسد و تولید زودهنگام در میدان نفتی آزادگان هم به میزان ۲۵ هزار بشکه نفت در روز را در دستور کار قرار دهیم.
این رویکرد دولت حتما موجب خواهد شد تا قدرت استخراج منابع نفت و گاز پارس جنوبی بالا برود و ایران در چانه زنی های اوپک، از موضع بالاتری برخوردار شود.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید