جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نبرد چشم بادامی‌ها در تسخیر بازار خودروسازی جهان


نبرد چشم بادامی‌ها در تسخیر بازار خودروسازی جهان
با توجه به افزایش رقابت میان خودروسازان در بازارهای جهانی هنوز هم قدرت آسیایی‌ها در این بازار بسیار زیاد است. در سال‌های گذشته ۵ شرکت خودروسازی ژاپن و کره با تولید مدل‌های مختلف خودرو سهم قابل­توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند و به قدرتمندترین شرکت‌های فعال در جهان تبدیل شدند.
در سال ۲۰۰۵ میلادی شرکت‌های هیوندای و کیاموتورز کره‌جنوبی نیز با وجود بحران‌های ناشی از افزایش ارزش ون در مقابل دیگر واحدهای پول جهان، شاهد رشد درآمد و تصاحب سهم کلانی از بازار مصرف جهانی بودند. همچنین شرکت خودروسازی تویوتا با کاهش هزینه‌های تولید و توسعه خطوط تولید پرفروش، توانست گوی سبقت را از رقبای اروپایی و امریکایی برباید. در میان شرکت‌های ژاپنی، تویوتا بالاترین نرخ توزیع و بیشترین شمار کارخانه‌ها را در اقصا نقاط جهان دارد؛ به­طوری که طی ۱۰ سال گذشته این شرکت شمار کارخانه‌های خارجی خود را ۲ برابر کرده و به ۵۱ کارخانه در ۲۶ کشور جهان رسانده است.
مقامات شرکت تویوتا درصدد احداث کارخانه‌های تازه و توسعه ظرفیت و خطوط تولید در چین، روسیه، تایلند و تگزاس هستند.
شرکت تویوتا در ادامه طرح توسعه فعالیت خود در اقصا نقاط جهان، به ایجاد زنجیره عرضه خودرو به بازارهای جهانی در کشور تایلند اقدام کرده است که موجب افزایش نرخ توسعه تجاری تویوتا در قاره آسیا می‌شود. شرکت خودروسازی هیوندای در سال‌های اخیر توجه چشمگیری به بازار مصرف امریکای شمالی نشان داده ‌است. هنوز بازار مصرف امریکای شمالی اصلی‌ترین بازار فروش تولیدات آنها در مقایسه با بازارهای تازه اروپایی و آسیایی است.
● رقابت خودروسازان آسیایی
در سال‌های اخیر رقابتی بین شرکت‌های آسیایی در­گرفت که می‌توان آن را در حوزه خودروهای سدان سایز متوسط طبقه‌بندی کرد. با توجه به وضعیت انرژی و نیز سلیقه ایرانی‌ها در انتخاب خودرو که بی­شباهت به امریکایی‌ها نیست، این رقابت به بازارهای ایران هم کشیده شده است. هر چند در ابتدا نیسان بود که با مدل ماکسیما وارد بازار ایران شد.
در یکی دو سال اخیر شاهد حضور ۲ کمپانی تویوتا و هیوندای نیز هستیم که با مدل‌های متنوع و عمدتاً ۶ سیلندر به جنگ نیسان آمده‌اند. امروزه کمپانی‌های بسیاری هستند که نام هیوندای را به یدک می‌کشند اما به لحاظ توانایی، ارتباطی با این غول صنعتی کره ندارند. در واقع هیوندای به دنبال بحران مالی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷ و مرگ بنیانگذارش در سال ۲۰۰۱، متحمل تغییرات ساختاری وسیعی شد و چند موجودیت مستقل از دل آن سر برآورد.
کمپانی هیوندای موتورز که خود بخشی از گروه خودروسازی هیوندای کیا به­شمار می‌رود، ششمین خودروساز بزرگ جهان و بزرگترین در کره‌جنوبی است. تأسیسات تولید خودروی این شرکت در بوسان کره‌جنوبی بزرگترین مجتمع خط تولید خودرو در جهان است که می‌تواند ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال تولید کند.
در اینجا به بررسی تولیدات کمپانی هیوندای و تویوتا در سال ۲۰۰۷ می‌پردازیم.
● هیوندای سوناتا ۲۰۰۷
سوناتا در مقایسه با دیگر سدان‌های سایز متوسط هیوندای به لحاظ اندازه کوچکتر است. این خودرو در دو مدل GLS و SE عرضه می‌شود. با این که موتور ۴/۲ لیتری GLS کمی در شتاب اولیه ضعیف عمل می‌کند اما موتور ۳/۳ لیتری SE برای مشکل­پسندترین رانندگان نیز توان کافی در اختیار دارد. به نظر می‌رسد زمان ۹/۶ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رکورد خوبی باشد.
جعبه­دنده‌های به­کار رفته در هر دو مدل سوناتا وضعیت رضایت­بخشی دارند و جابه­جایی دندها در آنها به­نرمی صورت می‌گیرد اما جعبه­دنده ۵ سرعته مدل ۶ سیلندر در مسیرهای تپه‌ ماهوری برای تعویض دنده‌ها کمی مردد عمل می‌کند. مدل SE به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر در شهر و ۸ لیتر در بزرگراه و مدل GLS به ترتیب ۹ و۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. وضعیت نرمال و هندلینگ سوناتا به­گونه‌ای نیست که بتوان در سرعت‌های بالا مانورهای تند ­و ­تیزی از آن انتظار داشت؛ در واقع دور زدن در پیچ‌های تند ‌آن هم با سرعت زیاد، جایی است که سوناتا به کلی مأیوس­تان می‌کند.
به هر حال سوناتا خودروی پرقدرت و خوش­قیافه‌ای است که فضای داخلی آن برای سرنشینان بسیار راحت و دلچسب است و با این­که هنوز خودروی جدیدی به حساب می‌آید اما کمپانی هیوندای نوید آن را داده است که تغییراتی در مدل‌های آینده‌اش به­وجود آورد.
● هیوندای آزرا ۲۰۰۷
این طراحی جدید که در دو مدل GLS و SE ارائه می­شود، قرار است پرچمدار خط تولید سدان‌های کمپانی هیوندای در سال ۲۰۰۷ باشد. موتور ۶ سیلندر ۳/۳ لیتری و ۲۳۵ اسب بخار مدل GLS همان است که در سوناتای ۶ سیلندر به­کار می‌رود اما در مدل SE از موتور جدید و بزرگتری استفاده می‌شود که به­نظر می‌رسد برای رقابت با موتور ۵/۳ لیتری کمری، بهتر طراحی شده است.
حجم موتور ۶ سیلندر به کار رفته در آزرا SE ۸/۳ لیتر است که می‌تواند توانی معادل ۲۶۳ اسب بخار تولید کند. در هر دو مدل آزرا از همان جعبه­دنده ۵ سرعته خودکاری استفاده می‌شود که در سوناتا به­کار رفته است. از تجهیزات استاندارد مدل‌های آن می‌توان به ABS، کنترل کشش و کیسه­‌های هوای جلو و کناری اشاره کرد.
با توجه به این که آزرا در مقاسیه با سوناتا سدان لوکستری است، تجهیزات استاندارد دیگری مثل سیستم کنترل آب­وهوای دوگانه برای سرنشین‌های عقب، تودوزی چرم و صندلی‌های جلوی مجهز به گرمکن نیز در مدل‌های آن دیده می‌شود.
زمان صفر تا ۱۰۰، ۲/۶ ثانیه‌ای آزرا چیزی از کمری ۲۰۰۷ کم ندارد. با وجود موتور ۸/۳ لیتری در سینه آزرا، نباید انتظار داشت وضعیت مصرف سوخت این خودرو چندان مناسب از­آب در­آید. مدل SE در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت شهری ۵/۱۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند که این میزان در بزرگراه به ۵/۸ لیتر می‌رسد. کیفیت سواری این خودرو به حدی است که می‌توان آن را با تویوتا آوالون مقایسه کرد. به­هر حال می­توان آن را سدان مجللی دانست که با وجود فضای داخلی بزرگ آن، سرنشینانش سفرهای طولانی بسیار راحتی در پیش خواهند داشت.
● تویوتا کمری ۲۰۰۷
پرفروش‌ترین خودروی امریکا در سال ۲۰۰۷ دستخوش تغییرات کلی شده است. کمری ۲۰۰۷ در مقایسه با نسلی که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ تولید شد، از هر لحاظ پیشرفت کرده است. با این که طول آن در مقایسه با نسلی قبلی بی تغییر مانده اما قدرت تجهیزات و حتی ظاهر کمری جدید به­طور چشمگیری بهبود یافته است. طراحان تویوتا با کاهش ۵/۲ سانتی­متری ارتفاع و افزایش ۵/۵ سانتی‌متری فاصله‌ بین دو محور کمری جدید باعث شده­اند مدل ۲۰۰۷ این خودرو در مقایسه با مدل قبلی آن ظاهری به مراتب ناآرام­تر و خوابیده‌تر به خود بگیرد.
کمری ۲۰۰۷ در ۴ مدل CE، SE، LE و XLE ارائه می‌شود که در این میان تنها در مدل CE از موتور ۴ سیلندر استفاده شده است و در واقع تویوتا هم مثل هیوندای از ۲ موتور ۴/۲ لیتری ۴ سیلندر و ۵/۳ لیتری ۶ سیلندر در مدل‌هایش استفاده می‌کند. در تمام مدل‌های کمری ۲۰۰۷ تجهیزاتی مثل ABS، کیسه­های هوای جلو و کناری و نیز کیسه هوای زانویی راننده که برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد هستند. موتور ۶ سیلندر تویوتا با وجود حجم و توان بیشتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، سوخت کمتری مصرف می‌کند: ۷/۱۰ لیتر در شهر و ۶/۷ لیتر در بزرگراه. کیفیت سواری همه مدل‌های کمری حتی در جاده‌های سنگلاخ نیز در سطح مطلوبی قرار دارد.
منبع:
خبرگزاری ایتالیا (ANSA)
فائزه کیائی
منبع : اندیشه گستر سایپا


همچنین مشاهده کنید