جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بئوولف Beowulf


بئوولف  Beowulf
▪ کارگردان: رابرت زمه کیس.
▪ فیلمنامه: نیل گیمن، راجر اوری بر اساس شعر حماسی بیوولف.
▪ موسیقی: آلن سیلوستری.
▪ مدیر فیلمبرداری: رابرت پرسلی.
▪ تدوین: جرمیا اّ دریسکول.
▪ طراح صحنه: داگ چیانگ.
▪ بازیگران: ری وینستون[بیوولف]، آنتونی هاپکینز[شاهر هروتگار]، جان مالکوویچ[اونفرث]، رابین رایت پن[ویلتاو]، برندان گلیسون[ویگلاف]، کریسپین گلوور[گرندل]، آلیسون لومان[اورسولا]، آنجلینا جولی[مادر گرندل].
▪ ١١٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا. نامزد جایزه بهترین طراحی صحنه برای فیلم بلند انیمیشن از مراسم آنی، نامزد جایزه بهترین فیلم انیمیشن و بهترین جلوه های ویژه از مراسم ساتلایت.
▪ ژانر: اکشن، ماجرا، درام، فانتزی.
سال ٥٠٧ قبل از میلاد. بئوولف، جنگجوی نیرومند برای نبرد با هیولایی آدم خوار به نام گرندل به دانمارک می رود. این ماجرا خشم مادر گرندل را بر انگیخته و بئوولف را آماج تیرهای خشم وی می کند...
● چرا باید دید؟
اشعار حماسی بئوولف که بالغ بر ٣١٨٠ بیت است به عنوان اولین اثر ادبی زبان انگلیسی شناخته شده است. قدمت دست نوشته این اشعار که سراینده آن نامعلوم است به ٢٠٠٠ سال می رسد. این اشعار حماسی بر نویسندگان و هنرمندان دو هزاره پس از خود تاثیرات فراوانی گذشته وحتی نویسنده و محققی چون تالکین را واداشته تا با تقلید از آن سه گانه ارباب حلقه ها را بنویسد.
سینما نیز گوشه چشمی به این افسانه داشته و تاکنون فیلم هایی با اشاره به این ماجرا[سیزدهمین سلحشور] یا بر اساس ماجراهای شخصیت اصلی آن ساخته شده که می توان به بئوولف[١٩٩٩]ساخته گراهام بیکر با شرکت کریستوفر لمبرت و بئوولف و گرندل[٢٠٠٥] به کارگردانی استورلا گونارسون و بازی جرارد باتلر اشاره کرد.
اما بی تعارف هیچ کدام از این تولیدات واجد آن جذابیت وشکوه حماسی اشعار مورد اقتباس خود نبودند. بنابر این اقتباس ١٥٠ میلیون دلاری رابرت زمه کیس که به شیوه Motion capturing ساخته شده با توجه به نام های پشت دوربین اثری کنجکاوی برانگیز است و شاید سرانجام روایتی دلچسب و لایق این اشعار به دوستدارانش هدیه کند.
رابرت زمه کیس که فیلم قبلی خود قطار سریع السیر قطبی را نیز با همین روش در سال ٢٠٠٤ ساخته بود، شهرت خود را مدیون سه گانه بازگشت به آینده است که او را به ثروت و محبوبیتی عظیم نیز رساند. دریافت چندین اسکار در آغاز دهه ١٩٩٠ برای فارست گامپ نیز موقعیت او را به عنوان یک رویاپرداز هالیوودی کار کشته تثبیت کرد.
بئوولف پروژه ای بلندپروازانه است، حتی برای او، به همین خاطر است که نگارش فیلمنامه آن در سال ١٩٩٧ به افرادی چون گیمن[خالق استارداست] و راجر اوری[همکار سابق تارانتینو] سپرده شد. با این حال بدون این که باعث ایجاد پیشداوری بی مورد درباره کار زمه کیس شود، باید اضافه کنم که حاصل کار گوشه چشمی به قصه های مصور نوشته شده بر اساس این شخصیت دارد. به هر تقدیر، بئوولف هم به خاطر دنیای فانتزی و هم به خاطر تکنیک کنجکاوی هر علاقمندی را برمی انگیزد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید